Ride on foot / Geography of ‘wheelchair users’
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68145535%3A_____%2F19%3A00517708" target="_blank" >RIV/68145535:_____/19:00517708 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Jet pěšky / Geografie „vozíčkářů a vozíčkářek“
Original language description
Předkládaná kapitola se věnuje časoprostorové zkušenosti „vozíčkářů a vozíčkářek“. Konkrétně popisuje časoprostorovou experience of five people who were born with the muscular dystrophy in the second half of 1970s and who use electric wheelchair for their everyday activities. Délka zájmu o tuto zkušenost přesahuje sedm let (2010 – 2017) a vybízí tak ke zpětnému ohlédnutí. Kapitola má minimálně dva základní cíle, jeden metodický a druhý empirický. Tím empirickým cílem je samotný popis časoprostorové zkušenosti uživatelů a uživatelky elektrických vozíků. Tím metodickým cílem pak je přesvědčivě doložit, jak je jakékoliv porozumění vždy nutně kontextuální, dočasné, neukončené a tedy i neukončitelné. Oba cíle jsou pak naplňovány společně skrze popis vývoje mého porozumění časoprostorové zkušenosti uživatelů a uživatelky elektrických vozíků. Z důvodu rozsahu tohoto více než sedmiletého projektu není možné postihnout celý vývoj mého porozumění této nevlastní zkušenosti v rámci jediné kapitoly. Rozhodl jsem se proto omezit se pouze na část této zkušenosti vyjádřenou slovním spojením „jet pěšky“. Aktuálně ji rozumím jako zkušenosti jízdy prostorem, který k jízdě není určen. Zkušenost naučené vertikality prostoru, která je nutná pro jeho kontinuální průjezdnost. Zkušenost jízdy velmi omezeným počtem „vyježděných“ koridorů, které často nemají žádné alternativy a tak je pohyb po nich organizován více časově než prostorově. Zkušenost pasivní asociace orientačních bodů, které často označují nějakou změnu směru „jízdy pěšky“. Zkušenost, které nezáleží na konkrétní topografii prostoru, ale která je především topologická. Zkušenost přerušované a neplynulé jízdy, která vyžaduje neustálé přibržďování, zastavování, rozjíždění a zrychlování. Zkušenost, jejíž ideálem je naopak hladký a plynulý pohyb bez zastavování, naklánění a zbytečného drncání. Zkušenost řidiče na chodníku.
Czech name
Jet pěšky / Geografie „vozíčkářů a vozíčkářek“
Czech description
Předkládaná kapitola se věnuje časoprostorové zkušenosti „vozíčkářů a vozíčkářek“. Konkrétně popisuje časoprostorovou experience of five people who were born with the muscular dystrophy in the second half of 1970s and who use electric wheelchair for their everyday activities. Délka zájmu o tuto zkušenost přesahuje sedm let (2010 – 2017) a vybízí tak ke zpětnému ohlédnutí. Kapitola má minimálně dva základní cíle, jeden metodický a druhý empirický. Tím empirickým cílem je samotný popis časoprostorové zkušenosti uživatelů a uživatelky elektrických vozíků. Tím metodickým cílem pak je přesvědčivě doložit, jak je jakékoliv porozumění vždy nutně kontextuální, dočasné, neukončené a tedy i neukončitelné. Oba cíle jsou pak naplňovány společně skrze popis vývoje mého porozumění časoprostorové zkušenosti uživatelů a uživatelky elektrických vozíků. Z důvodu rozsahu tohoto více než sedmiletého projektu není možné postihnout celý vývoj mého porozumění této nevlastní zkušenosti v rámci jediné kapitoly. Rozhodl jsem se proto omezit se pouze na část této zkušenosti vyjádřenou slovním spojením „jet pěšky“. Aktuálně ji rozumím jako zkušenosti jízdy prostorem, který k jízdě není určen. Zkušenost naučené vertikality prostoru, která je nutná pro jeho kontinuální průjezdnost. Zkušenost jízdy velmi omezeným počtem „vyježděných“ koridorů, které často nemají žádné alternativy a tak je pohyb po nich organizován více časově než prostorově. Zkušenost pasivní asociace orientačních bodů, které často označují nějakou změnu směru „jízdy pěšky“. Zkušenost, které nezáleží na konkrétní topografii prostoru, ale která je především topologická. Zkušenost přerušované a neplynulé jízdy, která vyžaduje neustálé přibržďování, zastavování, rozjíždění a zrychlování. Zkušenost, jejíž ideálem je naopak hladký a plynulý pohyb bez zastavování, naklánění a zbytečného drncání. Zkušenost řidiče na chodníku.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50704 - Environmental sciences (social aspects)
Result continuities
Project
<a href="/en/project/LTC18067" target="_blank" >LTC18067: Citizen Science to promote creativity, scientific literacy, and innovation throughout Europe (CS-EU)</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Geografie „okrajem“
ISBN
978-80-246-4255-0
Number of pages of the result
38
Pages from-to
29-67
Number of pages of the book
422
Publisher name
Karolinum
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—