Imagination and Thinkinking in the Play of History
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F17%3A00483439" target="_blank" >RIV/67985955:_____/17:00483439 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Imaginace a myšlení ve hře dějin
Original language description
Kniha sleduje vztah imaginace a myšlení na konkrétních příkladech v historii evropské filosofie i literatury, počínaje vztahem antické tragédie na jedné straně k mytologii a na druhé straně k rodící se filosofii. V souvislosti se zrodem křesťanství si všímá i současných tendencí o jeho oproštění od mytologických prvků. Dantova Božská komedie je interpretována z hlediska role, jakou lidskému rozumu přisuzuje Tomáš Akvinský v protikladu k pojetí Dunse Scota. Osobnost Goethova je pak příkladem smíru mezi katolicismem a protestanstvím, ale i mezi theismem a pantheismem. Dovoluje zároveň obrátit pozornost na problematiku specificky českou, zejména v souvislosti s osobnostmi Masaryka, Šaldy a Patočky. Rozdíl mezi myšlením vyjádřeným prostřednictvím uměleckého díla a tím, co autor presentuje jako svá stanoviska, ukazuje kapitola věnovaná dílu Tolstého a Dostojevského. Interpretace druhého z těchto autorů je přitom prezentována v protikladu k interpretaci Freudově, ale v souladu s některými pozdějšími psychoanalytickými poznatky. Poslední část knihy se zaměřuje na problematiku moderní filosofie: probírá roli imaginace ve fenomenologii, Finkovo pojetí hry světa v jeho protikladu k Heideggerovu pojetí fundamentální ontologie, ale i roli imaginace v řečových hrách zkoumaných Wittgensteinem. Imaginace jak zdroj jednání v pojetí H. Arendtové dovoluje posléze obrátit pozornost i na problematiku vztahu takto pojatého jednání k myšlení jako vnitřní rozpravě jedince se sebou samým.
Czech name
Imaginace a myšlení ve hře dějin
Czech description
Kniha sleduje vztah imaginace a myšlení na konkrétních příkladech v historii evropské filosofie i literatury, počínaje vztahem antické tragédie na jedné straně k mytologii a na druhé straně k rodící se filosofii. V souvislosti se zrodem křesťanství si všímá i současných tendencí o jeho oproštění od mytologických prvků. Dantova Božská komedie je interpretována z hlediska role, jakou lidskému rozumu přisuzuje Tomáš Akvinský v protikladu k pojetí Dunse Scota. Osobnost Goethova je pak příkladem smíru mezi katolicismem a protestanstvím, ale i mezi theismem a pantheismem. Dovoluje zároveň obrátit pozornost na problematiku specificky českou, zejména v souvislosti s osobnostmi Masaryka, Šaldy a Patočky. Rozdíl mezi myšlením vyjádřeným prostřednictvím uměleckého díla a tím, co autor presentuje jako svá stanoviska, ukazuje kapitola věnovaná dílu Tolstého a Dostojevského. Interpretace druhého z těchto autorů je přitom prezentována v protikladu k interpretaci Freudově, ale v souladu s některými pozdějšími psychoanalytickými poznatky. Poslední část knihy se zaměřuje na problematiku moderní filosofie: probírá roli imaginace ve fenomenologii, Finkovo pojetí hry světa v jeho protikladu k Heideggerovu pojetí fundamentální ontologie, ale i roli imaginace v řečových hrách zkoumaných Wittgensteinem. Imaginace jak zdroj jednání v pojetí H. Arendtové dovoluje posléze obrátit pozornost i na problematiku vztahu takto pojatého jednání k myšlení jako vnitřní rozpravě jedince se sebou samým.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů