On the Concept of Sapientia in Comenius’s Texts on Philosophy
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F17%3A00484167" target="_blank" >RIV/67985955:_____/17:00484167 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
K pojmu sapientia v Komenského filosofických textech
Original language description
Pojem sapientia („moudrost“) patří zejména v pansofických, filosofických a vychovatelských textech Jana Amose Komenského mezi nejčastější a nejvýznamnější články terminologické soustavy podporující jeho metafyzický i pansofický koncept. Komenský se mu sám zvláštním a hlubším způsobem věnuje tím, že často pojem definuje, analyzuje, vysvětluje jeho zásadní význam. Jedinou pravou a plnou moudrostí je pro něj moudrost jako jedna ze tří Božích bytnostných vlastností potentia – sapientia — bonitas (resp. amor). Ta je základem a vzorem (archetypus) lidské moudrosti, kterou má člověk jako životní úkol a cíl, schopnost a nástroje mu k tomu dává Bohem vložené světlo myslí (lux mentium). Průzkum sice poukazuje na řadu případů, a to spíše z předpansofického období, kdy sapientia je na první pohled součástí (souřadným pojmem) významového pole scientia, cognitio, eruditio apod., s postupem zrání pansofického konceptu a konkrétnější představy o jeho základu, metafyzice, však autor viditelně ustupuje od pouhé stylisticky motivované variace ve prospěch terminologické konsistence, a tak i pojmu sapientia přiznává v rámci uvedeného významového pole dominantní a nadřazené postavení.
Czech name
K pojmu sapientia v Komenského filosofických textech
Czech description
Pojem sapientia („moudrost“) patří zejména v pansofických, filosofických a vychovatelských textech Jana Amose Komenského mezi nejčastější a nejvýznamnější články terminologické soustavy podporující jeho metafyzický i pansofický koncept. Komenský se mu sám zvláštním a hlubším způsobem věnuje tím, že často pojem definuje, analyzuje, vysvětluje jeho zásadní význam. Jedinou pravou a plnou moudrostí je pro něj moudrost jako jedna ze tří Božích bytnostných vlastností potentia – sapientia — bonitas (resp. amor). Ta je základem a vzorem (archetypus) lidské moudrosti, kterou má člověk jako životní úkol a cíl, schopnost a nástroje mu k tomu dává Bohem vložené světlo myslí (lux mentium). Průzkum sice poukazuje na řadu případů, a to spíše z předpansofického období, kdy sapientia je na první pohled součástí (souřadným pojmem) významového pole scientia, cognitio, eruditio apod., s postupem zrání pansofického konceptu a konkrétnější představy o jeho základu, metafyzice, však autor viditelně ustupuje od pouhé stylisticky motivované variace ve prospěch terminologické konsistence, a tak i pojmu sapientia přiznává v rámci uvedeného významového pole dominantní a nadřazené postavení.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GB14-37038G" target="_blank" >GB14-37038G: Between Renaissance and Baroque: Philosophy and Knowledge in the Czech Lands within the Wider European Context</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Ex definitione. Pansofické pojmy J. A. Komenského a jejich dobové kontexty. Studie Martinu Steinerovi
ISBN
978-80-7007-504-3
Number of pages of the result
14
Pages from-to
321-334
Number of pages of the book
360
Publisher name
Filosofia
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—