All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Comical Jesus Christ in Easter and Passion Drama of Medieval Bohemia

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F19%3A00510890" target="_blank" >RIV/67985955:_____/19:00510890 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Komický Kristus ve velikonočním a pašijovém dramatu středověkých Čech

  • Original language description

    Studie se soustředí na prvky komiky a humoru ve velikonoční a pašijové dramatice středověkých Čech ve vztahu k sakrální, vážné rovině náboženské hry a především k ústřední postavě Ježíše Krista. Analýza komických aspektů a humoru se opírá o dva typy dramatických textů charakteristických pro bohemikální a středoevropskou dramatiku, tj. o latinsko-českou velikonoční hru o třech Mariích uváděnou v liturgickém kontextu a o vernakulární pašijovou hru uváděnou v plenéru mimo liturgii. V úvodu je představena otázka dvojjazyčnosti, s níž souvisí i pronikání komických a burleskních prvků skrze vernakulární jazyk do původního liturgického jádra her. Následující analýza komických prvků a scén dvou her velikonoční dramatiky ze 14. stol. (Ordo trium personarum, zvaná Třetí hra tří Marií, a Ludus pasce, zvaná Rozšířená hra tří Marií) se zaměřuje na tzv. zahradnickou scénu, jejíž komika je založena na kontrastu či dichotomii dvou odlišných podob Krista - coby hrubiánského zahradníka napadajícího Marii Magdalénu a coby vzkříšeného Pána. Současně jsou komické scény a nevázaný humor ve velikonočních hrách reflektovány coby projev radosti nad vzkříšením Krista (člověka), jeho vítězstvím nad hříchem a příslibem věčného života a spásy, a jako doklad velikonočního smíchu (risus paschalis). Druhá část studie se zaměřuje na komické aspekty jediné dochované vernakulární pašijové hry ze středověkých Čech (tzv. Svatovítské pašijové hry) z konce 14. století. Ta odhaluje „krutý“ humor a „blasfemický“ smích postav (setníka Longina, Gocin a ďábelských holomků) vysmívajících se Kristu trpícímu na kříži a zdánlivě znesvěcujících jeho vzkříšení. Analýza komiky v obou druzích her mj. ukazuje, že humor a zdánlivě „znesvěcující“ hrubý humor jsou nedílnou a funkční součástí náboženské hry, nijak neodporující její vážné, sakrální rovině.

  • Czech name

    Komický Kristus ve velikonočním a pašijovém dramatu středověkých Čech

  • Czech description

    Studie se soustředí na prvky komiky a humoru ve velikonoční a pašijové dramatice středověkých Čech ve vztahu k sakrální, vážné rovině náboženské hry a především k ústřední postavě Ježíše Krista. Analýza komických aspektů a humoru se opírá o dva typy dramatických textů charakteristických pro bohemikální a středoevropskou dramatiku, tj. o latinsko-českou velikonoční hru o třech Mariích uváděnou v liturgickém kontextu a o vernakulární pašijovou hru uváděnou v plenéru mimo liturgii. V úvodu je představena otázka dvojjazyčnosti, s níž souvisí i pronikání komických a burleskních prvků skrze vernakulární jazyk do původního liturgického jádra her. Následující analýza komických prvků a scén dvou her velikonoční dramatiky ze 14. stol. (Ordo trium personarum, zvaná Třetí hra tří Marií, a Ludus pasce, zvaná Rozšířená hra tří Marií) se zaměřuje na tzv. zahradnickou scénu, jejíž komika je založena na kontrastu či dichotomii dvou odlišných podob Krista - coby hrubiánského zahradníka napadajícího Marii Magdalénu a coby vzkříšeného Pána. Současně jsou komické scény a nevázaný humor ve velikonočních hrách reflektovány coby projev radosti nad vzkříšením Krista (člověka), jeho vítězstvím nad hříchem a příslibem věčného života a spásy, a jako doklad velikonočního smíchu (risus paschalis). Druhá část studie se zaměřuje na komické aspekty jediné dochované vernakulární pašijové hry ze středověkých Čech (tzv. Svatovítské pašijové hry) z konce 14. století. Ta odhaluje „krutý“ humor a „blasfemický“ smích postav (setníka Longina, Gocin a ďábelských holomků) vysmívajících se Kristu trpícímu na kříži a zdánlivě znesvěcujících jeho vzkříšení. Analýza komiky v obou druzích her mj. ukazuje, že humor a zdánlivě „znesvěcující“ hrubý humor jsou nedílnou a funkční součástí náboženské hry, nijak neodporující její vážné, sakrální rovině.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60206 - Specific literatures

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Hranice smíchu: komika a vážnost ve středověké Evropě

  • ISBN

    978-80-7422-716-5

  • Number of pages of the result

    35

  • Pages from-to

    137-171

  • Number of pages of the book

    449

  • Publisher name

    NLN

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter