The Portrayal of Family Life and Partnership in the Czech Daily Press and the Media´s Reflection of the Young Generation at the End of the 20th Century
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F08%3A00002638" target="_blank" >RIV/62690094:18440/08:00002638 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Mediální obraz rodiny a partnerství v českém denním tisku a v reflexi mladé generace na konci 20. století
Original language description
Změny demografického chování v České republice po roce 1989 jsou v tomto článku sledovány z perspektivy teorie difuze a vlivu masových médií. Text je soustředěn na obsahovou analýzu českého denního tisku z 90. let 20. století, na vnímání obrazu rodiny vmasových médiích mladou českou generací ve věku 18-30 let a na možný vliv masových médií na jejich postoje a chování. Analýza ukazuje, že témata prezentovaná v českých médiích v souvislosti s rodinou lze vnímat jako "klasická". Rodina a reprodukce byly zmiňovány především v kontextu populačního vývoje a potratového zákona a potratové etiky. Mediální zprávy ukazovaly množství přístupů k těmto problémům, avšak nenabízely žádné ideologické směry diskuse o rodině. I když celkově byl zájem médií o rodinnou tématiku poměrně slabý, mladá generace zprávám o rodině pozornost věnovala. Přitom se však ukázala značná selekce témat a druhů informací. Mladá generace se cítila být ovlivněna mediálními sděleními především v oblasti utváření populačního
Czech name
Mediální obraz rodiny a partnerství v českém denním tisku a v reflexi mladé generace na konci 20. století
Czech description
Změny demografického chování v České republice po roce 1989 jsou v tomto článku sledovány z perspektivy teorie difuze a vlivu masových médií. Text je soustředěn na obsahovou analýzu českého denního tisku z 90. let 20. století, na vnímání obrazu rodiny vmasových médiích mladou českou generací ve věku 18-30 let a na možný vliv masových médií na jejich postoje a chování. Analýza ukazuje, že témata prezentovaná v českých médiích v souvislosti s rodinou lze vnímat jako "klasická". Rodina a reprodukce byly zmiňovány především v kontextu populačního vývoje a potratového zákona a potratové etiky. Mediální zprávy ukazovaly množství přístupů k těmto problémům, avšak nenabízely žádné ideologické směry diskuse o rodině. I když celkově byl zájem médií o rodinnou tématiku poměrně slabý, mladá generace zprávám o rodině pozornost věnovala. Přitom se však ukázala značná selekce témat a druhů informací. Mladá generace se cítila být ovlivněna mediálními sděleními především v oblasti utváření populačního
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AO - Sociology, demography
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Others
Publication year
2008
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Sociální studia
ISSN
1214-813X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
5
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
26
Pages from-to
—
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—