All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Matura Examination in Czechoslovak Vocational Education, 1948–1953

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43670%2F24%3A43925119" target="_blank" >RIV/62156489:43670/24:43925119 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://doi.org/10.31577/histcaso.2024.72.1.5" target="_blank" >https://doi.org/10.31577/histcaso.2024.72.1.5</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.31577/histcaso.2024.72.1.5" target="_blank" >10.31577/histcaso.2024.72.1.5</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Maturitní zkouška v československém odborném školství v letech 1948–1953

  • Original language description

    Studie se zaměřuje na historicko-pedagogické téma z oblasti středního odborného vzdělávání. Konkrétně se soustředí na maturitní zkoušky realizované v odborném školství v Československu v letech 1948-1953. Jejím cílem je zachytit podobu maturitní zkoušky v tomto období, její organizaci a průběh. Současně se text ovšem zaměřuje i na praxi, kterou komunistický režim v Československu maturitní zkoušky ovlivňoval, a to včetně důvodů této praxe. Studie je založena na datech získaných zejména prostřednictvím obsahové analýzy dobových dokumentů. Konkrétně řady legislativních norem, různých zákonů, směrnic, vyhlášek atd. zejména z oblasti školství, a několika dobových periodik zaměřených na problematiku (odborného) vzdělávání, která v dané době vycházela, jako byl např. časopis Odborná škola, Nová škola, Jednotná škola či Společenské nauky ve škole. Realizovaný výzkum přináší nové, dosud nikde publikované, výsledky ve dvou rovinách. Na jedné straně přináší pohled na realizaci maturitní zkoušky v odborném školství v prvních letech vlády komunistického režimu v Československu, kdy například byla zcela nově zaváděna jako součást této zkoušky tzv. praktická zkouška. Na druhé straně přináší poznání, že komunistická vláda nevnímala maturitní zkoušky pouze jako prostředek umožňující u žáků finální zhodnocení jejich znalostí a dovedností získaných během studia v některém z oborů odborného vzdělávání, ale i jako nástroj pro posílení hospodářských či politických cílů, obecně k utužení své moci, a to např. omezením možnosti maturitní zkoušku opakovat či hodnocením i ideologických postojů žáka k novému státnímu zřízení a obecně k socialistickým myšlenkám.

  • Czech name

    Maturitní zkouška v československém odborném školství v letech 1948–1953

  • Czech description

    Studie se zaměřuje na historicko-pedagogické téma z oblasti středního odborného vzdělávání. Konkrétně se soustředí na maturitní zkoušky realizované v odborném školství v Československu v letech 1948-1953. Jejím cílem je zachytit podobu maturitní zkoušky v tomto období, její organizaci a průběh. Současně se text ovšem zaměřuje i na praxi, kterou komunistický režim v Československu maturitní zkoušky ovlivňoval, a to včetně důvodů této praxe. Studie je založena na datech získaných zejména prostřednictvím obsahové analýzy dobových dokumentů. Konkrétně řady legislativních norem, různých zákonů, směrnic, vyhlášek atd. zejména z oblasti školství, a několika dobových periodik zaměřených na problematiku (odborného) vzdělávání, která v dané době vycházela, jako byl např. časopis Odborná škola, Nová škola, Jednotná škola či Společenské nauky ve škole. Realizovaný výzkum přináší nové, dosud nikde publikované, výsledky ve dvou rovinách. Na jedné straně přináší pohled na realizaci maturitní zkoušky v odborném školství v prvních letech vlády komunistického režimu v Československu, kdy například byla zcela nově zaváděna jako součást této zkoušky tzv. praktická zkouška. Na druhé straně přináší poznání, že komunistická vláda nevnímala maturitní zkoušky pouze jako prostředek umožňující u žáků finální zhodnocení jejich znalostí a dovedností získaných během studia v některém z oborů odborného vzdělávání, ale i jako nástroj pro posílení hospodářských či politických cílů, obecně k utužení své moci, a to např. omezením možnosti maturitní zkoušku opakovat či hodnocením i ideologických postojů žáka k novému státnímu zřízení a obecně k socialistickým myšlenkám.

Classification

  • Type

    J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA19-24776S" target="_blank" >GA19-24776S: Secondary Technical School in Socialist Czechoslovakia from the History of the Everyday Life Point of View. Oral History Interviews with Teachers</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Historický časopis

  • ISSN

    0018-2575

  • e-ISSN

    2585-9099

  • Volume of the periodical

    72

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    SK - SLOVAKIA

  • Number of pages

    27

  • Pages from-to

    101-127

  • UT code for WoS article

    001193959300005

  • EID of the result in the Scopus database

    2-s2.0-85196944836