Bookbinding as Part of Technical Education in Elementary School
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F19%3A73595984" target="_blank" >RIV/61989592:15410/19:73595984 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://tvv-journal.upol.cz/pdfs/tvv/2019/02/06.pdf" target="_blank" >https://tvv-journal.upol.cz/pdfs/tvv/2019/02/06.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/tvv.2019.005" target="_blank" >10.5507/tvv.2019.005</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Knihařství jako součást technické výchovy na základní škole
Original language description
Řemesla, tradiční ruční výroba, tvořivost a originalita jsou významově tradiční, historicky podmíněné pojmy, které úzce souvisejí s lidskou činností při výrobě praktických, ale i uměleckých produktů. Lidé se k takovýmto jedinečným produktům ubírají s určitou nostalgickou vizí, vymanit se z uniformity současného trendu průmyslové jednotvárnosti, která nese znaky výrobních postupů založených na automatizaci, digitalizaci, robotizaci a dalších technologicky–moderních procesech výroby. Pro dnešní generace dětí je charakteristický život, v němž převládají informační a komunikační technologie. Vzdělávací strategie akcentují rozvoj kompetencí směřujících ke znalostem a dovednostem práce s moderními technologiemi, a reagují tak na požadavky technologicky vyspělého průmyslu. Odborníci na technické vzdělávání již ale poukazují na fakt, že se často zapomíná na rozvíjení manuální zručnosti, technické tvořivosti a na vedení žáků k pozitivnímu postoji k řemeslům. Je důležité, aby bylo žákům poskytnuto technické vzdělání v takové míře, aby se pro ně technika stala součástí běžného života v moderní i tradiční podobě. Realizace technického vzdělávání je čím dál více diskutované téma a je důležité v souvislosti pokrokem techniky inovovat také samotné vzdělávání žáků již na základních školách. Knihařské řemeslo je jedno z nejstarších řemesel, avšak v souvislosti s rozvojem moderních ICT technologií je toto řemeslo spíše na ústupu. V rámci předkládaného článku jsou popsány vybrané technologické postupy ruční knihařské výroby a je uveden příklad dobré praxe implementace vybraného postupu do technických předmětů v rámci technické výchovy na základní škole.
Czech name
Knihařství jako součást technické výchovy na základní škole
Czech description
Řemesla, tradiční ruční výroba, tvořivost a originalita jsou významově tradiční, historicky podmíněné pojmy, které úzce souvisejí s lidskou činností při výrobě praktických, ale i uměleckých produktů. Lidé se k takovýmto jedinečným produktům ubírají s určitou nostalgickou vizí, vymanit se z uniformity současného trendu průmyslové jednotvárnosti, která nese znaky výrobních postupů založených na automatizaci, digitalizaci, robotizaci a dalších technologicky–moderních procesech výroby. Pro dnešní generace dětí je charakteristický život, v němž převládají informační a komunikační technologie. Vzdělávací strategie akcentují rozvoj kompetencí směřujících ke znalostem a dovednostem práce s moderními technologiemi, a reagují tak na požadavky technologicky vyspělého průmyslu. Odborníci na technické vzdělávání již ale poukazují na fakt, že se často zapomíná na rozvíjení manuální zručnosti, technické tvořivosti a na vedení žáků k pozitivnímu postoji k řemeslům. Je důležité, aby bylo žákům poskytnuto technické vzdělání v takové míře, aby se pro ně technika stala součástí běžného života v moderní i tradiční podobě. Realizace technického vzdělávání je čím dál více diskutované téma a je důležité v souvislosti pokrokem techniky inovovat také samotné vzdělávání žáků již na základních školách. Knihařské řemeslo je jedno z nejstarších řemesel, avšak v souvislosti s rozvojem moderních ICT technologií je toto řemeslo spíše na ústupu. V rámci předkládaného článku jsou popsány vybrané technologické postupy ruční knihařské výroby a je uveden příklad dobré praxe implementace vybraného postupu do technických předmětů v rámci technické výchovy na základní škole.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Trendy ve vzdělávání
ISSN
1805-8949
e-ISSN
—
Volume of the periodical
12
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
15
Pages from-to
5-19
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—