Czech teacher in the world of media
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F21%3A73607723" target="_blank" >RIV/61989592:15410/21:73607723 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333187609" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333187609</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Český učitel ve světě médií
Original language description
Mediální gramotnost patří v současnosti k velmi důležitým kompetencím, které nám umožňují pohybovat se bezpečně v rozsáhlém světě masmédií a sami se také aktivně podílet na jeho tvorbě. Pandemie Covid19 nám dokázala, jak důležité je umět pracovat s informacemi šířenými virtuálním prostorem, stejně tak předvedla, jak může virtuální prostor zásadním způsobem ovlivňovat i svět nevirtuální. V našem novém výzkumu Český učitel ve světě médií se proto zaměřujeme na problematiku mediální gramotnosti a související mediální výchovy, která patří k průřezovým tématům rámcových vzdělávacích programů pro základní (a vyšší stupně) vzdělávání a která se v různých podobách vyučuje také na českých základních školách. Zaměřili jsme se na několik klíčových aspektů: Která média považují čeští učitelé za důvěryhodná a která ne, která média pravidelně sledují, odkud čerpají informace do výuky a zdali a jak např. využívají platformu YouTube. Zajímalo nás také, zda se orientují v tom, která média v ČR jsou tzv. veřejnoprávní. Další část jsme věnovali problematice dezinformací – zde nás zajímalo, zda čeští učitelé dokáží rozpoznat dezinformační obsah, který je běžnou součástí informací šířených online prostorem. Pro naši analýzu jsme vybrali 34 populárních a známých výroků ze 3 tematických kategorií a nechali učitele zvolit, které z nich považují za pravdivé a které naopak za nepravdivé, případně mohli uvést, že na základě informací, kterými disponují, nejsou schopni výrok relevantně posoudit. Samostatnou část výzkumu jsme věnovali mediální výchově v prostředí školy – zajímalo nás, zdali pedagogové považují mediální výchovu za důležitou, jakou formu, témata a časovou dotaci preferují, zdali v rámci své učitelské přípravy prošli výcvikem v oblasti mediální výchovy, případně zda se takto vzdělávají v současnosti.
Czech name
Český učitel ve světě médií
Czech description
Mediální gramotnost patří v současnosti k velmi důležitým kompetencím, které nám umožňují pohybovat se bezpečně v rozsáhlém světě masmédií a sami se také aktivně podílet na jeho tvorbě. Pandemie Covid19 nám dokázala, jak důležité je umět pracovat s informacemi šířenými virtuálním prostorem, stejně tak předvedla, jak může virtuální prostor zásadním způsobem ovlivňovat i svět nevirtuální. V našem novém výzkumu Český učitel ve světě médií se proto zaměřujeme na problematiku mediální gramotnosti a související mediální výchovy, která patří k průřezovým tématům rámcových vzdělávacích programů pro základní (a vyšší stupně) vzdělávání a která se v různých podobách vyučuje také na českých základních školách. Zaměřili jsme se na několik klíčových aspektů: Která média považují čeští učitelé za důvěryhodná a která ne, která média pravidelně sledují, odkud čerpají informace do výuky a zdali a jak např. využívají platformu YouTube. Zajímalo nás také, zda se orientují v tom, která média v ČR jsou tzv. veřejnoprávní. Další část jsme věnovali problematice dezinformací – zde nás zajímalo, zda čeští učitelé dokáží rozpoznat dezinformační obsah, který je běžnou součástí informací šířených online prostorem. Pro naši analýzu jsme vybrali 34 populárních a známých výroků ze 3 tematických kategorií a nechali učitele zvolit, které z nich považují za pravdivé a které naopak za nepravdivé, případně mohli uvést, že na základě informací, kterými disponují, nejsou schopni výrok relevantně posoudit. Samostatnou část výzkumu jsme věnovali mediální výchově v prostředí školy – zajímalo nás, zdali pedagogové považují mediální výchovu za důležitou, jakou formu, témata a časovou dotaci preferují, zdali v rámci své učitelské přípravy prošli výcvikem v oblasti mediální výchovy, případně zda se takto vzdělávají v současnosti.
Classification
Type
V<sub>souhrn</sub> - Summary research report
CEP classification
—
OECD FORD branch
50802 - Media and socio-cultural communication
Result continuities
Project
—
Continuities
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Number of pages
35
Place of publication
—
Publisher/client name
O2 Czech Republic
Version
—