All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Cadavers of Authenticity in Artificial Hells : Participation of spectators as activating factor in contemporary theatre

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156462%3A54530%2F19%3A00000049" target="_blank" >RIV/62156462:54530/19:00000049 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://namu.cz/teritoria-umeni-2019" target="_blank" >https://namu.cz/teritoria-umeni-2019</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Zdechliny autenticity v umělých peklech : Divácká participace jako aktivizační činitel v současném divadle

  • Original language description

    Studie Zdechliny autenticity v umělých peklech. Divácká participace jako aktivizační činitel v současném divadle se věnuje problematice divácké participace v kontextu současného evropského divadla. Současné divadlo, u nás hlavně tzv. imerzivní divadlo, přejímá praktiky uměleckého směru participatory art, který byl teoreticky ustaven v devadesátých letech. Ten spočívá v zahrnutí účastníků do tvorby uměleckého díla zřejmou fyzickou participací. Tvůrce zároveň deleguje na účastníky část zodpovědnosti za své dílo. Divák či účastník participativního divadla se tedy na první pohled zdá být nejen fyzicky aktivnějším, ale i emancipovanějším. Autor práce však zastává tezi, že tento typ participace k větší emancipaci diváka nepřispívá, protože způsob jeho zapojení do velké míry pouze opakuje postup připravený umělcem. Autor zkoumá svoji tezi na příkladech inscenací současného divadla z několika evropských zemí, ve kterých je aspekt zjevné fyzické participace diváků přítomen. Z těchto příkladů vyvozuje, že zásadním faktorem pro posouzení, zda v konkrétním případě vede fyzická participace k emancipaci a autentičtějšímu jednání účastníka, je to, nakolik nutně forma inscenace participaci účastníků pro svoje fungování potřebuje. Pokud se participace po účastníkovi vyžaduje, je mu odepřena možnost svobodného rozhodnutí, zda participovat, či ne. Účastník tak zůstává v komfortní zóně zážitkovosti a spektakularity, protože jeho participace je pouze simulovaná. Zkoumání limitů participace jako prostředku k aktivizaci diváka probíhá v kontextu Vztahové estetiky Nicolase Bourriauda, čemuž předchází stručné uvedení do historie a myšlenek participatory art. Koncept divácké emancipace vychází z díla Jacquese Ranciéra Emancipovaný divák, koncept delegated power a jeho důsledky v participačním umění převážně z publikace Claire Bishopové Artificial Hells.

  • Czech name

    Zdechliny autenticity v umělých peklech : Divácká participace jako aktivizační činitel v současném divadle

  • Czech description

    Studie Zdechliny autenticity v umělých peklech. Divácká participace jako aktivizační činitel v současném divadle se věnuje problematice divácké participace v kontextu současného evropského divadla. Současné divadlo, u nás hlavně tzv. imerzivní divadlo, přejímá praktiky uměleckého směru participatory art, který byl teoreticky ustaven v devadesátých letech. Ten spočívá v zahrnutí účastníků do tvorby uměleckého díla zřejmou fyzickou participací. Tvůrce zároveň deleguje na účastníky část zodpovědnosti za své dílo. Divák či účastník participativního divadla se tedy na první pohled zdá být nejen fyzicky aktivnějším, ale i emancipovanějším. Autor práce však zastává tezi, že tento typ participace k větší emancipaci diváka nepřispívá, protože způsob jeho zapojení do velké míry pouze opakuje postup připravený umělcem. Autor zkoumá svoji tezi na příkladech inscenací současného divadla z několika evropských zemí, ve kterých je aspekt zjevné fyzické participace diváků přítomen. Z těchto příkladů vyvozuje, že zásadním faktorem pro posouzení, zda v konkrétním případě vede fyzická participace k emancipaci a autentičtějšímu jednání účastníka, je to, nakolik nutně forma inscenace participaci účastníků pro svoje fungování potřebuje. Pokud se participace po účastníkovi vyžaduje, je mu odepřena možnost svobodného rozhodnutí, zda participovat, či ne. Účastník tak zůstává v komfortní zóně zážitkovosti a spektakularity, protože jeho participace je pouze simulovaná. Zkoumání limitů participace jako prostředku k aktivizaci diváka probíhá v kontextu Vztahové estetiky Nicolase Bourriauda, čemuž předchází stručné uvedení do historie a myšlenek participatory art. Koncept divácké emancipace vychází z díla Jacquese Ranciéra Emancipovaný divák, koncept delegated power a jeho důsledky v participačním umění převážně z publikace Claire Bishopové Artificial Hells.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Teritoria umění 2019

  • ISBN

    9788073315573

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    146

  • Pages from-to

    72-85

  • Publisher name

    Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze

  • Place of publication

    Praha

  • Event location

    Divadlo Inspirace, Malostranské nám. 13, Praha 1

  • Event date

    Oct 18, 2019

  • Type of event by nationality

    CST - Celostátní akce

  • UT code for WoS article