Railroad track problem and magic of numerical mathematics
Result description
With the rise of systems for symbolic mathematics, where derivation, solution of differential equations, or common expression of the variable from a complicated equation is a matter of one click, the emphasis on an effective solution not only of physical problems is somewhat diminishing. On the one hand, it is good that with the help of languages for symbolic manipulation (such as the Wolfram Alpha web tool or symbolic set in MATLAB), the researcher can concentrate on the physical nature of the problem, on the other hand, the skill to solve these problems is very desirable . The presented paper describes several motivational tasks that can be used in teaching numerical mathematics or as an add-on in basic physics courses at college.
Keywords
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
Result on the web
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Problém ohnuté kolejnice a kouzlo numerické matematiky
Original language description
S rozmachem systémů pro symbolickou matematiku, kde je derivování, řešení diferenciálních rovnic či obyčejné vyjádření proměnné z komplikované rovnice otázkou jednoho kliknutí, se poněkud vytrácí důraz na efektivní řešení nejen fyzikálních problémů. Na jedné straně je dobře, že se s pomocí jazyků pro symbolickou manipulaci (jako je např. webový nástroj Wolfram Alpha nebo symbolická sada v programu MATLAB) může řešitel soustředit na fyzikální podstatu problému, na druhou stranu je jistá obratnost při řešení těchto problémů velmi žádoucí. Předložený článek popisuje několik motivačních úloh, které mohou být použity ve výuce numerické matematiky nebo jako doplněk v základních kurzech fyziky na vysoké škole.
Czech name
Problém ohnuté kolejnice a kouzlo numerické matematiky
Czech description
S rozmachem systémů pro symbolickou matematiku, kde je derivování, řešení diferenciálních rovnic či obyčejné vyjádření proměnné z komplikované rovnice otázkou jednoho kliknutí, se poněkud vytrácí důraz na efektivní řešení nejen fyzikálních problémů. Na jedné straně je dobře, že se s pomocí jazyků pro symbolickou manipulaci (jako je např. webový nástroj Wolfram Alpha nebo symbolická sada v programu MATLAB) může řešitel soustředit na fyzikální podstatu problému, na druhou stranu je jistá obratnost při řešení těchto problémů velmi žádoucí. Předložený článek popisuje několik motivačních úloh, které mohou být použity ve výuce numerické matematiky nebo jako doplněk v základních kurzech fyziky na vysoké škole.
Classification
Type
Jost - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
10102 - Applied mathematics
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Pokroky matematiky, fyziky a astronomie
ISSN
0032-2423
e-ISSN
—
Volume of the periodical
62
Issue of the periodical within the volume
4
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
8
Pages from-to
275-282
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—
Result type
Jost - Miscellaneous article in a specialist periodical
OECD FORD
Applied mathematics
Year of implementation
2017