All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Neolithisation as a process of mutual learning

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18460%2F14%3A50003119" target="_blank" >RIV/62690094:18460/14:50003119 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Neolitizace jako proces vzájemného učení

  • Original language description

    Jen někteří autoři došli ve vyjádření svých představ o neolitizaci prostoru střední Evropy ke konkrétním představám. Cílem této stati je shrnout aktuální modely neolitizace, a to zejména ve vztahu k teorii nutného ?učení se neolitickému balíčku? (Tichý 2001 a,b). Přehodnocení významu mezolitického osídlení v Evropě M. Zvelebilem (1986) učinilo oproti předchozím názorům (např. Vencl 1982) z posledních kořistníků a prvních zemědělců sobě rovné partnery. Síla postupu neolitizace byla však příliš dlouho spojována s demografickou expanzí zemědělců, což u opozičních hypotéz vypěstovalo druhý extrém - přechod lovců a sběračů k zemědělství bez přítomnosti lidí znalých zemědělství. A tak začalo být zvažováno i ve vlivných syntézách (např. Whittle 1999) putováníneolitických myšlenek či artefaktů ke kořistníkům bez přítomnosti lidí samotných. Protože jakákoli idea zemědělské kolonizace připomínala ?vlnový model? (Ammerman - Cavalli-Sforza 1984) spojený s demografickým nárůstem zemědělců. V roce

  • Czech name

    Neolitizace jako proces vzájemného učení

  • Czech description

    Jen někteří autoři došli ve vyjádření svých představ o neolitizaci prostoru střední Evropy ke konkrétním představám. Cílem této stati je shrnout aktuální modely neolitizace, a to zejména ve vztahu k teorii nutného ?učení se neolitickému balíčku? (Tichý 2001 a,b). Přehodnocení významu mezolitického osídlení v Evropě M. Zvelebilem (1986) učinilo oproti předchozím názorům (např. Vencl 1982) z posledních kořistníků a prvních zemědělců sobě rovné partnery. Síla postupu neolitizace byla však příliš dlouho spojována s demografickou expanzí zemědělců, což u opozičních hypotéz vypěstovalo druhý extrém - přechod lovců a sběračů k zemědělství bez přítomnosti lidí znalých zemědělství. A tak začalo být zvažováno i ve vlivných syntézách (např. Whittle 1999) putováníneolitických myšlenek či artefaktů ke kořistníkům bez přítomnosti lidí samotných. Protože jakákoli idea zemědělské kolonizace připomínala ?vlnový model? (Ammerman - Cavalli-Sforza 1984) spojený s demografickým nárůstem zemědělců. V roce

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

    AC - Archaeology, anthropology, ethnology

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Others

  • Publication year

    2014

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Neolitizace, aneb, Setkání generací

  • ISBN

    978-80-7308-538-4

  • Number of pages of the result

    19

  • Pages from-to

    301-319

  • Number of pages of the book

    335

  • Publisher name

    Univerzita Karlova. Filozofická fakulta

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter