All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Determinants influencing engagement in physical activity of children and youth with disabilities (pilot studies)

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15510%2F17%3A73580464" target="_blank" >RIV/61989592:15510/17:73580464 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Vybrané determinanty ovlivňující zapojení se do pohybových aktivit dětí a mládeže s tělesným postižením (pilotní studie)

  • Original language description

    Příspěvek představuje dílčí výsledky pilotního šetření zahrnutého do longitudinálního mezinárodního systému Health Behaviour in School-aged Children (HBSC). Seznamuje s koncepcí tzv. disHBSC výzkumného šetření zaměřeného na cílovou skupinu dětí a mládeže s tělesným postižením. Cílem šetření je analyzovat vybrané determinanty ovlivňující zapojení do pohybových aktivit dětí a mládeže s tělesným postižením. Z dosažených výsledků jsou patrné rozdíly v řadě sledovaných determinant ovlivňujících životní styl dětí a mládeže s tělesným postižením a bez postižení. Z celkem čtyř dotazovaných žáků neprovozuje pohybovou aktivitu v týdenním režimu ani jeden den. Včetně toho, že pět žáků s tělesným postižením nerehabilituje ani jednou týdně. Paradoxně je pro 19 žáků pohybová aktivita jako předpoklad pro zlepšení zdraví velmi důležitá, pro zbylých osm je pak důležitá. Z uvedených odpovědí vyplývá, že pouze ve škole vykonává pohybovou aktivitu 21 dotázaných. Zároveň pět žáků uvádí, že ve škole se pohybových aktivit neúčastní, do tělocviku nechodí ze zdravotních důvodů. Nejčastější provozovanou aktivitou ve volném čase dotazovaných žáků je hraní počítačových her. U pohybových aktivit je dominující plavání, cvičení a hry ve vodě. Ačkoliv nelze výsledky pilotní studie vzhledem k počtu respondentů ve výzkumném souboru zobecňovat, nabízí nám zajímavý pohled a ověřuje uplatnitelnost upraveného výzkumného nástroje. Doporučující dokumenty (EU, 2008; WHO, 2010) nerespektují specifika, přístupnost, objem ani intenzitu provozovaných pohybových aktivit. Je patrné, že neúčastí v organizovaných pohybových činnostech (jako je např. školní tělesná výchova nebo rehabilitační cvičení), se podporuje pohybová hypoaktivita dětí a mládeže s tělesným postižením. Pokud přijmeme tezi, že objem a intenzita realizovaných pohybových aktivit jsou jedním z hlavních predikátorů zdraví, pak je nutná systémová změna k podpoře pohybových aktivit této cílové skupiny.

  • Czech name

    Vybrané determinanty ovlivňující zapojení se do pohybových aktivit dětí a mládeže s tělesným postižením (pilotní studie)

  • Czech description

    Příspěvek představuje dílčí výsledky pilotního šetření zahrnutého do longitudinálního mezinárodního systému Health Behaviour in School-aged Children (HBSC). Seznamuje s koncepcí tzv. disHBSC výzkumného šetření zaměřeného na cílovou skupinu dětí a mládeže s tělesným postižením. Cílem šetření je analyzovat vybrané determinanty ovlivňující zapojení do pohybových aktivit dětí a mládeže s tělesným postižením. Z dosažených výsledků jsou patrné rozdíly v řadě sledovaných determinant ovlivňujících životní styl dětí a mládeže s tělesným postižením a bez postižení. Z celkem čtyř dotazovaných žáků neprovozuje pohybovou aktivitu v týdenním režimu ani jeden den. Včetně toho, že pět žáků s tělesným postižením nerehabilituje ani jednou týdně. Paradoxně je pro 19 žáků pohybová aktivita jako předpoklad pro zlepšení zdraví velmi důležitá, pro zbylých osm je pak důležitá. Z uvedených odpovědí vyplývá, že pouze ve škole vykonává pohybovou aktivitu 21 dotázaných. Zároveň pět žáků uvádí, že ve škole se pohybových aktivit neúčastní, do tělocviku nechodí ze zdravotních důvodů. Nejčastější provozovanou aktivitou ve volném čase dotazovaných žáků je hraní počítačových her. U pohybových aktivit je dominující plavání, cvičení a hry ve vodě. Ačkoliv nelze výsledky pilotní studie vzhledem k počtu respondentů ve výzkumném souboru zobecňovat, nabízí nám zajímavý pohled a ověřuje uplatnitelnost upraveného výzkumného nástroje. Doporučující dokumenty (EU, 2008; WHO, 2010) nerespektují specifika, přístupnost, objem ani intenzitu provozovaných pohybových aktivit. Je patrné, že neúčastí v organizovaných pohybových činnostech (jako je např. školní tělesná výchova nebo rehabilitační cvičení), se podporuje pohybová hypoaktivita dětí a mládeže s tělesným postižením. Pokud přijmeme tezi, že objem a intenzita realizovaných pohybových aktivit jsou jedním z hlavních predikátorů zdraví, pak je nutná systémová změna k podpoře pohybových aktivit této cílové skupiny.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Speciální pedagogika

  • ISSN

    1211-2720

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    27

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    15

  • Pages from-to

    45-59

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database