All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Development of Rivalry of Czech Breweries

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43110%2F07%3A00107039" target="_blank" >RIV/62156489:43110/07:00107039 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Development of Rivalry of Czech Breweries

  • Original language description

    Paper analyzes competition of Czech breweries from the viewpoint of general factors influencing competitive rivalry identified by Porter. Rivalry is evaluated as intensive namely because of the growing concentration of the industry (five biggest groups serving almost three quarters of the market), market stagnation (domestic consumption has been on the level of 160 litres of beer per capita for almost thirty years), and the size of capacity augmentation. On the other hand, the rivalry can be decreased by differentiation, which seems to be the major source of potential competitive advantage in this industry. It can also be achieved by exploiting the potential of foreign markets, where the demand for Czech beers still grows, and a lot of breweries realize this (including those with annual production lower than 100 thous. hl). Paper is a part of solution of the research plan of FBE MUAF in Brno, No. MSM 6215648904.

  • Czech name

    Vývoj soupeření v českém pivovarnictví

  • Czech description

    Příspěvek analyzuje konkurenční boj českých pivovarů z pohledu Porterem identifikovaných obecných faktorů ovlivňujících intenzitu soupeření. Intenzita je hodnocena jako vysoká zejména z důvodu stále rostoucí koncentrace odvětví (5 největších skupin obsluhujících téměř 75 % trhu), stagnace trhu (již téměř 30 let je domácí spotřeba na úrovni 160 l piva za rok na obyvatele) a skokového zvyšování kapacity. Opačným směrem působí především různorodost konkurence, která se jeví jako hlavní potencionální zdrojkonkurenční výhody. Tu lze získat také využitím potenciálu zahraničních trhů, na kterých je po českých pivech stále rostoucí poptávka, které již využívá celá řada pivovarů (včetně těch, jejichž produkce nepřesahuje 100 tis. hl za rok). Příspěvek je součástí řešení výzkumného záměru PEF MZLU v Brně MSM 6215648904.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

    AE - Management, administration and clerical work

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Others

  • Publication year

    2007

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Firma a konkurenční prostředí 2007. Sekce 3: Management v novém prostředí

  • ISBN

    978-80-86633-85-5

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    5

  • Pages from-to

    206-210

  • Publisher name

    MSD, spol. s r. o.

  • Place of publication

    Brno

  • Event location

    Brno

  • Event date

    Mar 8, 2007

  • Type of event by nationality

    EUR - Evropská akce

  • UT code for WoS article