Orientational assessment of attention as part of screening for school readiness
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F20%3A00532303" target="_blank" >RIV/68081740:_____/20:00532303 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://hdl.handle.net/11104/0310829" target="_blank" >http://hdl.handle.net/11104/0310829</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.4149/ppd_202005" target="_blank" >10.4149/ppd_202005</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Orientační hodnocení pozornosti jako součást screeningu školní zralosti
Original language description
Školní zralost představuje dosažení potenciálu pro další rozvoj. Školní připravenost je definována jako dosažení přijatelné úrovně schopností a dovedností, důležitých pro adaptaci na školu a školní úspěšnost. Posouzení školní zralosti, resp. připravenosti, je důležité, aby děti, které žádoucí úrovně nedosahují, nebyly vystaveny nadměrné zátěži a měly možnost své nedostatky kompenzovat. K hodnocení školní zralosti se používá Kernův test v úpravě J. Jiráska, který měří především grafomotorické dovednosti. Vzhledem k tomu, že důležitou součástí školní zralosti a připravenosti je i určitá úroveň schopnosti řídit svou pozornost i chování, pokládáme za vhodné doplnit screening školní zralosti jednoduchým testem pozornosti. Výsledky studie potvrzují, že by orientační test pozornosti mohl sloužit jako doplněk tradičního screeningu školní zralosti. Jeho výhodou je nenáročnost zpracování a snadné vyhodnocení výsledků. Metodu bude nutné standardizovat a potvrdit její psychometrické kvality.
Czech name
Orientační hodnocení pozornosti jako součást screeningu školní zralosti
Czech description
Školní zralost představuje dosažení potenciálu pro další rozvoj. Školní připravenost je definována jako dosažení přijatelné úrovně schopností a dovedností, důležitých pro adaptaci na školu a školní úspěšnost. Posouzení školní zralosti, resp. připravenosti, je důležité, aby děti, které žádoucí úrovně nedosahují, nebyly vystaveny nadměrné zátěži a měly možnost své nedostatky kompenzovat. K hodnocení školní zralosti se používá Kernův test v úpravě J. Jiráska, který měří především grafomotorické dovednosti. Vzhledem k tomu, že důležitou součástí školní zralosti a připravenosti je i určitá úroveň schopnosti řídit svou pozornost i chování, pokládáme za vhodné doplnit screening školní zralosti jednoduchým testem pozornosti. Výsledky studie potvrzují, že by orientační test pozornosti mohl sloužit jako doplněk tradičního screeningu školní zralosti. Jeho výhodou je nenáročnost zpracování a snadné vyhodnocení výsledků. Metodu bude nutné standardizovat a potvrdit její psychometrické kvality.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Psychológia a patopsychológia dieťaťa
ISSN
0555-5574
e-ISSN
—
Volume of the periodical
54
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
SK - SLOVAKIA
Number of pages
17
Pages from-to
78-94
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—