Introduction to Hostinsky’s Compendium of Herbart’s Aesthetics
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F24%3A00601969" target="_blank" >RIV/67985955:_____/24:00601969 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Úvodem k Hostinského kompendiu Herbartovy estetiky
Original language description
Účelem tohoto příspěvku je přestavit obsáhlou, původně německy psanou studii Otakara Hostinského Herbartova estetika (Herbarts Ästhetik,1891). Herbart sám žádné systematické dílo o estetice nenapsal. Hostinský proto shromáždil a systematicky utřídil všechny Herbartovy výroky o estetice a umění. Důvodem bylo, že uvnitř herbartovské školy Hostinský už delší dobu spatřoval vážný rozpor. Stejně tak pochyboval o potenciální způsobilosti této herbartovské školy splňovat formální požadavky, které na ni v současnosti kladly moderní progresivní umělecké trendy. Dosah tohoto významného počinu dal Hostinskému za pravdu a vedl k převratným důsledkům. Odhalením původní historické podoby herbartovské koncepce v podstatě došlo k ukončení éry zimmermannovské interpretace Herbarta a ona autenticita „konkrétního formalismu“, která byla Hostinského systematickou selekcí z řady Herbartových filosofických úvah exaktně vytěžena i potvrzena, se mohla stát kýženým východiskem moderního estetického pohledu na Wagnerovu operní reformu, potažmo obhajoby Smetanovy koncepce národní české opery, jakož i příklonu k umělecké pravdivosti, jímž podmiňoval a proti idealistickým uměleckým tendencím upřednostnil realismus v umění.
Czech name
Úvodem k Hostinského kompendiu Herbartovy estetiky
Czech description
Účelem tohoto příspěvku je přestavit obsáhlou, původně německy psanou studii Otakara Hostinského Herbartova estetika (Herbarts Ästhetik,1891). Herbart sám žádné systematické dílo o estetice nenapsal. Hostinský proto shromáždil a systematicky utřídil všechny Herbartovy výroky o estetice a umění. Důvodem bylo, že uvnitř herbartovské školy Hostinský už delší dobu spatřoval vážný rozpor. Stejně tak pochyboval o potenciální způsobilosti této herbartovské školy splňovat formální požadavky, které na ni v současnosti kladly moderní progresivní umělecké trendy. Dosah tohoto významného počinu dal Hostinskému za pravdu a vedl k převratným důsledkům. Odhalením původní historické podoby herbartovské koncepce v podstatě došlo k ukončení éry zimmermannovské interpretace Herbarta a ona autenticita „konkrétního formalismu“, která byla Hostinského systematickou selekcí z řady Herbartových filosofických úvah exaktně vytěžena i potvrzena, se mohla stát kýženým východiskem moderního estetického pohledu na Wagnerovu operní reformu, potažmo obhajoby Smetanovy koncepce národní české opery, jakož i příklonu k umělecké pravdivosti, jímž podmiňoval a proti idealistickým uměleckým tendencím upřednostnil realismus v umění.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Herbartovi dědicové
ISBN
978-80-7007-782-5
Number of pages of the result
18
Pages from-to
17-34
Number of pages of the book
351
Publisher name
Filosofia
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—