The Platonic Basis of Palacký’s Concept of “Divine Element”
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F19%3A00504570" target="_blank" >RIV/67985955:_____/19:00504570 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Platónské východisko Palackého pojmu “božnost”
Original language description
Smyslem Palackého integrálního pojmu „božnost“ je sjednocovat dva principiální směry pohybu. Směr první – pohyb od Boha k člověku – je vyjádřením participace božství na lidské přirozenosti, tj. poukazuje na skutečnost, že Bůh je svými projevy v člověku účasten. Směr pohybu od člověka k Bohu se prokazuje jako akční prostor uskutečňování naší svobody. V mezích možné zkušenosti nicméně existuje jen tento druhý pohyb, tj. věčné a trvalé úsilí k božnosti, ne božnost sama. Autor příspěvku dochází k názoru, že božnost je třeba chápat jako jakousi třetí skutečnost, díky níž se člověk může Bohu připodobnit, čili jako ono tertium comparationis Boha s člověkem. Pojímá tento Palackého zásadní pojem jako („předkosmické“) místo, které je ve své podstatě trvalé, neměnné a nadčasové, tedy, Palackého slovy, jako „nekonečnou schránu“. V Platónově intenci označuje pojem „schrána“ či schránka (hypodoché) vliv nutnosti, jenž na tomto světě působí s vlivem rozumu, čili, jinými slovy, čistou možnost, skrze níž se božská inteligence projevuje při svém účinném organizování světa. V samém závěru příspěvku autor stručně připomíná, že jedním z významných novodobých badatelů, který v duchu své procesuální ontologie podstatně promýšlel filosofický význam Platónova pojmu hypodoché, byl koncem dvacátých a začátkem třicátých let minulého století anglický matematik, fyzik a filosof (s výrazným přesahem do sociologie) Alfred North Whitehead (1861-1947).
Czech name
Platónské východisko Palackého pojmu “božnost”
Czech description
Smyslem Palackého integrálního pojmu „božnost“ je sjednocovat dva principiální směry pohybu. Směr první – pohyb od Boha k člověku – je vyjádřením participace božství na lidské přirozenosti, tj. poukazuje na skutečnost, že Bůh je svými projevy v člověku účasten. Směr pohybu od člověka k Bohu se prokazuje jako akční prostor uskutečňování naší svobody. V mezích možné zkušenosti nicméně existuje jen tento druhý pohyb, tj. věčné a trvalé úsilí k božnosti, ne božnost sama. Autor příspěvku dochází k názoru, že božnost je třeba chápat jako jakousi třetí skutečnost, díky níž se člověk může Bohu připodobnit, čili jako ono tertium comparationis Boha s člověkem. Pojímá tento Palackého zásadní pojem jako („předkosmické“) místo, které je ve své podstatě trvalé, neměnné a nadčasové, tedy, Palackého slovy, jako „nekonečnou schránu“. V Platónově intenci označuje pojem „schrána“ či schránka (hypodoché) vliv nutnosti, jenž na tomto světě působí s vlivem rozumu, čili, jinými slovy, čistou možnost, skrze níž se božská inteligence projevuje při svém účinném organizování světa. V samém závěru příspěvku autor stručně připomíná, že jedním z významných novodobých badatelů, který v duchu své procesuální ontologie podstatně promýšlel filosofický význam Platónova pojmu hypodoché, byl koncem dvacátých a začátkem třicátých let minulého století anglický matematik, fyzik a filosof (s výrazným přesahem do sociologie) Alfred North Whitehead (1861-1947).
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Idea dějin a Palacký jako myslitel
ISBN
978-80-7007-557-9
Number of pages of the result
8
Pages from-to
97-104
Number of pages of the book
191
Publisher name
Filosofia
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—