Words on Mime
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156462%3A54530%2F18%3A00000041" target="_blank" >RIV/62156462:54530/18:00000041 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Slova o Mimu
Original language description
V tom spočívá veškerá aktuálnost Decrouxe: v radikálnosti, s níž uskutečňuje své umění. V sedmdesátých letech začne Decroux vymýšlet scénická díla, jejich témata a struktury, na jejichž základě mu jeho improvizující spolupracovníci nabízejí gesta, dynamiku a specifické pohyby. Umělec Decroux konečně překonává hypotetického reformátora divadla, neúnavného pedagoga a myslitele pohybu: gesta, výjimečné pohyby a postoje se konečně stávají jedinými nositeli básně. A skutečně jeho Slova o mimu nepředstavují ani teoretické pojednání o divadle a scénickém pohybu, ani konceptuální analýzu lidského pohybu na způsob Rudolfa Labana nebo Françoise Delsarta. Spíše máme co do činění s definicí poetiky. A Decrouxova díla nesou radikálně sílu, kterou i dnes hledáme v jevištním tvaru: zaplaví diváka gesty, pohyby a ději, jež se odvolávají jen samy k sobě a působí na něj žárem své přesnosti a výjimečností svého stylu. A síla těchto děl se rodí v absolutním zaujetí toho, kdo je vynalézá, zabydluje a nechá se jimi pronikat, tedy jevištního umělce, kterého Decroux nazývá „herec“, a jak píše, bez rozlišení, zda je to mim nebo tanečník.
Czech name
Slova o Mimu
Czech description
V tom spočívá veškerá aktuálnost Decrouxe: v radikálnosti, s níž uskutečňuje své umění. V sedmdesátých letech začne Decroux vymýšlet scénická díla, jejich témata a struktury, na jejichž základě mu jeho improvizující spolupracovníci nabízejí gesta, dynamiku a specifické pohyby. Umělec Decroux konečně překonává hypotetického reformátora divadla, neúnavného pedagoga a myslitele pohybu: gesta, výjimečné pohyby a postoje se konečně stávají jedinými nositeli básně. A skutečně jeho Slova o mimu nepředstavují ani teoretické pojednání o divadle a scénickém pohybu, ani konceptuální analýzu lidského pohybu na způsob Rudolfa Labana nebo Françoise Delsarta. Spíše máme co do činění s definicí poetiky. A Decrouxova díla nesou radikálně sílu, kterou i dnes hledáme v jevištním tvaru: zaplaví diváka gesty, pohyby a ději, jež se odvolávají jen samy k sobě a působí na něj žárem své přesnosti a výjimečností svého stylu. A síla těchto děl se rodí v absolutním zaujetí toho, kdo je vynalézá, zabydluje a nechá se jimi pronikat, tedy jevištního umělce, kterého Decroux nazývá „herec“, a jak píše, bez rozlišení, zda je to mim nebo tanečník.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
9788074601446
Number of pages
194
Publisher name
Janáčkova akademie múzických umění v Brně
Place of publication
Brno
UT code for WoS book
—