All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Ratings of imageability, concreteness, specificity, familiarity and age of acquisition in Czech nouns and verbs: their mutual relations and dependencies

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F15%3A00454225" target="_blank" >RIV/68081740:_____/15:00454225 - isvavai.cz</a>

  • Alternative codes found

    RIV/68378092:_____/15:00454225

  • Result on the web

    <a href="http://dx.doi.org/10.1177/0142723715609228" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1177/0142723715609228</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1177/0142723715609228" target="_blank" >10.1177/0142723715609228</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Hodnocení představitelnosti, konkrétnosti, specifičnosti, familiarity a věku osvojení českých substantiv a sloves: vztahy a souvislosti

  • Original language description

    Cílem práce bylo získat k vytipovaným českým slovům soubor subjektivních norem a popsat základní vztahy těchto vlastností mezi sebou i vůči objektivním normám a reakčním časům při identifikaci slov. Soubor a procedura. Bylo vybráno 63 substantiv a 35 sloves. Tato slova byla zařazena do dvou dotazníků. Elektronický dotazník, distribuovaný metodou sněhové koule e-mailem, zjišťoval věk osvojení jednotlivých slov. Papírový dotazník byl distribuován studentům maturitního ročníku tří pražských středních škol (N = 249). Studenti hodnotili slova podle konkrétnosti/představitelnosti/specifičnosti/familiarity. Ke slovům byly opatřeny údaje o jejich psané a mluvené frekvenci z korpusů SYN a ORAL 2008 a naměřeny reakční časy při jejich identifikaci. Hypotézy. Jedním z předpokladů bylo to, že s hodnotami reakčních časů budou souviset subjektivní normy: čím nižší odhad věku osvojení slova a vyšší míra představitelnosti /konkrétnosti /specifičnosti/familiarity, tím kratší reakční čas. Statistická analýza. Vztahy mezi všemi normami a reakčními časy byly ověřovány na základě Pearsonova korelačního koeficientu, koeficientu parciální korelace s vyloučením vlivu mluvené frekvence a modelů lineární regrese. Výsledky. Na českých datech byly potvrzeny některé nálezy zahraničních studií: substantiva mají vyšší míru představitelnosti než slovesa, představitelnost a konkrétnost spolu vysoce korelují,familiarita má těsnější vztah k mluvené frekvenci než k psané. Modely lineární regrese ukázaly, že všechny subjektivní normy se statisticky významně podílejí na vysvětlení variability hodnot reakčních časů a že představitelnost statisticky významně predikuje hodnoty ostatních subjektivních norem. Omezení. Závěry o vztazích mezi normami limituje malý vzorek slov, k nimž byly normy sbírány.

  • Czech name

    Hodnocení představitelnosti, konkrétnosti, specifičnosti, familiarity a věku osvojení českých substantiv a sloves: vztahy a souvislosti

  • Czech description

    Cílem práce bylo získat k vytipovaným českým slovům soubor subjektivních norem a popsat základní vztahy těchto vlastností mezi sebou i vůči objektivním normám a reakčním časům při identifikaci slov. Soubor a procedura. Bylo vybráno 63 substantiv a 35 sloves. Tato slova byla zařazena do dvou dotazníků. Elektronický dotazník, distribuovaný metodou sněhové koule e-mailem, zjišťoval věk osvojení jednotlivých slov. Papírový dotazník byl distribuován studentům maturitního ročníku tří pražských středních škol (N = 249). Studenti hodnotili slova podle konkrétnosti/představitelnosti/specifičnosti/familiarity. Ke slovům byly opatřeny údaje o jejich psané a mluvené frekvenci z korpusů SYN a ORAL 2008 a naměřeny reakční časy při jejich identifikaci. Hypotézy. Jedním z předpokladů bylo to, že s hodnotami reakčních časů budou souviset subjektivní normy: čím nižší odhad věku osvojení slova a vyšší míra představitelnosti /konkrétnosti /specifičnosti/familiarity, tím kratší reakční čas. Statistická analýza. Vztahy mezi všemi normami a reakčními časy byly ověřovány na základě Pearsonova korelačního koeficientu, koeficientu parciální korelace s vyloučením vlivu mluvené frekvence a modelů lineární regrese. Výsledky. Na českých datech byly potvrzeny některé nálezy zahraničních studií: substantiva mají vyšší míru představitelnosti než slovesa, představitelnost a konkrétnost spolu vysoce korelují,familiarita má těsnější vztah k mluvené frekvenci než k psané. Modely lineární regrese ukázaly, že všechny subjektivní normy se statisticky významně podílejí na vysvětlení variability hodnot reakčních časů a že představitelnost statisticky významně predikuje hodnoty ostatních subjektivních norem. Omezení. Závěry o vztazích mezi normami limituje malý vzorek slov, k nimž byly normy sbírány.

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AN - Psychology

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA13-26779S" target="_blank" >GA13-26779S: The acquisition of Czech grammar: rules, context, and the theory of mind</a><br>

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2015

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Československá psychologie

  • ISSN

    0009-062X

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    59

  • Issue of the periodical within the volume

    6

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    14

  • Pages from-to

    507-520

  • UT code for WoS article

    000367415800003

  • EID of the result in the Scopus database