Microscopic investigation of surface layers on rails
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081723%3A_____%2F05%3A00025900" target="_blank" >RIV/68081723:_____/05:00025900 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Microscopic investigation of surface layers on rails
Original language description
Reflection gamma-ray and conversion electron Mössbauer spectroscopy completed by optical, transmission electron and atomic force microscopy and microhardness measurements are applied in order to study the load and temperature driven changes in the phasecomposition and microstructure of rail specimens at the surface and in the bulk. It is shown that severe plastic deformation due to the normal pressure as well as shearing together with a rapid change of temperature at service conditions lead to decomposition of the initial pearlite structure accompanied by surface oxidation, defect formation, carbon clustering, precipitation of nanosize carbide particles and austenitisation of the material. A severe plastic deformation is simulated using ball milling of specimens machined from a virgin rail and the results of phase analysis are compared.
Czech name
Studium povrchových vrstev kolejnic mikroskopickými metodami
Czech description
Změny struktury a fázového složení v povrchu a objemu kolejnic, vyvolané mechanickým a tepelným namáháním, jsou studovány pomocí mikroskopicky citlivých metod, Mössbauerovy spektroskopie ?-záření v uspořádání na odraz, Mössbauerovy spektroskopie konverzních elektronů, optickou a transmisní elektronovou mikroskopií a mikroskopií atomárních sil, doplněných měřením mikrotvrdosti. Je ukázáno, že silná plastická deformace, vyvolaná jak tlakovým tak smykovým namáháním kolejnic v provozních podmínkách, společně se změnami teploty vede ke změnám původní perlitické struktury, oxidaci povrchu, tvorbě defektů, vzniku uhlíkových shluků a precipitaci karbidických fází a austenitizaci. Mletím vzorků původního materiálu kolejnic v kulovém mlýnu je simulována silná plastická deformace a výsledky strukturních a fázových změn jsou porovnávány s výsledky získanými z analýzy vzorků kolejnic vystavených provozním podmínkám.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
JO - Land transport systems and equipment
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/IBS2041105" target="_blank" >IBS2041105: Surfaces and interfaces in structural materials - applications of modern technologies and computer modelling</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2005
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Applied Surface Science
ISSN
0169-4332
e-ISSN
—
Volume of the periodical
239
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
NL - THE KINGDOM OF THE NETHERLANDS
Number of pages
10
Pages from-to
132-141
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—