All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The forwarding of wood by a tractor set with a forwarding tractor trailer LV10 HP

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43410%2F21%3A43919629" target="_blank" >RIV/62156489:43410/21:43919629 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Soustřeďování dříví vyvážecí traktorovou soupravou s vyvážecím traktorovým přívěsem LV10 HP

  • Original language description

    Ověřená technologie soustřeďování dříví vyvážecí traktorovou soupravou s vyvážecím traktorovým přívěsem LV10 HP byla vytvořena jako jeden z výsledků řešení výzkumného projektu TAČR Epsilon 2 č. TH02010115 &quot;Vyvážecí traktorová souprava pro dopravu dříví s hybridním pohonem podvozku&quot;, řešeného na Ústavu techniky Lesnické a dřevařské fakulty Mendelovy univerzity v Brně v období 2017 - 2020. Hlavním výsledkem řešení projektu je prototyp vyvážecího traktorového přívěsu s hybridním pohonem podvozku, který ve spojení s univerzálním kolovým traktorem tvoří vyvážecí traktorovou soupravu pro transport (vyvážení) dříví vytěženého při lesní těžbě. Typové označení přívěsu je LV10 HP. Vyvážecí přívěs slouží pro transport rovnaných sortimentů a krátkých výřezů dříví (do délky 6 m) a je k tomu účelu vybaven klanicovým ložným prostorem. V přední části ložné plochy se nachází ochranný čelní panel (mříž, štít), zabraňující při brzdění posunu nákladu na kabinu řidiče traktoru. Do ložného prostoru opatřeného pěti páry klanic je dříví nakládáno nebo z něj vykládáno hydraulickým jeřábem s drapákem, který je nedílnou součástí vyvážecího přívěsu. Podvozek přívěsu je opatřen dvěma tandemovými (zdvojenými, bogie) nápravami, každá z náprav tedy nese dvě kola. Dle potřeby je možno na kola tandemových náprav navléci kolopásy, jimiž se zvýší trakční schopnosti přívěsu a celé vyvážecí soupravy, sníží se prokluz kol a měrný tlak náprav přívěsu na půdu. Nápravy jsou umístěny za polovinou délky rámu a jsou vybaveny provozními brzdami. Přední kola obou zdvojených náprav jsou poháněna hydromotory (na přání zákazníka mohou být hydromotory opatřena všechna 4 kola přívěsu). Zdrojem pohonu hydromotorů je energie akumulovaná v soustavě elektrických baterií, tvořících akumulátor, poskytující energii hydromotorům hnaných kol přívěsu prostřednictvím hydrogenerátoru s elektrickým pohonem, napájeným ze zmíněné soustavy akumulátorů - toto je hlavní nová užitná vlastnost přívěsu. Pohon kol podvozku výrazně zlepšuje jeho průchodnost terénem a snižuje nároky na trakční sílu tažného prostředku - univerzálního kolového traktoru. Díky tomu může být ke kompletaci vyvážecí traktorové soupravy použit traktor s nižším výkonem motoru, než kdyby musel pokrývat veškerou energetickou potřebu vyvážecí soupravy (tj. i ve špičkách). Předností daného řešení je, že při běžném režimu práce vyvážecí soupravy je možno elektrické akumulátory dobíjet během provozu např. při nakládání a skládání dříví nebo při jízdě stroje po rovině nebo z mírného svahu, kdy jsou nároky na trakční sílu traktoru nízké. Ukládání přebytečné energie do akumulátorů a možnost jejího čerpání v případě potřeby dočasného zvýšení trakční síly vyvážecí soupravy umožňuje překonávání terénně náročných úseků jízdní trasy bez nutnosti použití tažného prostředku s velkým výkonem. Tak je možno používat méně výkonný traktor, který je i investičně a provozně levnějším prostředkem.

  • Czech name

    Soustřeďování dříví vyvážecí traktorovou soupravou s vyvážecím traktorovým přívěsem LV10 HP

