New Aspects in the Concept of Teaching Electrical Engineering in Technical Education
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F22%3A73613317" target="_blank" >RIV/61989592:15410/22:73613317 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333193204" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333193204</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Nové aspekty v pojetí výuky elektrotechniky v technické edukaci
Original language description
Předkládaná inaugurační přednáška se zaměřuje na oblast nových aspektů v pojetí výuky elektrotechniky v technickém vzdělávání. Je zde přiblížena problematika možných přístupů i nástrojů umožňujících za využití soudobých prostředků na bázi informačních a komunikačních technologiích realizovat výuku elektrotechniky názorně i zábavně. V tomto rámci jsou také prezentovány možnosti motivace žáků. Zároveň jsou shrnuty i některé poznatky z vybraných vědeckých prací a také domácích i zahraničních výzkumů. V první části jsou prezentovány otázky spojené s vymezením oborové, respektive předmětové didaktiky elektrotechniky, jako předpokladu úspěšného vedení výuky učitelem. Přestože tento obor se ve své stěžejní vzdělávací náplni realizuje především na střední, tedy vyšší sekundární a vysokoškolské úrovni vzdělávání, má své základy již na nižší sekundární, a dokonce na primární úrovni. Na těchto nižších úrovních se opírá především o přírodovědně orientované disciplíny, jedním z nich je například fyzika, u níž tvoří neodmyslitelnou část, ale je součástí i obecně technicky orientovaných disciplín ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce, kde má právě experimentální, badatelský kontext. Tento kontext by mohl být v budoucnu zastoupen v základním vzdělávání i více, než je tomu doposud díky zavedení samostatného předmětu Technika, jehož pokusné ověřování právě probíhá v České republice. Další část je věnována výzkumnému šetření zaměřeného na začínající učitele a na uplatnění nových přístupů k výuce elektrotechniky ve školní praxi, možnosti propojení virtuální nebo rozšířené reality v názorném přístupu k výuce, využití online aplikací k řešení elektrotechnických problémů a propojení tak praktické podoby elektrotechniky s teorií prezentovanou ve výuce za podpory soudobých technologií. Nedílnou součástí výuky o elektrotechnice jsou rovněž otázky spojené s bezpečnou činností žáků v experimentech věnovaných elektrotechnice, proto je této oblasti věnována malá, ale významná část. Závěr shrnuje možnosti spojené s výukou elektrotechniky a hledání nových cest, které jsou společné jak pro studenty připravující se na povolání učitele, tak pro žáky, které jednou tito učitelé budou provázet tajemstvími techniky, a tedy i elektrotechniky jako jednoho z nejvýznamnějšího oboru lidské činnosti.
Czech name
Nové aspekty v pojetí výuky elektrotechniky v technické edukaci
Czech description
Předkládaná inaugurační přednáška se zaměřuje na oblast nových aspektů v pojetí výuky elektrotechniky v technickém vzdělávání. Je zde přiblížena problematika možných přístupů i nástrojů umožňujících za využití soudobých prostředků na bázi informačních a komunikačních technologiích realizovat výuku elektrotechniky názorně i zábavně. V tomto rámci jsou také prezentovány možnosti motivace žáků. Zároveň jsou shrnuty i některé poznatky z vybraných vědeckých prací a také domácích i zahraničních výzkumů. V první části jsou prezentovány otázky spojené s vymezením oborové, respektive předmětové didaktiky elektrotechniky, jako předpokladu úspěšného vedení výuky učitelem. Přestože tento obor se ve své stěžejní vzdělávací náplni realizuje především na střední, tedy vyšší sekundární a vysokoškolské úrovni vzdělávání, má své základy již na nižší sekundární, a dokonce na primární úrovni. Na těchto nižších úrovních se opírá především o přírodovědně orientované disciplíny, jedním z nich je například fyzika, u níž tvoří neodmyslitelnou část, ale je součástí i obecně technicky orientovaných disciplín ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce, kde má právě experimentální, badatelský kontext. Tento kontext by mohl být v budoucnu zastoupen v základním vzdělávání i více, než je tomu doposud díky zavedení samostatného předmětu Technika, jehož pokusné ověřování právě probíhá v České republice. Další část je věnována výzkumnému šetření zaměřeného na začínající učitele a na uplatnění nových přístupů k výuce elektrotechniky ve školní praxi, možnosti propojení virtuální nebo rozšířené reality v názorném přístupu k výuce, využití online aplikací k řešení elektrotechnických problémů a propojení tak praktické podoby elektrotechniky s teorií prezentovanou ve výuce za podpory soudobých technologií. Nedílnou součástí výuky o elektrotechnice jsou rovněž otázky spojené s bezpečnou činností žáků v experimentech věnovaných elektrotechnice, proto je této oblasti věnována malá, ale významná část. Závěr shrnuje možnosti spojené s výukou elektrotechniky a hledání nových cest, které jsou společné jak pro studenty připravující se na povolání učitele, tak pro žáky, které jednou tito učitelé budou provázet tajemstvími techniky, a tedy i elektrotechniky jako jednoho z nejvýznamnějšího oboru lidské činnosti.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů