All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Optimisation of Pedagogical Effectiveness: The Role of Lifelong Learning in Enhancing Teachers’ Digital and Cultural Competencies

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F24%3A50022028" target="_blank" >RIV/62690094:18440/24:50022028 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://lifelonglearning.mendelu.cz/14/2/0144/" target="_blank" >https://lifelonglearning.mendelu.cz/14/2/0144/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.11118/lifele20241402144" target="_blank" >10.11118/lifele20241402144</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    OPTIMALIZACE PEDAGOGICKÉ EFEKTIVITY: ROLE CELOŽIVOTNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ PŘI KULTIVACI DIGITÁLNÍCH A KULTURNÍCH KOMPETENCÍ UČITELŮ

  • Original language description

    Studie zkoumá důležitou roli celoživotního vzdělávání při zvyšování digitálních a kulturních kompetencí učitelů, které jsou nezbytné pro vytváření efektivního vzdělávacího prostředí a zároveň jsou nově koncipované v rámci připravovaného RVP ZV. Primárním cílem je vymezit současnou úroveň těchto kompetencí mezi pedagogy a vyhodnotit transformační dopad celoživotního vzdělávání na jejich zlepšení a praktické využití ve třídě. Klíčovým kritériem pro hodnocení kvality zadělávacích institucí (resp. škol) je aktivní zapojení učitelů do jejich profesního rozvoje. To zahrnuje účast v různých vzdělávacích programech zaměřených na inovace v pedagogice a didaktice, implementaci nových výukových metod, organizačních forem a rozvoj klíčových kompetencí. K dosažení komplexního porozumění byl použit smíšený výzkumný design, který integruje kvantitativní průzkumy s kvalitativními rozhovory. Výzkumný vzorek tvořilo 186 učitelů ze základních škol Královéhradeckého kraje. Data byla sbírána pomocí strukturovaných dotazníků a polostrukturovaných rozhovorů, následně byla analyzována pomocí statistických technik a tematického kódování. Výsledky odhalují významné rozdíly v digitálních a kulturních kompetencích učitelů, což zdůrazňuje kritickou potřebu cílených iniciativ profesníhorozvoje. Kvantitativní data naznačují, že mnohým pedagogům chybí dostatečná způsobilost v jmenovaných oblastech, zatímco kvalitativní poznatky ukazují silnou ochotu učitelů zapojit se do profesních rozvojových aktivit, které dané nedostatky řeší. Studie dále ukazuje, že celoživotní vzdělávání nejen zlepšuje schopnost učitelů integrovat kompetence do svých pedagogických praktik, ale také podstatně zlepšuje celkové vzdělávací výsledky. Výstupy studie podtrhují důležitost celoživotního vzdělávání pro splnění měnících se požadavků moderního vzdělávání dle vzdělávací strategie 2030+ a nově koncipovaných RVP ZV, což v konečném důsledku vede ke zlepšení výkonu žáků a vzdělávací rovnosti. Výsledky výzkumu dokládají význam celoživotního vzdělávání učitelů, které je klíčové pro jejich dlouhodobý profesionální rozvoj a adaptabilitu v rychle se měnícím vzdělávacím prostředí.

  • Czech name

    OPTIMALIZACE PEDAGOGICKÉ EFEKTIVITY: ROLE CELOŽIVOTNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ PŘI KULTIVACI DIGITÁLNÍCH A KULTURNÍCH KOMPETENCÍ UČITELŮ

  • Czech description

    Studie zkoumá důležitou roli celoživotního vzdělávání při zvyšování digitálních a kulturních kompetencí učitelů, které jsou nezbytné pro vytváření efektivního vzdělávacího prostředí a zároveň jsou nově koncipované v rámci připravovaného RVP ZV. Primárním cílem je vymezit současnou úroveň těchto kompetencí mezi pedagogy a vyhodnotit transformační dopad celoživotního vzdělávání na jejich zlepšení a praktické využití ve třídě. Klíčovým kritériem pro hodnocení kvality zadělávacích institucí (resp. škol) je aktivní zapojení učitelů do jejich profesního rozvoje. To zahrnuje účast v různých vzdělávacích programech zaměřených na inovace v pedagogice a didaktice, implementaci nových výukových metod, organizačních forem a rozvoj klíčových kompetencí. K dosažení komplexního porozumění byl použit smíšený výzkumný design, který integruje kvantitativní průzkumy s kvalitativními rozhovory. Výzkumný vzorek tvořilo 186 učitelů ze základních škol Královéhradeckého kraje. Data byla sbírána pomocí strukturovaných dotazníků a polostrukturovaných rozhovorů, následně byla analyzována pomocí statistických technik a tematického kódování. Výsledky odhalují významné rozdíly v digitálních a kulturních kompetencích učitelů, což zdůrazňuje kritickou potřebu cílených iniciativ profesníhorozvoje. Kvantitativní data naznačují, že mnohým pedagogům chybí dostatečná způsobilost v jmenovaných oblastech, zatímco kvalitativní poznatky ukazují silnou ochotu učitelů zapojit se do profesních rozvojových aktivit, které dané nedostatky řeší. Studie dále ukazuje, že celoživotní vzdělávání nejen zlepšuje schopnost učitelů integrovat kompetence do svých pedagogických praktik, ale také podstatně zlepšuje celkové vzdělávací výsledky. Výstupy studie podtrhují důležitost celoživotního vzdělávání pro splnění měnících se požadavků moderního vzdělávání dle vzdělávací strategie 2030+ a nově koncipovaných RVP ZV, což v konečném důsledku vede ke zlepšení výkonu žáků a vzdělávací rovnosti. Výsledky výzkumu dokládají význam celoživotního vzdělávání učitelů, které je klíčové pro jejich dlouhodobý profesionální rozvoj a adaptabilitu v rychle se měnícím vzdělávacím prostředí.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Lifelong learning - celoživotní vzdělávání

  • ISSN

    1804-526X

  • e-ISSN

    1805-8868

  • Volume of the periodical

    14

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    23

  • Pages from-to

    144-166

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database