All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

On Genealogy of Common Sense

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F20%3A00539569" target="_blank" >RIV/67985955:_____/20:00539569 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Ke genealogii zdravého rozumu

  • Original language description

    Kniha představuje rozmanitost pojmu zdravého rozumu od Aristotela do osmnáctého století. Soustřeďuje se ovšem na reflexe zdravého rozumu v raně novověké filosofii. První část knihy pojednává o antických kořenech novověkého pojmu v řeckém a římském myšlení. Jedna z kapitol podává přehled různých pojmů, jež předznačují moderní pojem zdravého rozumu v Aristotelově díle: společenskou shodu endoxa, praktickou soudnostfronésis a smyslovost koiné aisthésis. Další kapitola doplňuje vývoj některých z těchto idejí v římské rétorice a filosofii. Krome klíčového termínu rétorické teorie se věnuje hlavně Senekovu projektu bona mens.nK ranému novověku se přistoupí neprve phledem na Descartův projekt, zaměřený na rozvoj schopnosti soudit a odbozený od Senekova projektu dobré mysli. Následuje pojednání Berkeleyho dovolávání se common sense, jež se zde prezentuje jako variace na karteziánský pojem. Podle předloženého výkladu jádro Berkeleyho pojmu neleží zkrátka v široce sdílených přesvědčeních, nýbrž zdůrazňuje samu racionalitu: Berkeley chce po svém čtenáři, aby jeho díla posuzoval s nepředpojatou pozorností. S Descartem (podobně jako s Lockem) ho spojuje využití theologického rozlišení přirozeného světla rozumu od božského světla milosti a zjevení.nDalší dvě kapitoly pojednávají společenské pojetí zdravého rozumu. Nejprve u Giambattisty Vica, který na základě klasické rétorické teorie předložil pojetí zdravého rozumu jako sdílených hodnot. Posléze ve filosofii Anthony Ashley Coopera, hraběte ze Shaftesbury, který tento výraz používal jako obměnu ústředního pojmu své etické teorie, totiž vzájemné náklonnosti. Shaftesbury začal pracovat termínem „common sense“ v reakci na kritiku (především od Mary Astell) svého testu posměchem, jak je představil v Dopise o enthusiasmu. Zdá se, že je to právě Shaftesbury, kdo stojí z velké části za popularitou výrazu „common sense“ v anglicky psané raně novověké filosofii. Kupodivu to vypadá, jakoby se tak stalo shodou okolností, když jeho zájem o koncept posměchu vyvolala jeho snaha vyrovnat se se satirickou kritikou jeho raného díla Inquiry concerning Virtue and Merit, na značené Jonathanem Swiftem v populární Pohádce o kádi.nDalší dvě kapitoly se věnují tzv. Skotské škole zdravého rozumu. Předložený výklad navrhuje chápat samu myšlenku organizované skukpiny, jejímž záměrem je šíření jednotné doktríny, jako odvozenou z kritiky, jaké Skoty podrobil Joseph Priestley. Priestleyho polemiku motivovalo Oswaldovo využití pojmu zdravého rozumu v náboženských otázkách, a zřejmě také popularita Jamese Beattieho. Rozbor Skotskými autory používaných pojmů ovšem ukazuje, že jejich zahrnutí pod společnou nálepku není zcela neoprávněné. Reidův filosofický význam ale poněkud zastínil vliv jejich kolegů a učitelů Alexandra Gerarda a George Turnbulla.nPoslední oddíl knihy je kantovský. Kant sám je zde prezentován jako odpůrce filosofie common sense, který byl nicméně skotskou filosofií ovlivněn ve svém pojetí smyslovosti, a to prostřednictvím Johanna Nikolaie Tetense. Kantův pozdní pojem sensus communis aestheticus je zde potom vyložen hlavně jako humovský vliv, zprostředkovaný zvláštností prvního německého překladu Humových Esejů. Kapitolu zakončuje malý přehled využití kantovksého pojmu u Hannah Arendtové a Jean-Francoise Lyotarda.

