Impaired Communication Ability and Special Education
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F19%3A73600275" target="_blank" >RIV/61989592:15410/19:73600275 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/pdf.19.24456621" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5507/pdf.19.24456621</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/pdf.19.24456621" target="_blank" >10.5507/pdf.19.24456621</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Narušená komunikační schopnost a speciální vzdělávání
Original language description
Cílem této publikace je představit výstupy výzkumné práce čtyřčlenného autorského týmu speciálních pedagogů: Renaty Mlčákové, Jaromíra Maštalíře, Zuzany Melounové a Kláry Rybaříkové. Monografie obsahuje pět kapitol, jejichž společným průsečíkem je proces edukace osob s narušenou komunikační schopností a dětí se sluchovým postižením. Výzkumné aktivity byly zaměřeny na vybrané oblasti edukačního procesu, které dosud nebyly v České republice u cílové skupiny řešeny. Zvolili jsme smíšený design výzkumu, kvantitativní i kvalitativní metodologii. První kapitola přináší výsledky ze speciálněpedagogického logopedického vyšetření lexikální fluence, tvorby vět a způsobu respirace u žáků 1. ročníku základní školy (N=17) a základní školy logopedického typu (N=26), s akcentem na žáky s vývojovou dysfázií (N=18). Platnost výsledků jsme statisticky ověřili pomocí Studentova t-testu, testu nezávislosti chí-kvadrát pro kontingenční tabulku a Pearsonova koeficientu korelace. Téma druhé kapitoly se věnuje porovnání výsledků ze speciálněpedagogického logopedického vyšetření sluchové analýzy, sluchové syntézy a schopnosti sebeobsluhy u dětí se sluchovým postižením předškolního věku (N=7) a dětí bez sluchového postižení předškolního věku (N=8). Třetí kapitola seznamuje s komunikačními strategiemi pedagogů s rodinnými příslušníky při edukaci žáků s narušenou komunikační schopností. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 14 pedagogů základní školy logopedického typu. Čtvrtá kapitola představuje systematickou kazuistiku dospělého muže s výrazně narušenou komunikační schopností na podkladě mozkové obrny, uživatele domova pro osoby se zdravotním postižením. Seznamuje s procesem cesty za možností kvalitnější komunikace a získání pomůcky alternativní a augmentativní komunikace Tobii PCEye Mini a nutných komponentů. V závěrečné páté kapitole předkládáme výsledky pozorování způsobu respirace, speciálněpedagogického logopedického vyšetření porozumění řeči a čtení písmen pomocí zařízení Tobii PCEye Mini u žáků s vývojovou dysfázií (N=19), u žáků s jiným typem logopedických obtíží (N=9) a u žáků s typickým jazykovým vývojem (N=21). Rozhodli jsme se navrhnout a vytvořit vlastní metodiku vyšetření, jednalo se v České republice o pilotní vyšetření porozumění řeči a čtení písmen u dětí s vývojosvou dysfázií pomocí technologie monitorování eye tracking. K ověření platnosti výsledků jsme uplatnili test Kruskal-Wallisova ANOVA a test nezávislosti chí-kvadrát pro kontingenční tabulku. Publikace přináší nové poznatky z vybraných oblastí edukace osob s narušenou komunikační schopností a dětí se sluchovým postižením. Věnuje se speciálněpedagogické logopedické diagnostice, resp. speciálněpedagogické logopedické intervenci. Předkládané informace mohou být východiskem k dalšímu výzkumu, mohou přispět k zefektivnění edukace osob cílové skupiny směrem k maximálnímu využití jejich potenciálu. Čtenáři z řad odborné veřejnosti, zejm. speciální pedagogové, speciální pedagogové-logopedi, studenti pregraduální i postgraduální formy studia učitelských i neučitelských studijních programů speciální pedagogiky, mohou v knize najít poznatky pro svou práci i výzkum.
Czech name
Narušená komunikační schopnost a speciální vzdělávání
Czech description
Cílem této publikace je představit výstupy výzkumné práce čtyřčlenného autorského týmu speciálních pedagogů: Renaty Mlčákové, Jaromíra Maštalíře, Zuzany Melounové a Kláry Rybaříkové. Monografie obsahuje pět kapitol, jejichž společným průsečíkem je proces edukace osob s narušenou komunikační schopností a dětí se sluchovým postižením. Výzkumné aktivity byly zaměřeny na vybrané oblasti edukačního procesu, které dosud nebyly v České republice u cílové skupiny řešeny. Zvolili jsme smíšený design výzkumu, kvantitativní i kvalitativní metodologii. První kapitola přináší výsledky ze speciálněpedagogického logopedického vyšetření lexikální fluence, tvorby vět a způsobu respirace u žáků 1. ročníku základní školy (N=17) a základní školy logopedického typu (N=26), s akcentem na žáky s vývojovou dysfázií (N=18). Platnost výsledků jsme statisticky ověřili pomocí Studentova t-testu, testu nezávislosti chí-kvadrát pro kontingenční tabulku a Pearsonova koeficientu korelace. Téma druhé kapitoly se věnuje porovnání výsledků ze speciálněpedagogického logopedického vyšetření sluchové analýzy, sluchové syntézy a schopnosti sebeobsluhy u dětí se sluchovým postižením předškolního věku (N=7) a dětí bez sluchového postižení předškolního věku (N=8). Třetí kapitola seznamuje s komunikačními strategiemi pedagogů s rodinnými příslušníky při edukaci žáků s narušenou komunikační schopností. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 14 pedagogů základní školy logopedického typu. Čtvrtá kapitola představuje systematickou kazuistiku dospělého muže s výrazně narušenou komunikační schopností na podkladě mozkové obrny, uživatele domova pro osoby se zdravotním postižením. Seznamuje s procesem cesty za možností kvalitnější komunikace a získání pomůcky alternativní a augmentativní komunikace Tobii PCEye Mini a nutných komponentů. V závěrečné páté kapitole předkládáme výsledky pozorování způsobu respirace, speciálněpedagogického logopedického vyšetření porozumění řeči a čtení písmen pomocí zařízení Tobii PCEye Mini u žáků s vývojovou dysfázií (N=19), u žáků s jiným typem logopedických obtíží (N=9) a u žáků s typickým jazykovým vývojem (N=21). Rozhodli jsme se navrhnout a vytvořit vlastní metodiku vyšetření, jednalo se v České republice o pilotní vyšetření porozumění řeči a čtení písmen u dětí s vývojosvou dysfázií pomocí technologie monitorování eye tracking. K ověření platnosti výsledků jsme uplatnili test Kruskal-Wallisova ANOVA a test nezávislosti chí-kvadrát pro kontingenční tabulku. Publikace přináší nové poznatky z vybraných oblastí edukace osob s narušenou komunikační schopností a dětí se sluchovým postižením. Věnuje se speciálněpedagogické logopedické diagnostice, resp. speciálněpedagogické logopedické intervenci. Předkládané informace mohou být východiskem k dalšímu výzkumu, mohou přispět k zefektivnění edukace osob cílové skupiny směrem k maximálnímu využití jejich potenciálu. Čtenáři z řad odborné veřejnosti, zejm. speciální pedagogové, speciální pedagogové-logopedi, studenti pregraduální i postgraduální formy studia učitelských i neučitelských studijních programů speciální pedagogiky, mohou v knize najít poznatky pro svou práci i výzkum.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-244-5662-1
Number of pages
188
Publisher name
Univerzita Palackého v Olomouci
Place of publication
Olomouc
UT code for WoS book
—