Very High Speed Train Transmission
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F63981106%3A_____%2F18%3AN0000001" target="_blank" >RIV/63981106:_____/18:N0000001 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/00216305:26210/18:PR31097 RIV/00216305:26210/20:PR34181
Result on the web
<a href="http://www.iae.fme.vutbr.cz/userfiles/uadi/files/Produkty%20VaV/2018/Prototypy/Vysokorychlostn%C3%AD%20p%C5%99evodov%C3%A9%20%C3%BAstroj%C3%AD%20-%20funk%C4%8Dn%C3%AD%20vzorek%202018.pdf" target="_blank" >http://www.iae.fme.vutbr.cz/userfiles/uadi/files/Produkty%20VaV/2018/Prototypy/Vysokorychlostn%C3%AD%20p%C5%99evodov%C3%A9%20%C3%BAstroj%C3%AD%20-%20funk%C4%8Dn%C3%AD%20vzorek%202018.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Very High Speed Train Transmission
Original language description
High-speed train transmission is designed as single-stage conception and is developed for connection to the powertrain. On the input side, the transmission is connected to the motor via a gear coupling. The output shaft also represents the axis of the driven wheels. The gearbox is mounted on the input shaft side to the buggy by means of a reaction rod where the safety element is also located for case of its damage. Due to the location of the gearbox, the concept is supplemented with protective covers protecting the gearbox housing from damage from, for example, flying stones. Helical gears with modified tooth microgeometry are used in the gearbox to achieve a low transmission error value. Sufficient lubrication of the gears is ensured by wiping the output wheel in oil. At the same time, it is sprayed in the gearbox and trapped in the designed oil pockets, from which the channels are subsequently transported to the bearings.
Czech name
—
Czech description
—
Classification
Type
G<sub>funk</sub> - Functional sample
CEP classification
—
OECD FORD branch
20301 - Mechanical engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TH02010725" target="_blank" >TH02010725: Very High Speed Train Transmission</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2018
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data specific for result type
Internal product ID
VHSG_V01
Numerical identification
TH02010725-2018V002
Technical parameters
Zásadní předpokládané technické parametry funkčního vzorku jsou: - Rozsah provozních vstupních otáček: 0 – 5729 min-1 - Rozsah přenášeného krouticího momentu: 0 – 1968 Nm (Zkratový moment = 9840 Nm) - Maximální rychlost servisní / konstrukční: 360 km/h – 396 km/h - Požadovaná životnost 25 let při průměrném nájezdu 500 000 km ročně
Economical parameters
Významné ekonomické přínosy lze očekávat až po dokončení prototypu vysokorychlostní vlakové převodovky, který bude vycházek z funkčního vzorku. Přesto pozitivní přínosy v nefinanční oblasti jsou podpora výzkumné činnosti a rozvoj odborné úrovně pracoviště. Projekt přispívá ke zlepšení životního prostředí, kdy v důsledku využití výsledků projektu dojde ke snižování vibrací a hluku, a ke zvýšení komfortu vlakové dopravy. Tyto změny se pozitivně projeví v kvalitě života okolí vlakových koridorů. Významným přínosem projektu je vznik nových pracovních míst v důsledku zvýšeného prodeje převodových ústrojí. Převodovka byla vyrobena a bude dlouhodobě testována. Zařízení je umístěno v laboratořích společnosti IG Watteeuw CR s.r.o., Vídeňská 231/130, 619 00 Brno-jih
Application category by cost
—
Owner IČO
63981106
Owner name
IG Watteeuw ČR s.r.o.
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
V - Výsledek je využíván vlastníkem
Licence fee requirement
—
Web page
http://www.iae.fme.vutbr.cz/userfiles/uadi/files/Produkty%20VaV/2018/Prototypy/Vysokorychlostn%C3%AD%20p%C5%99evodov%C3%A9%20%C3%BAstroj%C3%AD%20-%20funk%C4%8Dn%C3%AD%20vzorek%202018.pdf