  • Czech name

    Ke genealogii zdravého rozumu

  • Czech description

    Kniha představuje rozmanitost pojmu zdravého rozumu od Aristotela do osmnáctého století. Soustřeďuje se ovšem na reflexe zdravého rozumu v raně novověké filosofii. První část knihy pojednává o antických kořenech novověkého pojmu v řeckém a římském myšlení. Jedna z kapitol podává přehled různých pojmů, jež předznačují moderní pojem zdravého rozumu v Aristotelově díle: společenskou shodu endoxa, praktickou soudnostfronésis a smyslovost koiné aisthésis. Další kapitola doplňuje vývoj některých z těchto idejí v římské rétorice a filosofii. Krome klíčového termínu rétorické teorie se věnuje hlavně Senekovu projektu bona mens.nK ranému novověku se přistoupí neprve phledem na Descartův projekt, zaměřený na rozvoj schopnosti soudit a odbozený od Senekova projektu dobré mysli. Následuje pojednání Berkeleyho dovolávání se common sense, jež se zde prezentuje jako variace na karteziánský pojem. Podle předloženého výkladu jádro Berkeleyho pojmu neleží zkrátka v široce sdílených přesvědčeních, nýbrž zdůrazňuje samu racionalitu: Berkeley chce po svém čtenáři, aby jeho díla posuzoval s nepředpojatou pozorností. S Descartem (podobně jako s Lockem) ho spojuje využití theologického rozlišení přirozeného světla rozumu od božského světla milosti a zjevení.nDalší dvě kapitoly pojednávají společenské pojetí zdravého rozumu. Nejprve u Giambattisty Vica, který na základě klasické rétorické teorie předložil pojetí zdravého rozumu jako sdílených hodnot. Posléze ve filosofii Anthony Ashley Coopera, hraběte ze Shaftesbury, který tento výraz používal jako obměnu ústředního pojmu své etické teorie, totiž vzájemné náklonnosti. Shaftesbury začal pracovat termínem „common sense“ v reakci na kritiku (především od Mary Astell) svého testu posměchem, jak je představil v Dopise o enthusiasmu. Zdá se, že je to právě Shaftesbury, kdo stojí z velké části za popularitou výrazu „common sense“ v anglicky psané raně novověké filosofii. Kupodivu to vypadá, jakoby se tak stalo shodou okolností, když jeho zájem o koncept posměchu vyvolala jeho snaha vyrovnat se se satirickou kritikou jeho raného díla Inquiry concerning Virtue and Merit, na značené Jonathanem Swiftem v populární Pohádce o kádi.nDalší dvě kapitoly se věnují tzv. Skotské škole zdravého rozumu. Předložený výklad navrhuje chápat samu myšlenku organizované skukpiny, jejímž záměrem je šíření jednotné doktríny, jako odvozenou z kritiky, jaké Skoty podrobil Joseph Priestley. Priestleyho polemiku motivovalo Oswaldovo využití pojmu zdravého rozumu v náboženských otázkách, a zřejmě také popularita Jamese Beattieho. Rozbor Skotskými autory používaných pojmů ovšem ukazuje, že jejich zahrnutí pod společnou nálepku není zcela neoprávněné. Reidův filosofický význam ale poněkud zastínil vliv jejich kolegů a učitelů Alexandra Gerarda a George Turnbulla.nPoslední oddíl knihy je kantovský. Kant sám je zde prezentován jako odpůrce filosofie common sense, který byl nicméně skotskou filosofií ovlivněn ve svém pojetí smyslovosti, a to prostřednictvím Johanna Nikolaie Tetense. Kantův pozdní pojem sensus communis aestheticus je zde potom vyložen hlavně jako humovský vliv, zprostředkovaný zvláštností prvního německého překladu Humových Esejů. Kapitolu zakončuje malý přehled využití kantovksého pojmu u Hannah Arendtové a Jean-Francoise Lyotarda.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA17-06904S" target="_blank" >GA17-06904S: On the Limits of Reason in the Age of Reason: Disputes in the 18th Century Philosophy</a><br>

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-7476-196-6

  • Number of pages

    303

  • Publisher name

    Togga

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS book