All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Comenius' ideas and art education

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F20%3A73606329" target="_blank" >RIV/61989592:15410/20:73606329 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://www.historiascholastica.com/sites/historiascholastica.com/files/HS/2-2020/sobanova.pdf" target="_blank" >http://www.historiascholastica.com/sites/historiascholastica.com/files/HS/2-2020/sobanova.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.15240/tul/006/2020-2-008" target="_blank" >10.15240/tul/006/2020-2-008</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Ideje Komenského a výtvarná výchova

  • Original language description

    Cílem článku je poukázat na vybrané ideje díla Jana Amose Komenského a na jejich paralely s výzvami a aspekty současného pojetí výtvarné výchovy. Článek deklaruje zájem o komplexitu Komenského myšlení a autorka se zaměřila na paralely se současným diskurzem výtvarné výchovy. Poukazuje na to, že nelze opomíjet podstatu Komenského pedagogické koncepce, jíž je duchovní dimenze. Je třeba vracet se k této bázi Komenského filozofické a výchovné koncepce, již Komenský nabízí jako cestu k „nápravě věcí lidských“, – a chápat ji jako prostředek k překonání permanentní krize, v níž se postmoderní člověk – ochuzený o tuto podstatnou dimenzi života – nachází. Také dobově ukotvená snaha Komenského nabízet „všenápravu“ vycházela z vědomí společenské krize a jeho hluboká analýza mimo jiné ukazuje, že tuto krizi nemohou vyřešit jednoduchá opatření, nýbrž výchova lidí a pozvolná přeměna jejich smýšlení, životní orientace a způsobů jejich praktického jednání.

  • Czech name

    Ideje Komenského a výtvarná výchova

  • Czech description

    Cílem článku je poukázat na vybrané ideje díla Jana Amose Komenského a na jejich paralely s výzvami a aspekty současného pojetí výtvarné výchovy. Článek deklaruje zájem o komplexitu Komenského myšlení a autorka se zaměřila na paralely se současným diskurzem výtvarné výchovy. Poukazuje na to, že nelze opomíjet podstatu Komenského pedagogické koncepce, jíž je duchovní dimenze. Je třeba vracet se k této bázi Komenského filozofické a výchovné koncepce, již Komenský nabízí jako cestu k „nápravě věcí lidských“, – a chápat ji jako prostředek k překonání permanentní krize, v níž se postmoderní člověk – ochuzený o tuto podstatnou dimenzi života – nachází. Také dobově ukotvená snaha Komenského nabízet „všenápravu“ vycházela z vědomí společenské krize a jeho hluboká analýza mimo jiné ukazuje, že tuto krizi nemohou vyřešit jednoduchá opatření, nýbrž výchova lidí a pozvolná přeměna jejich smýšlení, životní orientace a způsobů jejich praktického jednání.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Historia scholastica

  • ISSN

    1804-4913

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    2020

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    8

  • Pages from-to

    92-99

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database