Comenius' ideas and art education
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F20%3A73606329" target="_blank" >RIV/61989592:15410/20:73606329 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://www.historiascholastica.com/sites/historiascholastica.com/files/HS/2-2020/sobanova.pdf" target="_blank" >http://www.historiascholastica.com/sites/historiascholastica.com/files/HS/2-2020/sobanova.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.15240/tul/006/2020-2-008" target="_blank" >10.15240/tul/006/2020-2-008</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Ideje Komenského a výtvarná výchova
Original language description
Cílem článku je poukázat na vybrané ideje díla Jana Amose Komenského a na jejich paralely s výzvami a aspekty současného pojetí výtvarné výchovy. Článek deklaruje zájem o komplexitu Komenského myšlení a autorka se zaměřila na paralely se současným diskurzem výtvarné výchovy. Poukazuje na to, že nelze opomíjet podstatu Komenského pedagogické koncepce, jíž je duchovní dimenze. Je třeba vracet se k této bázi Komenského filozofické a výchovné koncepce, již Komenský nabízí jako cestu k „nápravě věcí lidských“, – a chápat ji jako prostředek k překonání permanentní krize, v níž se postmoderní člověk – ochuzený o tuto podstatnou dimenzi života – nachází. Také dobově ukotvená snaha Komenského nabízet „všenápravu“ vycházela z vědomí společenské krize a jeho hluboká analýza mimo jiné ukazuje, že tuto krizi nemohou vyřešit jednoduchá opatření, nýbrž výchova lidí a pozvolná přeměna jejich smýšlení, životní orientace a způsobů jejich praktického jednání.
Czech name
Ideje Komenského a výtvarná výchova
Czech description
Cílem článku je poukázat na vybrané ideje díla Jana Amose Komenského a na jejich paralely s výzvami a aspekty současného pojetí výtvarné výchovy. Článek deklaruje zájem o komplexitu Komenského myšlení a autorka se zaměřila na paralely se současným diskurzem výtvarné výchovy. Poukazuje na to, že nelze opomíjet podstatu Komenského pedagogické koncepce, jíž je duchovní dimenze. Je třeba vracet se k této bázi Komenského filozofické a výchovné koncepce, již Komenský nabízí jako cestu k „nápravě věcí lidských“, – a chápat ji jako prostředek k překonání permanentní krize, v níž se postmoderní člověk – ochuzený o tuto podstatnou dimenzi života – nachází. Také dobově ukotvená snaha Komenského nabízet „všenápravu“ vycházela z vědomí společenské krize a jeho hluboká analýza mimo jiné ukazuje, že tuto krizi nemohou vyřešit jednoduchá opatření, nýbrž výchova lidí a pozvolná přeměna jejich smýšlení, životní orientace a způsobů jejich praktického jednání.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Historia scholastica
ISSN
1804-4913
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2020
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
8
Pages from-to
92-99
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—