All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Pupils' Interest in Studying Natural Sciences

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F08%3A00007723" target="_blank" >RIV/61989592:15410/08:00007723 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Pupils' Interest in Studying Natural Sciences

  • Original language description

    The interest in studying the natural sciences is decreasing in both Europe and the Czech Republic. The STM Morava project is focused on the popularity of natural sciences (mainly physics, chemistry and mathematics) in primary and secondary school pupils.The contribution introduces the findings related to the evaluation of the subjects, primarily the natural sciences, the reasons of their popularity, the participation in natural sciences competitions and motivation of participation in these competitions, evaluation of job prestige, orientation towards the characteristics of desired future jobs. The influences on the choice of university or college are not forgotten in the secondary school pupils. According to researches in France, Germany and the Netherlands the reason of a weak interest in university study of natural sciences is an overmuch academic orientation of these study majors.

  • Czech name

    Zájem žáků o studium přírodních věd

  • Czech description

    Zájem o studium přírodních věd v Evropě i České republice klesá. V rámci projektu STM Morava se zaměřujeme na oblíbenost přírodních věd (především fyziky, chemie a matematiky) u žáků základních a středních škol. Příspěvek seznamujeme se zjištěními týkajícími se hodnocení vyučovacích předmětů, zejména přírodovědných, důvodů jejich oblíbenosti, účasti v přírodovědných soutěžích a motivů pro soutěžení, s četbou přírodovědných časopisů, hodnocením prestiže povolání, orientací na charakter práce, kterou by chtěli v budoucnu vykonávat. U středoškoláků opomenuty nezůstávají ani důvody rozhodující o volbě vysoké školy. Podle výzkumů z Francie, Německa Nizozemí, je důvodem malého zájmu o vysokoškolské studium přírodních věd příliš akademická orientace studijních oborů.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

    AO - Sociology, demography

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/2E06029" target="_blank" >2E06029: The research of new creativity competition methods for young people aimed on motivation for research activity in hard sciences, especially mathematics, physics, and chemistry</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2008

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Pedagogija u kontekstu družstva znanja/Pedagogy in the Context of a Knowledge Society

  • ISBN

    978-953-99326-8-6

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    8

  • Pages from-to

  • Publisher name

    University of Zagreb

  • Place of publication

    Zagreb

  • Event location

  • Event date

  • Type of event by nationality

  • UT code for WoS article