All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Robotic care, emotions and intimacy

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F21%3A00555611" target="_blank" >RIV/67985955:_____/21:00555611 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://www.youtube.com/watch?v=y8N-8PRo7e8" target="_blank" >https://www.youtube.com/watch?v=y8N-8PRo7e8</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Robotické ošetřovatelství, emoce a intimita

  • Original language description

    Pokusy uvést roboty do oblasti starostlivosti o staré lidi se nesetkali u filosofů a etiků s vřelým přijetím. Rané články přímo mluvili o nehumánnosti nasazení robotů ve starostlivosti o druhé (Sparrow and Sparrow 2006), nebo upozorňovali na fenomén klamání klientů užitím robotů (Sharkey and Sharkey 2011). V nedávné době byly tyhle odsudky nahrazeny sofistikovanějšími argumenty. Starostlivost o starší pacienty se opírá komplexní sociální interakci, která je složitější než úzký kruh poskytovatelů a rodinných příslušníků. Při nasazení robotického pomocníka je tedy nutné získat souhlas mnohem většího počtu lidí, než jsme se původně mohli domnívat (Čaić, Odekerken-Schröder and Mahr 2018). Jejich souhlas navíc může být docela problematický. Kritičtější postoj zajímají (Santoni de Sio and van Wynsberghe 2016), kteří poukazují na několik úrovní dovedností, jež spoluvytvářejí všechny lidské interakce. Kromě mechanických a intencionálních schopností vykonat nějaký úkol jsou tady i emoční a sociální dovednosti, které mohou být taky pro výkon daného úkolu nutné. Jestli nedokáže stroj vykonat daný úkol stejnou sadou dovedností, ochuzuje člověka o zdůvodněné očekávání, které plyne z konání úkolu. I když současní roboti mohou zvládnout různé mechanické a možná i intencionální úkoly, které se vztahují k pečovatelství, nemají schopnost emočních a společenských dovedností na vykonání tak složitých úkolů, jak jejich lidské protějšky. Roboty by tedy neměly být nasazeni ve starostlivosti o druhé. V prezentaci se zaměřujeme na dvě argumentační linie, namířené proti uvedené skepsi. Nejprve se podíváme, zda opravdu všechny úkoly, spojené se starostlivosti o druhé, vyžadují emoční a sociální dovednosti. Následně prozkoumáme důležitou otázku antropomorfismu a ukážeme, že důkazy nejsou tak přesvědčivé, jak by se mohlo zdát. Navíc zde existuje skupina pacientů, kteří nemohou od svých poskytovatelů požadovat emoční a sociální dovednosti. Pacienti s demencí, mentální retardací, nebo ve vegetativním stavu jsou skupinou lidí, která má obrovské potíže, nebo rovnou nemůže vyjádřit ani vyžadovat od ostatních plnohodnotné emoční a sociální interakce. Robotická starostlivost je v jejich případě nejen na místě, ale současně uleví ošetřovatelům v péči o pacienti, kteří bývají nejnáročnější. n

  • Czech name

    Robotické ošetřovatelství, emoce a intimita

  • Czech description

    Pokusy uvést roboty do oblasti starostlivosti o staré lidi se nesetkali u filosofů a etiků s vřelým přijetím. Rané články přímo mluvili o nehumánnosti nasazení robotů ve starostlivosti o druhé (Sparrow and Sparrow 2006), nebo upozorňovali na fenomén klamání klientů užitím robotů (Sharkey and Sharkey 2011). V nedávné době byly tyhle odsudky nahrazeny sofistikovanějšími argumenty. Starostlivost o starší pacienty se opírá komplexní sociální interakci, která je složitější než úzký kruh poskytovatelů a rodinných příslušníků. Při nasazení robotického pomocníka je tedy nutné získat souhlas mnohem většího počtu lidí, než jsme se původně mohli domnívat (Čaić, Odekerken-Schröder and Mahr 2018). Jejich souhlas navíc může být docela problematický. Kritičtější postoj zajímají (Santoni de Sio and van Wynsberghe 2016), kteří poukazují na několik úrovní dovedností, jež spoluvytvářejí všechny lidské interakce. Kromě mechanických a intencionálních schopností vykonat nějaký úkol jsou tady i emoční a sociální dovednosti, které mohou být taky pro výkon daného úkolu nutné. Jestli nedokáže stroj vykonat daný úkol stejnou sadou dovedností, ochuzuje člověka o zdůvodněné očekávání, které plyne z konání úkolu. I když současní roboti mohou zvládnout různé mechanické a možná i intencionální úkoly, které se vztahují k pečovatelství, nemají schopnost emočních a společenských dovedností na vykonání tak složitých úkolů, jak jejich lidské protějšky. Roboty by tedy neměly být nasazeni ve starostlivosti o druhé. V prezentaci se zaměřujeme na dvě argumentační linie, namířené proti uvedené skepsi. Nejprve se podíváme, zda opravdu všechny úkoly, spojené se starostlivosti o druhé, vyžadují emoční a sociální dovednosti. Následně prozkoumáme důležitou otázku antropomorfismu a ukážeme, že důkazy nejsou tak přesvědčivé, jak by se mohlo zdát. Navíc zde existuje skupina pacientů, kteří nemohou od svých poskytovatelů požadovat emoční a sociální dovednosti. Pacienti s demencí, mentální retardací, nebo ve vegetativním stavu jsou skupinou lidí, která má obrovské potíže, nebo rovnou nemůže vyjádřit ani vyžadovat od ostatních plnohodnotné emoční a sociální interakce. Robotická starostlivost je v jejich případě nejen na místě, ale současně uleví ošetřovatelům v péči o pacienti, kteří bývají nejnáročnější. n

Classification

  • Type

    A - Audiovisual production

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2021

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

  • Place of publication

  • Publisher/client name

  • Version

  • Carrier ID