Development of Rivalry of Czech Breweries
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43110%2F07%3A00107039" target="_blank" >RIV/62156489:43110/07:00107039 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Development of Rivalry of Czech Breweries
Original language description
Paper analyzes competition of Czech breweries from the viewpoint of general factors influencing competitive rivalry identified by Porter. Rivalry is evaluated as intensive namely because of the growing concentration of the industry (five biggest groups serving almost three quarters of the market), market stagnation (domestic consumption has been on the level of 160 litres of beer per capita for almost thirty years), and the size of capacity augmentation. On the other hand, the rivalry can be decreased by differentiation, which seems to be the major source of potential competitive advantage in this industry. It can also be achieved by exploiting the potential of foreign markets, where the demand for Czech beers still grows, and a lot of breweries realize this (including those with annual production lower than 100 thous. hl). Paper is a part of solution of the research plan of FBE MUAF in Brno, No. MSM 6215648904.
Czech name
Vývoj soupeření v českém pivovarnictví
Czech description
Příspěvek analyzuje konkurenční boj českých pivovarů z pohledu Porterem identifikovaných obecných faktorů ovlivňujících intenzitu soupeření. Intenzita je hodnocena jako vysoká zejména z důvodu stále rostoucí koncentrace odvětví (5 největších skupin obsluhujících téměř 75 % trhu), stagnace trhu (již téměř 30 let je domácí spotřeba na úrovni 160 l piva za rok na obyvatele) a skokového zvyšování kapacity. Opačným směrem působí především různorodost konkurence, která se jeví jako hlavní potencionální zdrojkonkurenční výhody. Tu lze získat také využitím potenciálu zahraničních trhů, na kterých je po českých pivech stále rostoucí poptávka, které již využívá celá řada pivovarů (včetně těch, jejichž produkce nepřesahuje 100 tis. hl za rok). Příspěvek je součástí řešení výzkumného záměru PEF MZLU v Brně MSM 6215648904.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AE - Management, administration and clerical work
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2007
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Firma a konkurenční prostředí 2007. Sekce 3: Management v novém prostředí
ISBN
978-80-86633-85-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
5
Pages from-to
206-210
Publisher name
MSD, spol. s r. o.
Place of publication
Brno
Event location
Brno
Event date
Mar 8, 2007
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—