All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Consumer habits in the Czech wine market. Agricultural Economics.

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A_____%2F04%3AE0005542" target="_blank" >RIV/62156489:_____/04:E0005542 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Consumer habits in the Czech wine market. Agricultural Economics.

  • Original language description

    The paper includes partial results of the research oriented on the habits and behaviour of consumers in the wine market in the Czech Republic. Based on direct questioning of 1 000 respondents from the whole Czech Republic, we found that 11.3% of respondents drink wine several times a week, 29.8% of respondents at least once a week, and 23.2% drink wine several times a month. Only 2.7% of respondents do not drink wine at all. 30.3% of respondents drink wine more often than before, especially because of the fact, that they like wine more, it is of a better quality, and the offer is bigger. 34.1% of respondents buy wine several times a month especially in supermarkets or hyper- markets (45.2%) and in special vine-stores (23.8%). 52.5% of respondents prefer quality varietal wine. Rank of the top ten wines most often bought by the selected sample of respondents is: Frankovka, Cabernet Sauvignon, Müller Thurgau, Veltlínské zelené, Rulandské bílé, Svatovavřinecké, Modrý Portugal, Chardonnay,

  • Czech name

    Zvyklosti spotřebitelů na trhu vína v ČR

  • Czech description

    Příspěvek obsahuje dílčí výsledky průzkumu orientovaného na zvyklosti a chování spotřebitelů na trhu vína v ČR. Na základě přímého dotazování souboru 1 000 respondentů z celé ČR bylo zjištěno, že několikrát týdně pije víno 11,3 % respondentů, aspoň jednou týdně 29,8 %, několikrát měsíčně 23,2 % respondentů. Pouze 2,7 % respondentů nepije víno vůbec. 30,3 % respondentů pije víno častěji než dříve, a to především z důvodu, že jim víno více chutná, je kvalitnější a je větší nabídka. Nejvíce dotázaných (34,1 %) nakupuje víno několikrát měsíčně, a to především v supermarketu nebo hypermarketu (45,2 %) a ve vinotéce (23,8 %). 52,5 % respondentů preferuje jakostní odrůdové víno. Pořadí prvních deseti nejčastěji nakupovaných vín vybraným souborem respondentů:Frankovka, Cabernet Sauvignon, Müller Thurgau, Veltlínské zelené, Rulandské bílé, Svatovavřinecké, Modrý Portugal, Chardonnay, Ryzlink vlašský, Bohemia sekt. Klíčová slova: trh vína, zvyklosti spotřebitelů, preference, respondent

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AE - Management, administration and clerical work

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/QF3276" target="_blank" >QF3276: Development perspectives and suggestions of vine-growing and wine-producing industries policy and rural development in South-Moravian region.</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2004

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Agricultural Economics.

  • ISSN

    0139-570X.

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

  • Issue of the periodical within the volume

    9

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    8

  • Pages from-to

    9

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database