All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Inclusion in experiential education as a strategy for working with differentness

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15510%2F07%3A00005136" target="_blank" >RIV/61989592:15510/07:00005136 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Inclusion in experiential education as a strategy for working with differentness

  • Original language description

    This paper focuses on the concept of differentness and unique needs of persons with disabilities and the ways how it can be used in the educational environment. At first we focus on the general concepts of differentness and equal opportunities from the perspectives of Olympic ideals of amateurism and from the view of International Classification of Functioning and Disability of WHO (2001). Later we discuss the meaning of the term inclusion from the historical perspective and from the view of theoreticalapproach of central/eastern European authors (Jesensky, 1998 and Vitkova, 1999). Finally we explore the potential of experiential education programs in understadning the differentness and enhancing the full inclusion. We provide specific examples of programs and activities which can help to enhance the inclusion of persons with disabilities in the educational environment.

  • Czech name

    Inkluze v zážitkové pedagogice jako strategie pro přístup k jinakosti

  • Czech description

    Tento příspěvek se zaměřuje na koncept jinakosti, specifické potřeby osob se zdravotním postižením a způsoby práce s jinakostí v oblasti výchovy a vzdělávání. Nejprve se zaměřujeme na koncepty jinakosti a rovných příležitostí z pohledu olympijských ideálů a teoretického modelu klasifikace postižení (International classification of functioning and disability of WHO, 2001). Dále se věnujeme vymezení pojmu inkluze z historického a teoretického pohledu autorů střední Evropy (Jesenský, 1998 a Vítková, 1999).Nakonec uvádíme příklady využití zážitkové pedagogiky pro pochopení a přijetí jinakosti a facilitaci plného začlenění jedinců se zdravotním postižením do společnosti. Nabízíme specifické příklady programů a aktivit, které mohou podpořit začlenění osob se zdravotním postižením ve vzdělávacím prostředí.

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AM - Pedagogy and education

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Others

  • Publication year

    2007

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica

  • ISSN

    1212-1185

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    37

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    6

  • Pages from-to

    7-12

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database