Ski jump flight as an optimization task
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15510%2F07%3A00005108" target="_blank" >RIV/61989592:15510/07:00005108 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Ski jump flight as an optimization task
Original language description
The aim of this study was to formulate a recommendation based on the solution of the optimization problem with four control variables inclusive of the ski opening angle. During the flight phase, gravity and aerodynamic forces act on the jumper. Aerodynamic forces are expressed by the functions of four control variables (3 angles, velocity). The ski jumper has seen as an entity of rigid links inclusive of skis. Pontryagin?s maximum principle was applied to solve the optimization problem. On the basis ofthis solution we could define the following angle control tendencies of a successfully performed flight: 1) Minimise the angle of attack, the body position angle with respect to the skis and the hip angle in all parts of the flight path. 2) Maximise theski opening angle in all parts of the flight path. Optimal strategy of flight corresponds also with the logical requirement to attenuate sloping down and keep velocity in the horizontal direction.
Czech name
Let na lyžích jako úloha optimálního řízení
Czech description
Cílem práce je formulace doporučení, které je založeno na řešení úlohy optimálního řízení se čtyřmi řídícími proměnnými včetně úhlu mezi lyžemi. Během letu na skokana působí gravitační a aerodynamická síla. Aerodynamická síla je vyjádřena funkcí čtyř řídicích proměnných (3 úhly, rychlost). Skokan je chápán jako celek vytvořený z pevných segmentů včetně lyží. K řešení úlohy optimálního řízení byl použit Pontryaginův princip maxima. Na základě řešení úlohy optimálního řízení je možné formulovat následující tendence v řízení úhlových charakteristik poloh skokana, které povedou k úspěšnému provedení letové fáze: 1) Minimalizovat úhel náběhu, úhel mezi tělem a lyžemi a úhel v kyčelním kloubu na celé trajektorii letu. 2) Maximalizovat úhel mezi lyžemi na celé trajektorii letu. Optimální trajektorie odpovídá (logicky) také požadavkům na minimalizaci rychlosti směrem dolů a na maximalizaci dopředné rychlosti.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AK - Sport and leisure time activities
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2007
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Science and nordic skiing
ISBN
978-1-84126-229-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
9
Pages from-to
237-245
Publisher name
Meyer & Meyer
Place of publication
Aachen
Event location
—
Event date
—
Type of event by nationality
—
UT code for WoS article
—