Difficulties of children and adolescent questionnaires creation: experience from focus groups
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F16%3A73580467" target="_blank" >RIV/61989592:15410/16:73580467 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Úskalí tvorby dotazníků pro děti a dospívající: zkušenosti z ohniskových skupin
Original language description
Diagnostika a psychologické posuzování lidí je nedílnou součástí psychologické praxe i výzkumu. Jednou ze specifických oblastí tvorby diagnostických nástrojů je otázka posuzování dětí a dospívajících. Příspěvek na příkladu analýzy procesu vytváření nového dotazníku pro žáky 7. tříd ZŠ ilustruje některá úskalí tvorby posuzovacích nástrojů u dětské populace. Analýza výpovědí žáků v rámci ohniskových skupin při ověřování nového dotazníku poukázala na význam některých zásad pro tvorbu položek určených pro mládež. Patří mezi ně jednoduché, konkrétní a jednoznačné otázky/položky, které minimalizují riziko více možných výkladů, položky s malými nároky na abstrakci a zobecňování, menší počet významově stejných či podobných položek a minimální využívání cizích termínů. Jako nezbytné se ukazuje také ověření srozumitelnosti a způsobu chápání významu položek respondenty. To je možné uskutečnit např. pomocí ohniskových skupin.
Czech name
Úskalí tvorby dotazníků pro děti a dospívající: zkušenosti z ohniskových skupin
Czech description
Diagnostika a psychologické posuzování lidí je nedílnou součástí psychologické praxe i výzkumu. Jednou ze specifických oblastí tvorby diagnostických nástrojů je otázka posuzování dětí a dospívajících. Příspěvek na příkladu analýzy procesu vytváření nového dotazníku pro žáky 7. tříd ZŠ ilustruje některá úskalí tvorby posuzovacích nástrojů u dětské populace. Analýza výpovědí žáků v rámci ohniskových skupin při ověřování nového dotazníku poukázala na význam některých zásad pro tvorbu položek určených pro mládež. Patří mezi ně jednoduché, konkrétní a jednoznačné otázky/položky, které minimalizují riziko více možných výkladů, položky s malými nároky na abstrakci a zobecňování, menší počet významově stejných či podobných položek a minimální využívání cizích termínů. Jako nezbytné se ukazuje také ověření srozumitelnosti a způsobu chápání významu položek respondenty. To je možné uskutečnit např. pomocí ohniskových skupin.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Psychologie a její kontexty
ISSN
1803-9278
e-ISSN
—
Volume of the periodical
7
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
12
Pages from-to
87-98
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—