Cadavers of Authenticity in Artificial Hells : Participation of spectators as activating factor in contemporary theatre
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156462%3A54530%2F19%3A00000049" target="_blank" >RIV/62156462:54530/19:00000049 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://namu.cz/teritoria-umeni-2019" target="_blank" >https://namu.cz/teritoria-umeni-2019</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Zdechliny autenticity v umělých peklech : Divácká participace jako aktivizační činitel v současném divadle
Original language description
Studie Zdechliny autenticity v umělých peklech. Divácká participace jako aktivizační činitel v současném divadle se věnuje problematice divácké participace v kontextu současného evropského divadla. Současné divadlo, u nás hlavně tzv. imerzivní divadlo, přejímá praktiky uměleckého směru participatory art, který byl teoreticky ustaven v devadesátých letech. Ten spočívá v zahrnutí účastníků do tvorby uměleckého díla zřejmou fyzickou participací. Tvůrce zároveň deleguje na účastníky část zodpovědnosti za své dílo. Divák či účastník participativního divadla se tedy na první pohled zdá být nejen fyzicky aktivnějším, ale i emancipovanějším. Autor práce však zastává tezi, že tento typ participace k větší emancipaci diváka nepřispívá, protože způsob jeho zapojení do velké míry pouze opakuje postup připravený umělcem. Autor zkoumá svoji tezi na příkladech inscenací současného divadla z několika evropských zemí, ve kterých je aspekt zjevné fyzické participace diváků přítomen. Z těchto příkladů vyvozuje, že zásadním faktorem pro posouzení, zda v konkrétním případě vede fyzická participace k emancipaci a autentičtějšímu jednání účastníka, je to, nakolik nutně forma inscenace participaci účastníků pro svoje fungování potřebuje. Pokud se participace po účastníkovi vyžaduje, je mu odepřena možnost svobodného rozhodnutí, zda participovat, či ne. Účastník tak zůstává v komfortní zóně zážitkovosti a spektakularity, protože jeho participace je pouze simulovaná. Zkoumání limitů participace jako prostředku k aktivizaci diváka probíhá v kontextu Vztahové estetiky Nicolase Bourriauda, čemuž předchází stručné uvedení do historie a myšlenek participatory art. Koncept divácké emancipace vychází z díla Jacquese Ranciéra Emancipovaný divák, koncept delegated power a jeho důsledky v participačním umění převážně z publikace Claire Bishopové Artificial Hells.
Czech name
Zdechliny autenticity v umělých peklech : Divácká participace jako aktivizační činitel v současném divadle
Czech description
Studie Zdechliny autenticity v umělých peklech. Divácká participace jako aktivizační činitel v současném divadle se věnuje problematice divácké participace v kontextu současného evropského divadla. Současné divadlo, u nás hlavně tzv. imerzivní divadlo, přejímá praktiky uměleckého směru participatory art, který byl teoreticky ustaven v devadesátých letech. Ten spočívá v zahrnutí účastníků do tvorby uměleckého díla zřejmou fyzickou participací. Tvůrce zároveň deleguje na účastníky část zodpovědnosti za své dílo. Divák či účastník participativního divadla se tedy na první pohled zdá být nejen fyzicky aktivnějším, ale i emancipovanějším. Autor práce však zastává tezi, že tento typ participace k větší emancipaci diváka nepřispívá, protože způsob jeho zapojení do velké míry pouze opakuje postup připravený umělcem. Autor zkoumá svoji tezi na příkladech inscenací současného divadla z několika evropských zemí, ve kterých je aspekt zjevné fyzické participace diváků přítomen. Z těchto příkladů vyvozuje, že zásadním faktorem pro posouzení, zda v konkrétním případě vede fyzická participace k emancipaci a autentičtějšímu jednání účastníka, je to, nakolik nutně forma inscenace participaci účastníků pro svoje fungování potřebuje. Pokud se participace po účastníkovi vyžaduje, je mu odepřena možnost svobodného rozhodnutí, zda participovat, či ne. Účastník tak zůstává v komfortní zóně zážitkovosti a spektakularity, protože jeho participace je pouze simulovaná. Zkoumání limitů participace jako prostředku k aktivizaci diváka probíhá v kontextu Vztahové estetiky Nicolase Bourriauda, čemuž předchází stručné uvedení do historie a myšlenek participatory art. Koncept divácké emancipace vychází z díla Jacquese Ranciéra Emancipovaný divák, koncept delegated power a jeho důsledky v participačním umění převážně z publikace Claire Bishopové Artificial Hells.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Teritoria umění 2019
ISBN
9788073315573
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
146
Pages from-to
72-85
Publisher name
Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze
Place of publication
Praha
Event location
Divadlo Inspirace, Malostranské nám. 13, Praha 1
Event date
Oct 18, 2019
Type of event by nationality
CST - Celostátní akce
UT code for WoS article
—