Optimisation of Pedagogical Effectiveness: The Role of Lifelong Learning in Enhancing Teachers’ Digital and Cultural Competencies
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F24%3A50022028" target="_blank" >RIV/62690094:18440/24:50022028 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://lifelonglearning.mendelu.cz/14/2/0144/" target="_blank" >https://lifelonglearning.mendelu.cz/14/2/0144/</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.11118/lifele20241402144" target="_blank" >10.11118/lifele20241402144</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
OPTIMALIZACE PEDAGOGICKÉ EFEKTIVITY: ROLE CELOŽIVOTNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ PŘI KULTIVACI DIGITÁLNÍCH A KULTURNÍCH KOMPETENCÍ UČITELŮ
Original language description
Studie zkoumá důležitou roli celoživotního vzdělávání při zvyšování digitálních a kulturních kompetencí učitelů, které jsou nezbytné pro vytváření efektivního vzdělávacího prostředí a zároveň jsou nově koncipované v rámci připravovaného RVP ZV. Primárním cílem je vymezit současnou úroveň těchto kompetencí mezi pedagogy a vyhodnotit transformační dopad celoživotního vzdělávání na jejich zlepšení a praktické využití ve třídě. Klíčovým kritériem pro hodnocení kvality zadělávacích institucí (resp. škol) je aktivní zapojení učitelů do jejich profesního rozvoje. To zahrnuje účast v různých vzdělávacích programech zaměřených na inovace v pedagogice a didaktice, implementaci nových výukových metod, organizačních forem a rozvoj klíčových kompetencí. K dosažení komplexního porozumění byl použit smíšený výzkumný design, který integruje kvantitativní průzkumy s kvalitativními rozhovory. Výzkumný vzorek tvořilo 186 učitelů ze základních škol Královéhradeckého kraje. Data byla sbírána pomocí strukturovaných dotazníků a polostrukturovaných rozhovorů, následně byla analyzována pomocí statistických technik a tematického kódování. Výsledky odhalují významné rozdíly v digitálních a kulturních kompetencích učitelů, což zdůrazňuje kritickou potřebu cílených iniciativ profesníhorozvoje. Kvantitativní data naznačují, že mnohým pedagogům chybí dostatečná způsobilost v jmenovaných oblastech, zatímco kvalitativní poznatky ukazují silnou ochotu učitelů zapojit se do profesních rozvojových aktivit, které dané nedostatky řeší. Studie dále ukazuje, že celoživotní vzdělávání nejen zlepšuje schopnost učitelů integrovat kompetence do svých pedagogických praktik, ale také podstatně zlepšuje celkové vzdělávací výsledky. Výstupy studie podtrhují důležitost celoživotního vzdělávání pro splnění měnících se požadavků moderního vzdělávání dle vzdělávací strategie 2030+ a nově koncipovaných RVP ZV, což v konečném důsledku vede ke zlepšení výkonu žáků a vzdělávací rovnosti. Výsledky výzkumu dokládají význam celoživotního vzdělávání učitelů, které je klíčové pro jejich dlouhodobý profesionální rozvoj a adaptabilitu v rychle se měnícím vzdělávacím prostředí.
Czech name
OPTIMALIZACE PEDAGOGICKÉ EFEKTIVITY: ROLE CELOŽIVOTNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ PŘI KULTIVACI DIGITÁLNÍCH A KULTURNÍCH KOMPETENCÍ UČITELŮ
Czech description
Studie zkoumá důležitou roli celoživotního vzdělávání při zvyšování digitálních a kulturních kompetencí učitelů, které jsou nezbytné pro vytváření efektivního vzdělávacího prostředí a zároveň jsou nově koncipované v rámci připravovaného RVP ZV. Primárním cílem je vymezit současnou úroveň těchto kompetencí mezi pedagogy a vyhodnotit transformační dopad celoživotního vzdělávání na jejich zlepšení a praktické využití ve třídě. Klíčovým kritériem pro hodnocení kvality zadělávacích institucí (resp. škol) je aktivní zapojení učitelů do jejich profesního rozvoje. To zahrnuje účast v různých vzdělávacích programech zaměřených na inovace v pedagogice a didaktice, implementaci nových výukových metod, organizačních forem a rozvoj klíčových kompetencí. K dosažení komplexního porozumění byl použit smíšený výzkumný design, který integruje kvantitativní průzkumy s kvalitativními rozhovory. Výzkumný vzorek tvořilo 186 učitelů ze základních škol Královéhradeckého kraje. Data byla sbírána pomocí strukturovaných dotazníků a polostrukturovaných rozhovorů, následně byla analyzována pomocí statistických technik a tematického kódování. Výsledky odhalují významné rozdíly v digitálních a kulturních kompetencích učitelů, což zdůrazňuje kritickou potřebu cílených iniciativ profesníhorozvoje. Kvantitativní data naznačují, že mnohým pedagogům chybí dostatečná způsobilost v jmenovaných oblastech, zatímco kvalitativní poznatky ukazují silnou ochotu učitelů zapojit se do profesních rozvojových aktivit, které dané nedostatky řeší. Studie dále ukazuje, že celoživotní vzdělávání nejen zlepšuje schopnost učitelů integrovat kompetence do svých pedagogických praktik, ale také podstatně zlepšuje celkové vzdělávací výsledky. Výstupy studie podtrhují důležitost celoživotního vzdělávání pro splnění měnících se požadavků moderního vzdělávání dle vzdělávací strategie 2030+ a nově koncipovaných RVP ZV, což v konečném důsledku vede ke zlepšení výkonu žáků a vzdělávací rovnosti. Výsledky výzkumu dokládají význam celoživotního vzdělávání učitelů, které je klíčové pro jejich dlouhodobý profesionální rozvoj a adaptabilitu v rychle se měnícím vzdělávacím prostředí.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Lifelong learning - celoživotní vzdělávání
ISSN
1804-526X
e-ISSN
1805-8868
Volume of the periodical
14
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
23
Pages from-to
144-166
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—