All
All

What are you looking for?

All
Projects
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Railroad track problem and magic of numerical mathematics

Result description

With the rise of systems for symbolic mathematics, where derivation, solution of differential equations, or common expression of the variable from a complicated equation is a matter of one click, the emphasis on an effective solution not only of physical problems is somewhat diminishing. On the one hand, it is good that with the help of languages for symbolic manipulation (such as the Wolfram Alpha web tool or symbolic set in MATLAB), the researcher can concentrate on the physical nature of the problem, on the other hand, the skill to solve these problems is very desirable . The presented paper describes several motivational tasks that can be used in teaching numerical mathematics or as an add-on in basic physics courses at college.

Keywords

numerical modelsnumerical methods

The result's identifiers

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Problém ohnuté kolejnice a kouzlo numerické matematiky

  • Original language description

    S rozmachem systémů pro symbolickou matematiku, kde je derivování, řešení diferenciálních rovnic či obyčejné vyjádření proměnné z komplikované rovnice otázkou jednoho kliknutí, se poněkud vytrácí důraz na efektivní řešení nejen fyzikálních problémů. Na jedné straně je dobře, že se s pomocí jazyků pro symbolickou manipulaci (jako je např. webový nástroj Wolfram Alpha nebo symbolická sada v programu MATLAB) může řešitel soustředit na fyzikální podstatu problému, na druhou stranu je jistá obratnost při řešení těchto problémů velmi žádoucí. Předložený článek popisuje několik motivačních úloh, které mohou být použity ve výuce numerické matematiky nebo jako doplněk v základních kurzech fyziky na vysoké škole.

  • Czech name

    Problém ohnuté kolejnice a kouzlo numerické matematiky

  • Czech description

    S rozmachem systémů pro symbolickou matematiku, kde je derivování, řešení diferenciálních rovnic či obyčejné vyjádření proměnné z komplikované rovnice otázkou jednoho kliknutí, se poněkud vytrácí důraz na efektivní řešení nejen fyzikálních problémů. Na jedné straně je dobře, že se s pomocí jazyků pro symbolickou manipulaci (jako je např. webový nástroj Wolfram Alpha nebo symbolická sada v programu MATLAB) může řešitel soustředit na fyzikální podstatu problému, na druhou stranu je jistá obratnost při řešení těchto problémů velmi žádoucí. Předložený článek popisuje několik motivačních úloh, které mohou být použity ve výuce numerické matematiky nebo jako doplněk v základních kurzech fyziky na vysoké škole.

Classification

  • Type

    Jost - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    10102 - Applied mathematics

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Pokroky matematiky, fyziky a astronomie

  • ISSN

    0032-2423

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    62

  • Issue of the periodical within the volume

    4

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    8

  • Pages from-to

    275-282

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database

Result type

Jost - Miscellaneous article in a specialist periodical

Jost

OECD FORD

Applied mathematics

Year of implementation

2017