  • Czech description

    Ověřená technologie soustřeďování dříví vyvážecí traktorovou soupravou s vyvážecím traktorovým přívěsem LV10 HP byla vytvořena jako jeden z výsledků řešení výzkumného projektu TAČR Epsilon 2 č. TH02010115 &quot;Vyvážecí traktorová souprava pro dopravu dříví s hybridním pohonem podvozku&quot;, řešeného na Ústavu techniky Lesnické a dřevařské fakulty Mendelovy univerzity v Brně v období 2017 - 2020. Hlavním výsledkem řešení projektu je prototyp vyvážecího traktorového přívěsu s hybridním pohonem podvozku, který ve spojení s univerzálním kolovým traktorem tvoří vyvážecí traktorovou soupravu pro transport (vyvážení) dříví vytěženého při lesní těžbě. Typové označení přívěsu je LV10 HP. Vyvážecí přívěs slouží pro transport rovnaných sortimentů a krátkých výřezů dříví (do délky 6 m) a je k tomu účelu vybaven klanicovým ložným prostorem. V přední části ložné plochy se nachází ochranný čelní panel (mříž, štít), zabraňující při brzdění posunu nákladu na kabinu řidiče traktoru. Do ložného prostoru opatřeného pěti páry klanic je dříví nakládáno nebo z něj vykládáno hydraulickým jeřábem s drapákem, který je nedílnou součástí vyvážecího přívěsu. Podvozek přívěsu je opatřen dvěma tandemovými (zdvojenými, bogie) nápravami, každá z náprav tedy nese dvě kola. Dle potřeby je možno na kola tandemových náprav navléci kolopásy, jimiž se zvýší trakční schopnosti přívěsu a celé vyvážecí soupravy, sníží se prokluz kol a měrný tlak náprav přívěsu na půdu. Nápravy jsou umístěny za polovinou délky rámu a jsou vybaveny provozními brzdami. Přední kola obou zdvojených náprav jsou poháněna hydromotory (na přání zákazníka mohou být hydromotory opatřena všechna 4 kola přívěsu). Zdrojem pohonu hydromotorů je energie akumulovaná v soustavě elektrických baterií, tvořících akumulátor, poskytující energii hydromotorům hnaných kol přívěsu prostřednictvím hydrogenerátoru s elektrickým pohonem, napájeným ze zmíněné soustavy akumulátorů - toto je hlavní nová užitná vlastnost přívěsu. Pohon kol podvozku výrazně zlepšuje jeho průchodnost terénem a snižuje nároky na trakční sílu tažného prostředku - univerzálního kolového traktoru. Díky tomu může být ke kompletaci vyvážecí traktorové soupravy použit traktor s nižším výkonem motoru, než kdyby musel pokrývat veškerou energetickou potřebu vyvážecí soupravy (tj. i ve špičkách). Předností daného řešení je, že při běžném režimu práce vyvážecí soupravy je možno elektrické akumulátory dobíjet během provozu např. při nakládání a skládání dříví nebo při jízdě stroje po rovině nebo z mírného svahu, kdy jsou nároky na trakční sílu traktoru nízké. Ukládání přebytečné energie do akumulátorů a možnost jejího čerpání v případě potřeby dočasného zvýšení trakční síly vyvážecí soupravy umožňuje překonávání terénně náročných úseků jízdní trasy bez nutnosti použití tažného prostředku s velkým výkonem. Tak je možno používat méně výkonný traktor, který je i investičně a provozně levnějším prostředkem.

Classification

  • Type

    Z<sub>tech</sub> - Verified technology

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    40102 - Forestry

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TH02010115" target="_blank" >TH02010115: Timber forwarder with hybrid undercarriage drivetrain</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2021

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Internal product ID

    978-80-7509-787-3

  • Numerical identification

    1/2019

  • Technical parameters

    Smlouva o uplatnění ověřené technologie byla uzavřena 11.9.2019 mezi Mendelovou univerzitou v Brně a firmou AGAMA a.s., se sídlem Huštěnovská 2001, 686 03 Staré Město, IČO 00544965, Kanonií premonstrátů v Nové Říši, se sídlem U Kláštera 1, 588 65 Nová Říše, IČO 47366567, 2K Group s.r.o., se sídlem sady Pětatřicátníků 172/23, Jižní Předměstí, 301 00 Plzeň 3, IČO 28751086 a SALAJ LES s.r.ro., se sídlem č.p. 21, 594 01 Pavlínov, IČO 01730541. Kontaktní osobou pro jednání za Mendelovu univerzitu v Brně je prof. Ing. Jindřich Neruda CSc., Lesnická a dřevařská fakulta, Zemědělská 3, 61300 Brno, +420 545 134 105, neruda@mendelu.cz.

  • Economical parameters

    Ověřená technologie je podkladem pro zájemce o provozní nasazení vyvážecí traktorové soupravy s hybridním pohonem podvozku vyvážecího přívěsu; užívání ověřené technologie je zdarma.

  • Application category by cost

  • Owner IČO

    62156489

  • Owner name

    Mendelova univerzita v Brně

  • Owner country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Usage type

    N - Využití výsledku jiným subjektem je možné bez nabytí licence (výsledek není licencován)

  • Licence fee requirement

  • Web page