All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Expenditure Elasticity of Consumer Demand for Foods and Beverages in Czech Republic

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43110%2F04%3A00002572" target="_blank" >RIV/62156489:43110/04:00002572 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Expenditure Elasticity of Consumer Demand for Foods and Beverages in Czech Republic

  • Original language description

    The level of money set aside for consumption is one of very important factors influencing the consumer demand. For the evaluation of the demand factor, the coefficients of income or expenditure elasticities are frequently used. The benefit of using theseelasticity coefficients lies in the dimensionless reached results of the demand analysis, and so it is possible to compare the demand reaction for the different sorts of foods and/or different income categories of consumers. The database of Czech Statistical Office from 1995 to 2002 was used for the realised research. The CSO database provided the data about quarterly food expenditures of the average Czech household in the field of the expenditures for meat and meat products, fish and fish products, fats and oils, eggs, milk and cheese, bread and bakery products, potatoes and vegetables, fruit and fruit products, sugar and sweets, cocoa, coffee, tea and other foods, and beverages. The coefficients of expenditure elasticity of the deman

  • Czech name

    Výdajová elasticita spotřebitelské poptávky po potravinách a nápojích v České Republice

  • Czech description

    Úroveň příjmů vyčleněná na přímý nákup je jedním z velmi významných faktorů působící na velikost spotřebitelské poptávky. Pro hodnocení intenzity tohoto faktoru jsou běžně využívány koeficienty výdajové elasticity pomocí nichž lze bezproblémově porovnávat různé výdajové kategorie u daného spotřebitele, případně porovnávat různé spotřebitelské subjekty. Koeficienty výdajové elasticity z dané oblasti byly stanoveny na základě autorem vytvořených poptávkových modelů -- lineární modely koeficientů přírůstkůve výdajích a v příjmech u průměrné české domácnosti. K tvorbě těchto poptávkových modelů byla využita databáze ČSÚ za roky 1995-2002. Protože daná datová základna měla charakter časových řad, byla konstrukce modelů dynamizována. Výdajová elasticita byla určovaná na základě bodových a intervalových odhadů odpovídajícího regresního koeficientu. Získané odhady byly upraveny v souladu s Egelovou agregační podmínkou.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

    AH - Economics

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GP402%2F02%2FP056" target="_blank" >GP402/02/P056: Research of consumer behavior on food market in Czech Republic</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2004

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    An Enterprise Odyssey: Building Competitive Advantage

  • ISBN

    953-6025-09-4

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    12

  • Pages from-to

    351-362

  • Publisher name

    University of Zagreb

  • Place of publication

    Zagreb

  • Event location

  • Event date

  • Type of event by nationality

  • UT code for WoS article