The link between anxiety and academic achievement among university students of the teacher training programmes
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F19%3A73597732" target="_blank" >RIV/61989592:15410/19:73597732 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://lifelonglearning.mendelu.cz/wcd/w-rek-lifelong/ll1903/lll1903_studie1.pdf" target="_blank" >http://lifelonglearning.mendelu.cz/wcd/w-rek-lifelong/ll1903/lll1903_studie1.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.11118/lifele20190903007" target="_blank" >10.11118/lifele20190903007</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Souvislosti mezi úzkostností a akademickou úspěšností u vysokoškolských studentů učitelských oborů
Original language description
Téma akademické úspěšnosti je předmětem studia v mnoha různých kontextech a stále více se stává součástí četných odborných diskusí. Dosud byla popsána řada faktorů, které ji ovlivňují, přičemž jedním z nich je úzkost, ať již v podobě aktuálně prožívaného stavu, nebo osobnostního ladění. Ačkoliv se ukazuje, že úzkost negativně souvisí s akademickou úspěšností, tato problematika není v prostředí českých vysokých škol a univerzit zatím dostatečně prozkoumána. Cílem studie bylo analyzovat souvislost úzkostnosti s jednotlivými aspekty akademické úspěšnosti a ověřit možnou praktickou využitelnost těchto poznatků v rámci koncepce podpory akademické úspěšnosti u vysokoškolských studentů učitelských oborů. Sběr dat byl realizován prostřednictvím dvou nástrojů: dotazníkové metody vlastní konstrukce zjišťující akademickou úspěšnost a State-Trait Anxiety Inventory, Trait version (STAI-T; Spielberger, 1983). Výzkumný soubor byl tvořen 411 vysokoškolskými studenty učitelských oborů (průměrný věk 24,68; SD = 6,26, rozsah 19–54), z toho 76 muži a 335 ženami. Při zpracování dat byly použity následující statistické postupy: Pearsonova korelační analýza a regresní analýza. Výsledky ukázaly, že vyšší míra úzkostnosti se pojí s horšími dosaženými výsledky v kategorii nejhorší známka v posledním zimním semestru a v průběhu celého studia a dále pak, že nižší míra úzkostnosti souvisí s lepší schopností zorganizovat si čas na studium, s větším zapojením do dalších aktivit souvisejících se studiem, s lepší schopností zapadnout do třídního kolektivu, s adaptováním se na studijní život a také s lepší schopností zvládat celkové nároky studia.
Czech name
Souvislosti mezi úzkostností a akademickou úspěšností u vysokoškolských studentů učitelských oborů
Czech description
Téma akademické úspěšnosti je předmětem studia v mnoha různých kontextech a stále více se stává součástí četných odborných diskusí. Dosud byla popsána řada faktorů, které ji ovlivňují, přičemž jedním z nich je úzkost, ať již v podobě aktuálně prožívaného stavu, nebo osobnostního ladění. Ačkoliv se ukazuje, že úzkost negativně souvisí s akademickou úspěšností, tato problematika není v prostředí českých vysokých škol a univerzit zatím dostatečně prozkoumána. Cílem studie bylo analyzovat souvislost úzkostnosti s jednotlivými aspekty akademické úspěšnosti a ověřit možnou praktickou využitelnost těchto poznatků v rámci koncepce podpory akademické úspěšnosti u vysokoškolských studentů učitelských oborů. Sběr dat byl realizován prostřednictvím dvou nástrojů: dotazníkové metody vlastní konstrukce zjišťující akademickou úspěšnost a State-Trait Anxiety Inventory, Trait version (STAI-T; Spielberger, 1983). Výzkumný soubor byl tvořen 411 vysokoškolskými studenty učitelských oborů (průměrný věk 24,68; SD = 6,26, rozsah 19–54), z toho 76 muži a 335 ženami. Při zpracování dat byly použity následující statistické postupy: Pearsonova korelační analýza a regresní analýza. Výsledky ukázaly, že vyšší míra úzkostnosti se pojí s horšími dosaženými výsledky v kategorii nejhorší známka v posledním zimním semestru a v průběhu celého studia a dále pak, že nižší míra úzkostnosti souvisí s lepší schopností zorganizovat si čas na studium, s větším zapojením do dalších aktivit souvisejících se studiem, s lepší schopností zapadnout do třídního kolektivu, s adaptováním se na studijní život a také s lepší schopností zvládat celkové nároky studia.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Lifelong Learning - celoživotní vzdělávání
ISSN
1804-526X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
9
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
16
Pages from-to
7-22
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—