Pre-School Education in the Content of the Start to Compulsory School Attendance
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F19%3A73600673" target="_blank" >RIV/61989592:15410/19:73600673 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://pages.pedf.cuni.cz/sc1/files/2020/01/Sborn%c3%adk-z-konference-OPVVV-SC1_Ulicna.pdf" target="_blank" >https://pages.pedf.cuni.cz/sc1/files/2020/01/Sborn%c3%adk-z-konference-OPVVV-SC1_Ulicna.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Předškolní vzdělávání v kontextu zahájení povinné školní docházky
Original language description
Školním rokem 2017/2018 vstupuje v platnost povinná předškolní docházka pro děti rok před vstupem do základního vzdělávání. Tato zásadní změna reaguje na potřebu vyrovnávat vzdělávací možnosti pro všechny děti a současně s cílem snížení počtu odkladů povinné školní docházky. Do popředí se tak výrazně dostává oblast přípravy dětí na roli školáka. Uvedená skutečnost vede pedagogy mateřských škol, ale i vzdělavatele budoucích předškolních pedagogů k zamýšlení se nad současnou vzdělávací koncepcí, nad organizací vzdělávacích aktivit apod., a to vše s ohledem na potřeby dítěte předškolního věku. Cílem studie je rekapitulace zásadních změn v pojetí přípravy na vstup do povinného vzdělávání, a to z hlediska legislativy, vývoje koncepcí v podmínkách české mateřské školy, ale i z hlediska terminologického vymezení pojmů školní zralost a školní připravenost. V kontextu teoretických východisek a poznání z předchozích období se v příspěvku zamýšlíme nad samotným směřováním české mateřské školy s akcentem na přechod dětí z předškolního do primárního vzdělávání. Uvedené oblasti analyzujeme také z pohledu současné přípravy revize kurikula, kde naznačujeme možné přístupy řešení.
Czech name
Předškolní vzdělávání v kontextu zahájení povinné školní docházky
Czech description
Školním rokem 2017/2018 vstupuje v platnost povinná předškolní docházka pro děti rok před vstupem do základního vzdělávání. Tato zásadní změna reaguje na potřebu vyrovnávat vzdělávací možnosti pro všechny děti a současně s cílem snížení počtu odkladů povinné školní docházky. Do popředí se tak výrazně dostává oblast přípravy dětí na roli školáka. Uvedená skutečnost vede pedagogy mateřských škol, ale i vzdělavatele budoucích předškolních pedagogů k zamýšlení se nad současnou vzdělávací koncepcí, nad organizací vzdělávacích aktivit apod., a to vše s ohledem na potřeby dítěte předškolního věku. Cílem studie je rekapitulace zásadních změn v pojetí přípravy na vstup do povinného vzdělávání, a to z hlediska legislativy, vývoje koncepcí v podmínkách české mateřské školy, ale i z hlediska terminologického vymezení pojmů školní zralost a školní připravenost. V kontextu teoretických východisek a poznání z předchozích období se v příspěvku zamýšlíme nad samotným směřováním české mateřské školy s akcentem na přechod dětí z předškolního do primárního vzdělávání. Uvedené oblasti analyzujeme také z pohledu současné přípravy revize kurikula, kde naznačujeme možné přístupy řešení.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
O - Projekt operacniho programu
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Rozvoj pregramotností v předškolním vzdělávání
ISBN
978-80-7603-125-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
10
Pages from-to
6-15
Publisher name
Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Place of publication
Praha
Event location
Praha
Event date
Sep 19, 2019
Type of event by nationality
CST - Celostátní akce
UT code for WoS article
—