Hegel’s Metaphysics of God Incarnate and its Critique
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F17%3A00490007" target="_blank" >RIV/67985955:_____/17:00490007 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://reflexe.flu.cas.cz/archiv/reflexe-53/hegelova-metafyzika-boziho-vteleni-a-jeji-kritika/" target="_blank" >https://reflexe.flu.cas.cz/archiv/reflexe-53/hegelova-metafyzika-boziho-vteleni-a-jeji-kritika/</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337637.2018.7" target="_blank" >10.14712/25337637.2018.7</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Hegelova metafyzika božího vtělení a její kritika
Original language description
Článek se zabývá Hegelovou metafyzikou božího vtělení. Přestože tato metafyzika má soteriologické východisko, neboť za účel vtělení je považováno spasení, současně soteriologický rámec rozšiřuje, jelikož Hegel se domnívá, že bez vtělení není možné spasení. Prostředkujícím článkem, nacházejícím se mezi vtělením a spasením, je pro Hegela vědění či poznání. Proto se zprvu pokouší stanovit nutná a postačující podmínky, za nichž je jednota božské a lidské přirozenosti pro nás epistemicky přístupná. A následně se zaměřuje na metafyzické důsledky božího vtělení, přičemž věnuje pozornost zejména myšlence jeho jedinečnosti. Článek následně analyzuje námitky, které vůči Hegelově stanovisku vznesl David F. Strauss ve spise Das Leben Jesu, kde stěžejní námitkou je argument proti jedinečnosti božího vtělení. Straussovy výtky jsou v závěru článku zasazeny nejenom do kontextu Hegelovy metafyziky božího vtělení, ale i do souvislosti jeho filosofie dějin. Tím se stává zřejmé, že Strauss připravil půdu pro pozdější “projektivní” kritiku náboženství a křesťanství.
Czech name
Hegelova metafyzika božího vtělení a její kritika
Czech description
Článek se zabývá Hegelovou metafyzikou božího vtělení. Přestože tato metafyzika má soteriologické východisko, neboť za účel vtělení je považováno spasení, současně soteriologický rámec rozšiřuje, jelikož Hegel se domnívá, že bez vtělení není možné spasení. Prostředkujícím článkem, nacházejícím se mezi vtělením a spasením, je pro Hegela vědění či poznání. Proto se zprvu pokouší stanovit nutná a postačující podmínky, za nichž je jednota božské a lidské přirozenosti pro nás epistemicky přístupná. A následně se zaměřuje na metafyzické důsledky božího vtělení, přičemž věnuje pozornost zejména myšlence jeho jedinečnosti. Článek následně analyzuje námitky, které vůči Hegelově stanovisku vznesl David F. Strauss ve spise Das Leben Jesu, kde stěžejní námitkou je argument proti jedinečnosti božího vtělení. Straussovy výtky jsou v závěru článku zasazeny nejenom do kontextu Hegelovy metafyziky božího vtělení, ale i do souvislosti jeho filosofie dějin. Tím se stává zřejmé, že Strauss připravil půdu pro pozdější “projektivní” kritiku náboženství a křesťanství.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Reflexe : Filosofický časopis
ISSN
0862-6901
e-ISSN
—
Volume of the periodical
—
Issue of the periodical within the volume
53
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
26
Pages from-to
113-138
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—