All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Pension system of the Czech Republic

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43110%2F18%3A43914645" target="_blank" >RIV/62156489:43110/18:43914645 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Důchodový systém ČR

  • Original language description

    Reformy penzijního systému ČR se snaží reagovat na zvyšující se průměrný věk české populace a zvyšující se počet občanů pobírajících starobní důchod a tlak, který to vyvíjí na státní rozpočet. Charakter důchodového systému také může ovlivnit míru zaměstnanosti starších osob. Ostatně, jak bylo zmíněno v Závěrečné zprávě Bezděkovy komise (2005): &quot;Mnohem vyšší potenciál pro zlepšení finanční i sociální udržitelnosti důchodového systému je skryt v míře pracovní aktivity starších osob, zejména pak blízko věkové hranice pro odchod do důchodu. Efektivní trh práce, nabízející dostatek pracovních příležitostí pro starší osoby, vytvoří vhodné podmínky pro zvýšení ekonomické aktivity starších občanů. Zvýšení důchodového věku nezabrání poklesu pracovní síly. Bez těchto podmínek nemusí být proces postupného zvyšování věkové hranice ekonomicky účinný. Z agregátního úhlu pohledu je zřetelné, že ani v případě relativně razantního zvyšování věkové hranice ze stávajících úrovní na cca 71 let na konci tohoto století, nedojde vzhledem k demografickému vývoji k růstu počtu ekonomicky aktivních osob nad stávající hodnoty.&quot; Nejde tedy jen o snížení zátěže veřejných rozpočtů, ale stát by se měl aktivní politikou zaměstnanosti a podporou zaměstnávání starších osob na trhu práce snažit udržet tyto osoby ekonomicky aktivní. Systém důchodového pojištění je v ČR založen na vysoké míře solidarity, což je velmi důležité pro udržení sociální koheze společnosti. Na druhé straně je však sociální pojištění vnímáno jako daň, a to hlavně velmi nízkou mírou zásluhovosti. Proto bude v budoucnu nesmírně důležité, jakým způsobem vlády vybalancují tyto dvě složky - míru solidarity a zásluhovosti.

  • Czech name

    Důchodový systém ČR

  • Czech description

    Reformy penzijního systému ČR se snaží reagovat na zvyšující se průměrný věk české populace a zvyšující se počet občanů pobírajících starobní důchod a tlak, který to vyvíjí na státní rozpočet. Charakter důchodového systému také může ovlivnit míru zaměstnanosti starších osob. Ostatně, jak bylo zmíněno v Závěrečné zprávě Bezděkovy komise (2005): &quot;Mnohem vyšší potenciál pro zlepšení finanční i sociální udržitelnosti důchodového systému je skryt v míře pracovní aktivity starších osob, zejména pak blízko věkové hranice pro odchod do důchodu. Efektivní trh práce, nabízející dostatek pracovních příležitostí pro starší osoby, vytvoří vhodné podmínky pro zvýšení ekonomické aktivity starších občanů. Zvýšení důchodového věku nezabrání poklesu pracovní síly. Bez těchto podmínek nemusí být proces postupného zvyšování věkové hranice ekonomicky účinný. Z agregátního úhlu pohledu je zřetelné, že ani v případě relativně razantního zvyšování věkové hranice ze stávajících úrovní na cca 71 let na konci tohoto století, nedojde vzhledem k demografickému vývoji k růstu počtu ekonomicky aktivních osob nad stávající hodnoty.&quot; Nejde tedy jen o snížení zátěže veřejných rozpočtů, ale stát by se měl aktivní politikou zaměstnanosti a podporou zaměstnávání starších osob na trhu práce snažit udržet tyto osoby ekonomicky aktivní. Systém důchodového pojištění je v ČR založen na vysoké míře solidarity, což je velmi důležité pro udržení sociální koheze společnosti. Na druhé straně je však sociální pojištění vnímáno jako daň, a to hlavně velmi nízkou mírou zásluhovosti. Proto bude v budoucnu nesmírně důležité, jakým způsobem vlády vybalancují tyto dvě složky - míru solidarity a zásluhovosti.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/LD15065" target="_blank" >LD15065: Gender dimension of active ageing implementation in the Czech private and public sector in comparison with western countries.</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Práce, nebo důchod? Senioři, trh práce a aktivní stárnutí

  • ISBN

    978-80-7485-177-3

  • Number of pages of the result

    13

  • Pages from-to

    45-57

  • Number of pages of the book

    159

  • Publisher name

    B&amp;P Publishing

  • Place of publication

    Brno

  • UT code for WoS chapter