All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Difficulties of children and adolescent questionnaires creation: experience from focus groups

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F16%3A73580467" target="_blank" >RIV/61989592:15410/16:73580467 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Úskalí tvorby dotazníků pro děti a dospívající: zkušenosti z ohniskových skupin

  • Original language description

    Diagnostika a psychologické posuzování lidí je nedílnou součástí psychologické praxe i výzkumu. Jednou ze specifických oblastí tvorby diagnostických nástrojů je otázka posuzování dětí a dospívajících. Příspěvek na příkladu analýzy procesu vytváření nového dotazníku pro žáky 7. tříd ZŠ ilustruje některá úskalí tvorby posuzovacích nástrojů u dětské populace. Analýza výpovědí žáků v rámci ohniskových skupin při ověřování nového dotazníku poukázala na význam některých zásad pro tvorbu položek určených pro mládež. Patří mezi ně jednoduché, konkrétní a jednoznačné otázky/položky, které minimalizují riziko více možných výkladů, položky s malými nároky na abstrakci a zobecňování, menší počet významově stejných či podobných položek a minimální využívání cizích termínů. Jako nezbytné se ukazuje také ověření srozumitelnosti a způsobu chápání významu položek respondenty. To je možné uskutečnit např. pomocí ohniskových skupin.

  • Czech name

    Úskalí tvorby dotazníků pro děti a dospívající: zkušenosti z ohniskových skupin

  • Czech description

    Diagnostika a psychologické posuzování lidí je nedílnou součástí psychologické praxe i výzkumu. Jednou ze specifických oblastí tvorby diagnostických nástrojů je otázka posuzování dětí a dospívajících. Příspěvek na příkladu analýzy procesu vytváření nového dotazníku pro žáky 7. tříd ZŠ ilustruje některá úskalí tvorby posuzovacích nástrojů u dětské populace. Analýza výpovědí žáků v rámci ohniskových skupin při ověřování nového dotazníku poukázala na význam některých zásad pro tvorbu položek určených pro mládež. Patří mezi ně jednoduché, konkrétní a jednoznačné otázky/položky, které minimalizují riziko více možných výkladů, položky s malými nároky na abstrakci a zobecňování, menší počet významově stejných či podobných položek a minimální využívání cizích termínů. Jako nezbytné se ukazuje také ověření srozumitelnosti a způsobu chápání významu položek respondenty. To je možné uskutečnit např. pomocí ohniskových skupin.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2016

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Psychologie a její kontexty

  • ISSN

    1803-9278

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    7

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    12

  • Pages from-to

    87-98

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database