All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Spatial Imagination among Students of Engineering

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F17%3A73585872" target="_blank" >RIV/61989592:15410/17:73585872 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/tvv.2017.020" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5507/tvv.2017.020</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/tvv.2017.020" target="_blank" >10.5507/tvv.2017.020</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Geometrická představivost studentů technických oborů

  • Original language description

    Negativním fenoménem současné vzdělanostní společnosti je nízká úroveň geometrické prostorové představivosti. Pro vysokoškolské studenty technických oborů to nemusí znamenat jenom větší problémy při samotném studiu, ale může se to projevit i jako limitující faktor v jejich případné tvůrčí činnosti v budoucím zaměstnání. K řešení této situace je třeba provést důkladnou analýzu úrovně představivosti a navrhnout způsob a metody, jak tuto úroveň zvýšit. Vyjdeme-li z nejnovějších výzkumů odborníků na vzdělávání předškoláků a nejmladších školáků, které poukazují na skutečnost, že vlivem ICT technologií manuální zručnost dětí rapidně klesá, nabízí se myšlenka, že i v případě geometrické představivosti analyzované skupiny může hrát roli skutečnost, že vlivem ICT technologií se vysokoškolští studenti setkávají stále častěji jen s 3D animacemi prostorových těles namísto klasických fyzických modelů. Na základě analýzy úrovně geometrické představivosti byly k rozvoji této představivosti navrženy metody založené na zkoumání grup zákrytových pohybů různých těles, tedy speciálních podgrup symetrických grup. Klíčovým prvkem je zde kompozice těchto pohybů, které jsou interpretovány schématy ve vhodném digitálním prostředí, které umožňuje tyto pohyby realizovat. Byly sestrojeny grupy zákrytových pohybů vybraných těles v prostředí MS Excel. Byl realizován pilotní e-learningový kurz „Rozvíjení geometrické představivosti vysokoškolských studentů technických oborů“. Bylo provedeno testování a následné vyhodnocení výsledků testů zkoumajících geometrickou představivost studentů technických oborů. Výsledky testování neukázaly, že zkoumání grup zákrytových pohybů různých těles signifikantně ovlivňuje úroveň geometrické představivosti vysokoškolských studentů technických oborů. Tento výsledek byl do jisté míry očekáván. V dalším výzkumu se autoři zaměří na práci s fyzickými, nikoliv virtuálními, 3D modely.

  • Czech name

    Geometrická představivost studentů technických oborů

  • Czech description

    Negativním fenoménem současné vzdělanostní společnosti je nízká úroveň geometrické prostorové představivosti. Pro vysokoškolské studenty technických oborů to nemusí znamenat jenom větší problémy při samotném studiu, ale může se to projevit i jako limitující faktor v jejich případné tvůrčí činnosti v budoucím zaměstnání. K řešení této situace je třeba provést důkladnou analýzu úrovně představivosti a navrhnout způsob a metody, jak tuto úroveň zvýšit. Vyjdeme-li z nejnovějších výzkumů odborníků na vzdělávání předškoláků a nejmladších školáků, které poukazují na skutečnost, že vlivem ICT technologií manuální zručnost dětí rapidně klesá, nabízí se myšlenka, že i v případě geometrické představivosti analyzované skupiny může hrát roli skutečnost, že vlivem ICT technologií se vysokoškolští studenti setkávají stále častěji jen s 3D animacemi prostorových těles namísto klasických fyzických modelů. Na základě analýzy úrovně geometrické představivosti byly k rozvoji této představivosti navrženy metody založené na zkoumání grup zákrytových pohybů různých těles, tedy speciálních podgrup symetrických grup. Klíčovým prvkem je zde kompozice těchto pohybů, které jsou interpretovány schématy ve vhodném digitálním prostředí, které umožňuje tyto pohyby realizovat. Byly sestrojeny grupy zákrytových pohybů vybraných těles v prostředí MS Excel. Byl realizován pilotní e-learningový kurz „Rozvíjení geometrické představivosti vysokoškolských studentů technických oborů“. Bylo provedeno testování a následné vyhodnocení výsledků testů zkoumajících geometrickou představivost studentů technických oborů. Výsledky testování neukázaly, že zkoumání grup zákrytových pohybů různých těles signifikantně ovlivňuje úroveň geometrické představivosti vysokoškolských studentů technických oborů. Tento výsledek byl do jisté míry očekáván. V dalším výzkumu se autoři zaměří na práci s fyzickými, nikoliv virtuálními, 3D modely.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Trendy ve vzdělávání

  • ISSN

    1805-8949

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    10

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    7

  • Pages from-to

    145-151

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database