Key Components of Literature Education at Lower-Secondary Schools and the Role of the Teacher
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F21%3A73612121" target="_blank" >RIV/61989592:15410/21:73612121 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://doi.org/10.33543/q2021.11" target="_blank" >https://doi.org/10.33543/q2021.11</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Klíčové složky literární výchovy na 2. stupni základní školy a role osobnosti učitele
Original language description
V článku jsou na základě vybraných empirických výzkumů výuky literární výchovy popsány komponenty výuky, které jsou stěžejní pro naplňování cílů vzhledem k RVP ZV – adekvátní umělecký text v centru výuky a rozvíjející pedagogická komunikace při interpretaci textů. Výzkumy se žáky ukazují, že vedle těchto komponentů se objevuje stěžejní faktor, který významně ovlivňuje předchozí jmenované, má velký vliv na průběh výuky a dosahování cílů, a především využívání formativních možností literární výchovy. Tímto faktorem je osobnost učitele. Je to učitel, který vybírá texty, aby využil jejich potenciálu – aby mluvily ke čtenáři, inspirovaly ho, aby mu umožnily prožít, pocítit či objevit něco, co je obohatí. Učitel literatury by si měl být této moci vědom a dobře ji užívat pro rozvoj svých žáků.
Czech name
Klíčové složky literární výchovy na 2. stupni základní školy a role osobnosti učitele
Czech description
V článku jsou na základě vybraných empirických výzkumů výuky literární výchovy popsány komponenty výuky, které jsou stěžejní pro naplňování cílů vzhledem k RVP ZV – adekvátní umělecký text v centru výuky a rozvíjející pedagogická komunikace při interpretaci textů. Výzkumy se žáky ukazují, že vedle těchto komponentů se objevuje stěžejní faktor, který významně ovlivňuje předchozí jmenované, má velký vliv na průběh výuky a dosahování cílů, a především využívání formativních možností literární výchovy. Tímto faktorem je osobnost učitele. Je to učitel, který vybírá texty, aby využil jejich potenciálu – aby mluvily ke čtenáři, inspirovaly ho, aby mu umožnily prožít, pocítit či objevit něco, co je obohatí. Učitel literatury by si měl být této moci vědom a dobře ji užívat pro rozvoj svých žáků.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
60204 - General literature studies
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
QUAERE 2021: recenzovaný sborník příspěvků interdisciplinární mezinárodní vědecké konference doktorandů a odborných asistentů
ISBN
978-80-87952-34-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
9
Pages from-to
631-639
Publisher name
Magnanimitas
Place of publication
Hradec Králové
Event location
Hradec Králové
Event date
Jun 28, 2021
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—