All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

New Aspects in the Concept of Teaching Electrical Engineering in Technical Education

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F22%3A73613317" target="_blank" >RIV/61989592:15410/22:73613317 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333193204" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333193204</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Nové aspekty v pojetí výuky elektrotechniky v technické edukaci

  • Original language description

    Předkládaná inaugurační přednáška se zaměřuje na oblast nových aspektů v pojetí výuky elektrotechniky v technickém vzdělávání. Je zde přiblížena problematika možných přístupů i nástrojů umožňujících za využití soudobých prostředků na bázi informačních a komunikačních technologiích realizovat výuku elektrotechniky názorně i zábavně. V tomto rámci jsou také prezentovány možnosti motivace žáků. Zároveň jsou shrnuty i některé poznatky z vybraných vědeckých prací a také domácích i zahraničních výzkumů. V první části jsou prezentovány otázky spojené s vymezením oborové, respektive předmětové didaktiky elektrotechniky, jako předpokladu úspěšného vedení výuky učitelem. Přestože tento obor se ve své stěžejní vzdělávací náplni realizuje především na střední, tedy vyšší sekundární a vysokoškolské úrovni vzdělávání, má své základy již na nižší sekundární, a dokonce na primární úrovni. Na těchto nižších úrovních se opírá především o přírodovědně orientované disciplíny, jedním z nich je například fyzika, u níž tvoří neodmyslitelnou část, ale je součástí i obecně technicky orientovaných disciplín ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce, kde má právě experimentální, badatelský kontext. Tento kontext by mohl být v budoucnu zastoupen v základním vzdělávání i více, než je tomu doposud díky zavedení samostatného předmětu Technika, jehož pokusné ověřování právě probíhá v České republice. Další část je věnována výzkumnému šetření zaměřeného na začínající učitele a na uplatnění nových přístupů k výuce elektrotechniky ve školní praxi, možnosti propojení virtuální nebo rozšířené reality v názorném přístupu k výuce, využití online aplikací k řešení elektrotechnických problémů a propojení tak praktické podoby elektrotechniky s teorií prezentovanou ve výuce za podpory soudobých technologií. Nedílnou součástí výuky o elektrotechnice jsou rovněž otázky spojené s bezpečnou činností žáků v experimentech věnovaných elektrotechnice, proto je této oblasti věnována malá, ale významná část. Závěr shrnuje možnosti spojené s výukou elektrotechniky a hledání nových cest, které jsou společné jak pro studenty připravující se na povolání učitele, tak pro žáky, které jednou tito učitelé budou provázet tajemstvími techniky, a tedy i elektrotechniky jako jednoho z nejvýznamnějšího oboru lidské činnosti.

  • Czech name

    Nové aspekty v pojetí výuky elektrotechniky v technické edukaci

  • Czech description

    Předkládaná inaugurační přednáška se zaměřuje na oblast nových aspektů v pojetí výuky elektrotechniky v technickém vzdělávání. Je zde přiblížena problematika možných přístupů i nástrojů umožňujících za využití soudobých prostředků na bázi informačních a komunikačních technologiích realizovat výuku elektrotechniky názorně i zábavně. V tomto rámci jsou také prezentovány možnosti motivace žáků. Zároveň jsou shrnuty i některé poznatky z vybraných vědeckých prací a také domácích i zahraničních výzkumů. V první části jsou prezentovány otázky spojené s vymezením oborové, respektive předmětové didaktiky elektrotechniky, jako předpokladu úspěšného vedení výuky učitelem. Přestože tento obor se ve své stěžejní vzdělávací náplni realizuje především na střední, tedy vyšší sekundární a vysokoškolské úrovni vzdělávání, má své základy již na nižší sekundární, a dokonce na primární úrovni. Na těchto nižších úrovních se opírá především o přírodovědně orientované disciplíny, jedním z nich je například fyzika, u níž tvoří neodmyslitelnou část, ale je součástí i obecně technicky orientovaných disciplín ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce, kde má právě experimentální, badatelský kontext. Tento kontext by mohl být v budoucnu zastoupen v základním vzdělávání i více, než je tomu doposud díky zavedení samostatného předmětu Technika, jehož pokusné ověřování právě probíhá v České republice. Další část je věnována výzkumnému šetření zaměřeného na začínající učitele a na uplatnění nových přístupů k výuce elektrotechniky ve školní praxi, možnosti propojení virtuální nebo rozšířené reality v názorném přístupu k výuce, využití online aplikací k řešení elektrotechnických problémů a propojení tak praktické podoby elektrotechniky s teorií prezentovanou ve výuce za podpory soudobých technologií. Nedílnou součástí výuky o elektrotechnice jsou rovněž otázky spojené s bezpečnou činností žáků v experimentech věnovaných elektrotechnice, proto je této oblasti věnována malá, ale významná část. Závěr shrnuje možnosti spojené s výukou elektrotechniky a hledání nových cest, které jsou společné jak pro studenty připravující se na povolání učitele, tak pro žáky, které jednou tito učitelé budou provázet tajemstvími techniky, a tedy i elektrotechniky jako jednoho z nejvýznamnějšího oboru lidské činnosti.

Classification

  • Type

    O - Miscellaneous

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů