Determinants influencing engagement in physical activity of children and youth with disabilities (pilot studies)
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15510%2F17%3A73580464" target="_blank" >RIV/61989592:15510/17:73580464 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vybrané determinanty ovlivňující zapojení se do pohybových aktivit dětí a mládeže s tělesným postižením (pilotní studie)
Original language description
Příspěvek představuje dílčí výsledky pilotního šetření zahrnutého do longitudinálního mezinárodního systému Health Behaviour in School-aged Children (HBSC). Seznamuje s koncepcí tzv. disHBSC výzkumného šetření zaměřeného na cílovou skupinu dětí a mládeže s tělesným postižením. Cílem šetření je analyzovat vybrané determinanty ovlivňující zapojení do pohybových aktivit dětí a mládeže s tělesným postižením. Z dosažených výsledků jsou patrné rozdíly v řadě sledovaných determinant ovlivňujících životní styl dětí a mládeže s tělesným postižením a bez postižení. Z celkem čtyř dotazovaných žáků neprovozuje pohybovou aktivitu v týdenním režimu ani jeden den. Včetně toho, že pět žáků s tělesným postižením nerehabilituje ani jednou týdně. Paradoxně je pro 19 žáků pohybová aktivita jako předpoklad pro zlepšení zdraví velmi důležitá, pro zbylých osm je pak důležitá. Z uvedených odpovědí vyplývá, že pouze ve škole vykonává pohybovou aktivitu 21 dotázaných. Zároveň pět žáků uvádí, že ve škole se pohybových aktivit neúčastní, do tělocviku nechodí ze zdravotních důvodů. Nejčastější provozovanou aktivitou ve volném čase dotazovaných žáků je hraní počítačových her. U pohybových aktivit je dominující plavání, cvičení a hry ve vodě. Ačkoliv nelze výsledky pilotní studie vzhledem k počtu respondentů ve výzkumném souboru zobecňovat, nabízí nám zajímavý pohled a ověřuje uplatnitelnost upraveného výzkumného nástroje. Doporučující dokumenty (EU, 2008; WHO, 2010) nerespektují specifika, přístupnost, objem ani intenzitu provozovaných pohybových aktivit. Je patrné, že neúčastí v organizovaných pohybových činnostech (jako je např. školní tělesná výchova nebo rehabilitační cvičení), se podporuje pohybová hypoaktivita dětí a mládeže s tělesným postižením. Pokud přijmeme tezi, že objem a intenzita realizovaných pohybových aktivit jsou jedním z hlavních predikátorů zdraví, pak je nutná systémová změna k podpoře pohybových aktivit této cílové skupiny.
Czech name
Vybrané determinanty ovlivňující zapojení se do pohybových aktivit dětí a mládeže s tělesným postižením (pilotní studie)
Czech description
Příspěvek představuje dílčí výsledky pilotního šetření zahrnutého do longitudinálního mezinárodního systému Health Behaviour in School-aged Children (HBSC). Seznamuje s koncepcí tzv. disHBSC výzkumného šetření zaměřeného na cílovou skupinu dětí a mládeže s tělesným postižením. Cílem šetření je analyzovat vybrané determinanty ovlivňující zapojení do pohybových aktivit dětí a mládeže s tělesným postižením. Z dosažených výsledků jsou patrné rozdíly v řadě sledovaných determinant ovlivňujících životní styl dětí a mládeže s tělesným postižením a bez postižení. Z celkem čtyř dotazovaných žáků neprovozuje pohybovou aktivitu v týdenním režimu ani jeden den. Včetně toho, že pět žáků s tělesným postižením nerehabilituje ani jednou týdně. Paradoxně je pro 19 žáků pohybová aktivita jako předpoklad pro zlepšení zdraví velmi důležitá, pro zbylých osm je pak důležitá. Z uvedených odpovědí vyplývá, že pouze ve škole vykonává pohybovou aktivitu 21 dotázaných. Zároveň pět žáků uvádí, že ve škole se pohybových aktivit neúčastní, do tělocviku nechodí ze zdravotních důvodů. Nejčastější provozovanou aktivitou ve volném čase dotazovaných žáků je hraní počítačových her. U pohybových aktivit je dominující plavání, cvičení a hry ve vodě. Ačkoliv nelze výsledky pilotní studie vzhledem k počtu respondentů ve výzkumném souboru zobecňovat, nabízí nám zajímavý pohled a ověřuje uplatnitelnost upraveného výzkumného nástroje. Doporučující dokumenty (EU, 2008; WHO, 2010) nerespektují specifika, přístupnost, objem ani intenzitu provozovaných pohybových aktivit. Je patrné, že neúčastí v organizovaných pohybových činnostech (jako je např. školní tělesná výchova nebo rehabilitační cvičení), se podporuje pohybová hypoaktivita dětí a mládeže s tělesným postižením. Pokud přijmeme tezi, že objem a intenzita realizovaných pohybových aktivit jsou jedním z hlavních predikátorů zdraví, pak je nutná systémová změna k podpoře pohybových aktivit této cílové skupiny.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Speciální pedagogika
ISSN
1211-2720
e-ISSN
—
Volume of the periodical
27
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
15
Pages from-to
45-59
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—