Expenditure Elasticity of Consumer Demand for Foods and Beverages in Czech Republic
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43110%2F04%3A00002572" target="_blank" >RIV/62156489:43110/04:00002572 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Expenditure Elasticity of Consumer Demand for Foods and Beverages in Czech Republic
Original language description
The level of money set aside for consumption is one of very important factors influencing the consumer demand. For the evaluation of the demand factor, the coefficients of income or expenditure elasticities are frequently used. The benefit of using theseelasticity coefficients lies in the dimensionless reached results of the demand analysis, and so it is possible to compare the demand reaction for the different sorts of foods and/or different income categories of consumers. The database of Czech Statistical Office from 1995 to 2002 was used for the realised research. The CSO database provided the data about quarterly food expenditures of the average Czech household in the field of the expenditures for meat and meat products, fish and fish products, fats and oils, eggs, milk and cheese, bread and bakery products, potatoes and vegetables, fruit and fruit products, sugar and sweets, cocoa, coffee, tea and other foods, and beverages. The coefficients of expenditure elasticity of the deman
Czech name
Výdajová elasticita spotřebitelské poptávky po potravinách a nápojích v České Republice
Czech description
Úroveň příjmů vyčleněná na přímý nákup je jedním z velmi významných faktorů působící na velikost spotřebitelské poptávky. Pro hodnocení intenzity tohoto faktoru jsou běžně využívány koeficienty výdajové elasticity pomocí nichž lze bezproblémově porovnávat různé výdajové kategorie u daného spotřebitele, případně porovnávat různé spotřebitelské subjekty. Koeficienty výdajové elasticity z dané oblasti byly stanoveny na základě autorem vytvořených poptávkových modelů -- lineární modely koeficientů přírůstkůve výdajích a v příjmech u průměrné české domácnosti. K tvorbě těchto poptávkových modelů byla využita databáze ČSÚ za roky 1995-2002. Protože daná datová základna měla charakter časových řad, byla konstrukce modelů dynamizována. Výdajová elasticita byla určovaná na základě bodových a intervalových odhadů odpovídajícího regresního koeficientu. Získané odhady byly upraveny v souladu s Egelovou agregační podmínkou.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AH - Economics
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GP402%2F02%2FP056" target="_blank" >GP402/02/P056: Research of consumer behavior on food market in Czech Republic</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2004
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
An Enterprise Odyssey: Building Competitive Advantage
ISBN
953-6025-09-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
12
Pages from-to
351-362
Publisher name
University of Zagreb
Place of publication
Zagreb
Event location
—
Event date
—
Type of event by nationality
—
UT code for WoS article
—