Consumer habits in the Czech wine market. Agricultural Economics.
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A_____%2F04%3AE0005542" target="_blank" >RIV/62156489:_____/04:E0005542 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Consumer habits in the Czech wine market. Agricultural Economics.
Original language description
The paper includes partial results of the research oriented on the habits and behaviour of consumers in the wine market in the Czech Republic. Based on direct questioning of 1 000 respondents from the whole Czech Republic, we found that 11.3% of respondents drink wine several times a week, 29.8% of respondents at least once a week, and 23.2% drink wine several times a month. Only 2.7% of respondents do not drink wine at all. 30.3% of respondents drink wine more often than before, especially because of the fact, that they like wine more, it is of a better quality, and the offer is bigger. 34.1% of respondents buy wine several times a month especially in supermarkets or hyper- markets (45.2%) and in special vine-stores (23.8%). 52.5% of respondents prefer quality varietal wine. Rank of the top ten wines most often bought by the selected sample of respondents is: Frankovka, Cabernet Sauvignon, Müller Thurgau, Veltlínské zelené, Rulandské bílé, Svatovavřinecké, Modrý Portugal, Chardonnay,
Czech name
Zvyklosti spotřebitelů na trhu vína v ČR
Czech description
Příspěvek obsahuje dílčí výsledky průzkumu orientovaného na zvyklosti a chování spotřebitelů na trhu vína v ČR. Na základě přímého dotazování souboru 1 000 respondentů z celé ČR bylo zjištěno, že několikrát týdně pije víno 11,3 % respondentů, aspoň jednou týdně 29,8 %, několikrát měsíčně 23,2 % respondentů. Pouze 2,7 % respondentů nepije víno vůbec. 30,3 % respondentů pije víno častěji než dříve, a to především z důvodu, že jim víno více chutná, je kvalitnější a je větší nabídka. Nejvíce dotázaných (34,1 %) nakupuje víno několikrát měsíčně, a to především v supermarketu nebo hypermarketu (45,2 %) a ve vinotéce (23,8 %). 52,5 % respondentů preferuje jakostní odrůdové víno. Pořadí prvních deseti nejčastěji nakupovaných vín vybraným souborem respondentů:Frankovka, Cabernet Sauvignon, Müller Thurgau, Veltlínské zelené, Rulandské bílé, Svatovavřinecké, Modrý Portugal, Chardonnay, Ryzlink vlašský, Bohemia sekt. Klíčová slova: trh vína, zvyklosti spotřebitelů, preference, respondent
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AE - Management, administration and clerical work
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/QF3276" target="_blank" >QF3276: Development perspectives and suggestions of vine-growing and wine-producing industries policy and rural development in South-Moravian region.</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2004
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Agricultural Economics.
ISSN
0139-570X.
e-ISSN
—
Volume of the periodical
—
Issue of the periodical within the volume
9
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
8
Pages from-to
9
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—