All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Political Propaganda as a Specific Style of Communication

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43310%2F19%3A43916487" target="_blank" >RIV/62156489:43310/19:43916487 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://faj.euba.sk/www_write/files/veda-vyskum/konferencie/zborniky/stefancikedzbornik.pdf" target="_blank" >https://faj.euba.sk/www_write/files/veda-vyskum/konferencie/zborniky/stefancikedzbornik.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Politická propaganda jako specifický styl komunikace

  • Original language description

    Tento příspěvek se zaměřil na vybrané aspekty propagandy, kterou lze vnímat jako specifický typ komunikace spjatý s masovými médii a sociálními sítěmi. V textu byla propaganda definována, diskutována a byl představen její stručný vývoj a jednotlivé užívané techniky. Je zřejmé, že účinná propaganda se nerealizuje násilnou formou, zastrašováním, vynucováním. Propaganda by měla být jen obtížně odhalitelná či rozeznatelná. Propaganda masového charakteru může být realizována i v podobě neověřených informací, pokud tyto informace sdílejí veřejnoprávní média. Příkladem může být tvrzení o zbraních hromadného ničení Saddámova režimu v Iráku během roku 2002, které vyústilo v preventivní úder v únoru 2003 tzv. Koalice ochotných (Coalition of the Willing), který dostal označení Operace Irácká svoboda (srov. Eichler 2009: 232; Ftorek 2017: 92). Fenomén falešných zpráv (fake news) je spojený s problematikou pojmenovanou jako jako posttruth politics či post-pravdivá politika (Brlíková, 2018: 95). Je zřejmé, že z tohoto pohledu je propagandou vše, pokud se nám to hodí, případně se nám to nelíbí, například názor, myšlenka či postup (srov. Ftorek 2017: 43). I když je pomyslný boj proti propagandě velice komplikovaný, lze určitou naději spatřovat v jednotlivých vzdělávacích aktivitách, které se zaměřují na kritické nakládání s informacemi, jejich vyhodnocováním atp. (viz Gregor, Vejvodová, Zvol si info, 2018: 128-131). Další součástí je i samotná práce (především) veřejnoprávních médií. Čím více propagandy totiž bude v mainstreamových médiích, tím bude narůstat zájem po médiích alternativních či přímo obecná nedůvěra.

  • Czech name

    Politická propaganda jako specifický styl komunikace

  • Czech description

    Tento příspěvek se zaměřil na vybrané aspekty propagandy, kterou lze vnímat jako specifický typ komunikace spjatý s masovými médii a sociálními sítěmi. V textu byla propaganda definována, diskutována a byl představen její stručný vývoj a jednotlivé užívané techniky. Je zřejmé, že účinná propaganda se nerealizuje násilnou formou, zastrašováním, vynucováním. Propaganda by měla být jen obtížně odhalitelná či rozeznatelná. Propaganda masového charakteru může být realizována i v podobě neověřených informací, pokud tyto informace sdílejí veřejnoprávní média. Příkladem může být tvrzení o zbraních hromadného ničení Saddámova režimu v Iráku během roku 2002, které vyústilo v preventivní úder v únoru 2003 tzv. Koalice ochotných (Coalition of the Willing), který dostal označení Operace Irácká svoboda (srov. Eichler 2009: 232; Ftorek 2017: 92). Fenomén falešných zpráv (fake news) je spojený s problematikou pojmenovanou jako jako posttruth politics či post-pravdivá politika (Brlíková, 2018: 95). Je zřejmé, že z tohoto pohledu je propagandou vše, pokud se nám to hodí, případně se nám to nelíbí, například názor, myšlenka či postup (srov. Ftorek 2017: 43). I když je pomyslný boj proti propagandě velice komplikovaný, lze určitou naději spatřovat v jednotlivých vzdělávacích aktivitách, které se zaměřují na kritické nakládání s informacemi, jejich vyhodnocováním atp. (viz Gregor, Vejvodová, Zvol si info, 2018: 128-131). Další součástí je i samotná práce (především) veřejnoprávních médií. Čím více propagandy totiž bude v mainstreamových médiích, tím bude narůstat zájem po médiích alternativních či přímo obecná nedůvěra.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50601 - Political science

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Jazyk a politika: na pomedzí lingvistiky a politológie IV.

  • ISBN

    978-80-225-4641-6

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    12

  • Pages from-to

    175-186

  • Publisher name

    EKONÓM

  • Place of publication

    Bratislava

  • Event location

    Bratislava

  • Event date

    Jun 20, 2019

  • Type of event by nationality

    WRD - Celosvětová akce

  • UT code for WoS article