All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Czech teacher in the world of media

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F21%3A73607723" target="_blank" >RIV/61989592:15410/21:73607723 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333187609" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333187609</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Český učitel ve světě médií

  • Original language description

    Mediální gramotnost patří v současnosti k velmi důležitým kompetencím, které nám umožňují pohybovat se bezpečně v rozsáhlém světě masmédií a sami se také aktivně podílet na jeho tvorbě. Pandemie Covid19 nám dokázala, jak důležité je umět pracovat s informacemi šířenými virtuálním prostorem, stejně tak předvedla, jak může virtuální prostor zásadním způsobem ovlivňovat i svět nevirtuální. V našem novém výzkumu Český učitel ve světě médií se proto zaměřujeme na problematiku mediální gramotnosti a související mediální výchovy, která patří k průřezovým tématům rámcových vzdělávacích programů pro základní (a vyšší stupně) vzdělávání a která se v různých podobách vyučuje také na českých základních školách. Zaměřili jsme se na několik klíčových aspektů: Která média považují čeští učitelé za důvěryhodná a která ne, která média pravidelně sledují, odkud čerpají informace do výuky a zdali a jak např. využívají platformu YouTube. Zajímalo nás také, zda se orientují v tom, která média v ČR jsou tzv. veřejnoprávní. Další část jsme věnovali problematice dezinformací – zde nás zajímalo, zda čeští učitelé dokáží rozpoznat dezinformační obsah, který je běžnou součástí informací šířených online prostorem. Pro naši analýzu jsme vybrali 34 populárních a známých výroků ze 3 tematických kategorií a nechali učitele zvolit, které z nich považují za pravdivé a které naopak za nepravdivé, případně mohli uvést, že na základě informací, kterými disponují, nejsou schopni výrok relevantně posoudit. Samostatnou část výzkumu jsme věnovali mediální výchově v prostředí školy – zajímalo nás, zdali pedagogové považují mediální výchovu za důležitou, jakou formu, témata a časovou dotaci preferují, zdali v rámci své učitelské přípravy prošli výcvikem v oblasti mediální výchovy, případně zda se takto vzdělávají v současnosti.

  • Czech name

    Český učitel ve světě médií

  • Czech description

    Mediální gramotnost patří v současnosti k velmi důležitým kompetencím, které nám umožňují pohybovat se bezpečně v rozsáhlém světě masmédií a sami se také aktivně podílet na jeho tvorbě. Pandemie Covid19 nám dokázala, jak důležité je umět pracovat s informacemi šířenými virtuálním prostorem, stejně tak předvedla, jak může virtuální prostor zásadním způsobem ovlivňovat i svět nevirtuální. V našem novém výzkumu Český učitel ve světě médií se proto zaměřujeme na problematiku mediální gramotnosti a související mediální výchovy, která patří k průřezovým tématům rámcových vzdělávacích programů pro základní (a vyšší stupně) vzdělávání a která se v různých podobách vyučuje také na českých základních školách. Zaměřili jsme se na několik klíčových aspektů: Která média považují čeští učitelé za důvěryhodná a která ne, která média pravidelně sledují, odkud čerpají informace do výuky a zdali a jak např. využívají platformu YouTube. Zajímalo nás také, zda se orientují v tom, která média v ČR jsou tzv. veřejnoprávní. Další část jsme věnovali problematice dezinformací – zde nás zajímalo, zda čeští učitelé dokáží rozpoznat dezinformační obsah, který je běžnou součástí informací šířených online prostorem. Pro naši analýzu jsme vybrali 34 populárních a známých výroků ze 3 tematických kategorií a nechali učitele zvolit, které z nich považují za pravdivé a které naopak za nepravdivé, případně mohli uvést, že na základě informací, kterými disponují, nejsou schopni výrok relevantně posoudit. Samostatnou část výzkumu jsme věnovali mediální výchově v prostředí školy – zajímalo nás, zdali pedagogové považují mediální výchovu za důležitou, jakou formu, témata a časovou dotaci preferují, zdali v rámci své učitelské přípravy prošli výcvikem v oblasti mediální výchovy, případně zda se takto vzdělávají v současnosti.

Classification

  • Type

    V<sub>souhrn</sub> - Summary research report

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50802 - Media and socio-cultural communication

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Others

  • Publication year

    2021

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Number of pages

    35

  • Place of publication

  • Publisher/client name

    O2 Czech Republic

  • Version