The study of Russian history and the retrospective form of its teaching as an instrument of knowledge of oppression, despotism and totalitarianism
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985963%3A_____%2F22%3A00578299" target="_blank" >RIV/67985963:_____/22:00578299 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://kulturnedejiny.ku.sk/new/" target="_blank" >http://kulturnedejiny.ku.sk/new/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Studium ruských dějin a retrospektivní forma jejich výuky jako nástroj poznání nesvobody, despocie a totalitarismu
Original language description
Stať je zaměřena na tradice českého odborně historického zájmu o minulost geopolitického prostoru Ruska a Sovětského svazu, zejména na ty, jež se zaměřovaly na nejnovější dějiny (Zeitgeschichte). Upozorňuje zejména na poznávání geneze, proměn a postavení ruského / sovětského státu ve smyslu odhalování kořenů a projevů nesvobody, despocie a totalitarismu v geopolitickém prostoru Ruska / Sovětského svazu. Sleduje rovněž způsob, jakým se české dějepisectví s fenomény typu Ruská říše, Sovětské impérium, Autoritativní moc a dalšími v průběhu desítiletí (a staletí) vypořádávalo a jakými tematickými i metodologickými proměnami při tom procházelo. Pro nejnovější období konfrontuje historiografický pohled s politologickým a kriticky hodnotí absenci některých stěžejních témat. Podotýká, že nedostatek jejich zpracování českými historiky je v českém prostoru alespoň zčásti nahrazován překlady zahraniční produkce. Studie věnuje zvýšenou pozornost druhé polovině 20. století, v níž bylo toto bádání vlivem tzv. marxisticko-leninské metodologie deformováno a tematicky ochuzováno. Upozorňuje přitom na změny, které v tomto směru nastaly vlivem Sametové revoluce a následného politického vývoje v Československu / České republice. Pozitivně hodnotí svobodnou volbu témat, jež nastala po změnách v listopadu 1989. Současně však zmiňuje podceňování historiografického studia komplexu dějin Ruska ve smyslu hledání kořenů a konkrétních projevů nesvobody, despocie a totalitarismu, zejména co se týče 20. století s vyústěním do nejnovější doby. Absenci témat, a to nejen přímo spojených s nesvobodou, despocií a totalitarismem spatřuje ve výuce na všech stupních škol. Jeden z důvodů, proč tomu tak je, vidí v nedostatku času a prostoru, protože témata z nejnovějších dějin jsou obvykle řazena až na konec výukových cyklů. Autor proto v závěru studie navrhuje využít retrospektivní formu výuky, jež by nejprve seznámila žáky a studenty s aktuálním děním a od něj se postupně vracela k pojednání o klíčových událostech, jež následný proces vytvářely.
Czech name
Studium ruských dějin a retrospektivní forma jejich výuky jako nástroj poznání nesvobody, despocie a totalitarismu
Czech description
Stať je zaměřena na tradice českého odborně historického zájmu o minulost geopolitického prostoru Ruska a Sovětského svazu, zejména na ty, jež se zaměřovaly na nejnovější dějiny (Zeitgeschichte). Upozorňuje zejména na poznávání geneze, proměn a postavení ruského / sovětského státu ve smyslu odhalování kořenů a projevů nesvobody, despocie a totalitarismu v geopolitickém prostoru Ruska / Sovětského svazu. Sleduje rovněž způsob, jakým se české dějepisectví s fenomény typu Ruská říše, Sovětské impérium, Autoritativní moc a dalšími v průběhu desítiletí (a staletí) vypořádávalo a jakými tematickými i metodologickými proměnami při tom procházelo. Pro nejnovější období konfrontuje historiografický pohled s politologickým a kriticky hodnotí absenci některých stěžejních témat. Podotýká, že nedostatek jejich zpracování českými historiky je v českém prostoru alespoň zčásti nahrazován překlady zahraniční produkce. Studie věnuje zvýšenou pozornost druhé polovině 20. století, v níž bylo toto bádání vlivem tzv. marxisticko-leninské metodologie deformováno a tematicky ochuzováno. Upozorňuje přitom na změny, které v tomto směru nastaly vlivem Sametové revoluce a následného politického vývoje v Československu / České republice. Pozitivně hodnotí svobodnou volbu témat, jež nastala po změnách v listopadu 1989. Současně však zmiňuje podceňování historiografického studia komplexu dějin Ruska ve smyslu hledání kořenů a konkrétních projevů nesvobody, despocie a totalitarismu, zejména co se týče 20. století s vyústěním do nejnovější doby. Absenci témat, a to nejen přímo spojených s nesvobodou, despocií a totalitarismem spatřuje ve výuce na všech stupních škol. Jeden z důvodů, proč tomu tak je, vidí v nedostatku času a prostoru, protože témata z nejnovějších dějin jsou obvykle řazena až na konec výukových cyklů. Autor proto v závěru studie navrhuje využít retrospektivní formu výuky, jež by nejprve seznámila žáky a studenty s aktuálním děním a od něj se postupně vracela k pojednání o klíčových událostech, jež následný proces vytvářely.
Classification
Type
J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database
CEP classification
—
OECD FORD branch
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Kultúrne dejiny
ISSN
1338-2209
e-ISSN
—
Volume of the periodical
13
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
SK - SLOVAKIA
Number of pages
48
Pages from-to
5-52
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85181476700