Dying Pupil with Life-Limiting or Life-Threatening Illness in the Context of Inclusive Education: a Theoretical Framework
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F22%3A73614400" target="_blank" >RIV/61989592:15410/22:73614400 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://eduport.pf.ujep.cz/pdfs/edp/2022/01/02.pdf" target="_blank" >https://eduport.pf.ujep.cz/pdfs/edp/2022/01/02.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.21062/edp.2022.003" target="_blank" >10.21062/edp.2022.003</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Umírající žák s život limitujícím nebo život ohrožujícím onemocněním v inkluzivním vzdělávání: teoretický rámec
Original language description
Synergický efekt inkluze, pokroku vědy, medicíny a technologií se významně podílí na rostoucím počtu žáků s život limitujícím a život ohrožujícím onemocněním na základních a středních školách. V důsledku tohoto fenoménu kauzálně vzrostl počet učitelů v inkluzivním vzdělávání, kteří mají přímou zkušenost s obdobím umírání a také s úmrtím žáka v třídním kolektivu v důsledku jeho závažného onemocnění. Od třídního učitele se očekává, že bude při této situaci oporou žákům, svým kolegům i rodině zesnulého žáka. Současné studie však reflektují nepřipravenost učitelů situacím – jako je úmrtí žáka ve škole – čelit a vhodně reagovat. Školy často postrádají nástroje, které by všem aktérům školy celý proces truchlení usnadnily. Tento příspěvek prezentuje krátký přehled teoretických poznatků k tématu inkluzivního vzdělávání umírajícího žáka s život limitujícím nebo život ohrožujícím onemocněním. Dále představuje náměty intervenčních strategií při takovémto vzdělávání i metody a postupy aplikovatelné ve školním prostředí po úmrtí žáka s život limitujícím nebo život ohrožujícím onemocněním.
Czech name
Umírající žák s život limitujícím nebo život ohrožujícím onemocněním v inkluzivním vzdělávání: teoretický rámec
Czech description
Synergický efekt inkluze, pokroku vědy, medicíny a technologií se významně podílí na rostoucím počtu žáků s život limitujícím a život ohrožujícím onemocněním na základních a středních školách. V důsledku tohoto fenoménu kauzálně vzrostl počet učitelů v inkluzivním vzdělávání, kteří mají přímou zkušenost s obdobím umírání a také s úmrtím žáka v třídním kolektivu v důsledku jeho závažného onemocnění. Od třídního učitele se očekává, že bude při této situaci oporou žákům, svým kolegům i rodině zesnulého žáka. Současné studie však reflektují nepřipravenost učitelů situacím – jako je úmrtí žáka ve škole – čelit a vhodně reagovat. Školy často postrádají nástroje, které by všem aktérům školy celý proces truchlení usnadnily. Tento příspěvek prezentuje krátký přehled teoretických poznatků k tématu inkluzivního vzdělávání umírajícího žáka s život limitujícím nebo život ohrožujícím onemocněním. Dále představuje náměty intervenčních strategií při takovémto vzdělávání i metody a postupy aplikovatelné ve školním prostředí po úmrtí žáka s život limitujícím nebo život ohrožujícím onemocněním.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
EduPort
ISSN
2695-0936
e-ISSN
2695-0936
Volume of the periodical
6
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
11
Pages from-to
27-37
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—