Inclusion in experiential education as a strategy for working with differentness
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15510%2F07%3A00005136" target="_blank" >RIV/61989592:15510/07:00005136 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Inclusion in experiential education as a strategy for working with differentness
Original language description
This paper focuses on the concept of differentness and unique needs of persons with disabilities and the ways how it can be used in the educational environment. At first we focus on the general concepts of differentness and equal opportunities from the perspectives of Olympic ideals of amateurism and from the view of International Classification of Functioning and Disability of WHO (2001). Later we discuss the meaning of the term inclusion from the historical perspective and from the view of theoreticalapproach of central/eastern European authors (Jesensky, 1998 and Vitkova, 1999). Finally we explore the potential of experiential education programs in understadning the differentness and enhancing the full inclusion. We provide specific examples of programs and activities which can help to enhance the inclusion of persons with disabilities in the educational environment.
Czech name
Inkluze v zážitkové pedagogice jako strategie pro přístup k jinakosti
Czech description
Tento příspěvek se zaměřuje na koncept jinakosti, specifické potřeby osob se zdravotním postižením a způsoby práce s jinakostí v oblasti výchovy a vzdělávání. Nejprve se zaměřujeme na koncepty jinakosti a rovných příležitostí z pohledu olympijských ideálů a teoretického modelu klasifikace postižení (International classification of functioning and disability of WHO, 2001). Dále se věnujeme vymezení pojmu inkluze z historického a teoretického pohledu autorů střední Evropy (Jesenský, 1998 a Vítková, 1999).Nakonec uvádíme příklady využití zážitkové pedagogiky pro pochopení a přijetí jinakosti a facilitaci plného začlenění jedinců se zdravotním postižením do společnosti. Nabízíme specifické příklady programů a aktivit, které mohou podpořit začlenění osob se zdravotním postižením ve vzdělávacím prostředí.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2007
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica
ISSN
1212-1185
e-ISSN
—
Volume of the periodical
37
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
6
Pages from-to
7-12
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—