All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Poetics of the “Devilish” on the Border between Terrifying Delirium and Grotesque Grin: On the Prose of Bulgarian Diabolism – Part 1

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378017%3A_____%2F23%3A00579194" target="_blank" >RIV/68378017:_____/23:00579194 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://hdl.handle.net/11104/0348124" target="_blank" >https://hdl.handle.net/11104/0348124</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Poetika „ďábelského“ na hranici mezi děsivým blouzněním a groteskním šklebem: nad prózami bulharského diabolismu – 1. část

  • Original language description

    Studie se zamýšlí nad literárněhistorickým vymezením bulharského diabolismu, jímž se bulharská, ale i německá a česká literární věda (Thomas M. Martin, Zlatina Jeřábková) intenzivně zabývá již od 80. let 20. století.nDiabolismus je důsledkem konfrontace bulharské poválečné literatury se západoevropským (novo)romantismem a expresionismem (fenomén je částečně znám v německém a francouzském prostředí) a bezprostředně souvisí s termíny „černý/gotický román“, „frenetická literatura“, „příšerný román/román hrůzy“ a se jmény E. T. A. Hoffmanna, E. A. Poea, T. Gautiera, S. Przybyszewského, G. Meyrinka či H. H. Ewerse. Dodnes se vede diskuse o podstatě diabolismu – zda jde o zvláštní literární směr, resp. proud (současní badatelé takovou definici spíše odmítají), anebo zda je nutné na něj pohlížet žánrově-motivicky jako na manýru opírající se o avantgardní (expresionistický) základ, na nějž jsou synkreticky (hybridně) roubovány značně nesourodé prvky přejímané z různých esteticko-ideových inspiračních zdrojů (s tímto konceptem se identifikuje i autor této studie). Již v rozmezí 20.–30. let se okruh bulharských diabolistů ustálil na čtveřici reprezentované prozaiky Svetoslavem Minkovem (1902–1966), Vladimirem Poljanovem (1899–1988), Georgim Rajčevem (1882–1947) a Čavdarem Mutafovem (1889–1954), načež v souvislosti s groteskním románem Sărceto v kartonenata kutija (1933, česky Srdce v kartonové krabici) přibylo ještě jméno Konstantina Konstantinova (1890–1970), který dílo parodující diabolistickou poetiku napsal společně s Minkovem. Tato tvorba je v českém prostředí poměrně známa díky českému výboru Půlnoční historky. Antologie bulharského diabolismu (2014).nDetailnější pozornost je věnována zvláště antecedentům diabolismu (Ilija Ivanov-Čeren [1880–1912], Vladimir K. Željazkov-Balder [1887–1912], Rajčo Konstantinov Rajčev Gorjanin-Virsaviev [1885–1959]) a pozapomenutém prozaikovi s výrazně diabolistickými estetickým cítěním Pančo Michajlovovi (1896–1965).

  • Czech name

    Poetika „ďábelského“ na hranici mezi děsivým blouzněním a groteskním šklebem: nad prózami bulharského diabolismu – 1. část

  • Czech description

    Studie se zamýšlí nad literárněhistorickým vymezením bulharského diabolismu, jímž se bulharská, ale i německá a česká literární věda (Thomas M. Martin, Zlatina Jeřábková) intenzivně zabývá již od 80. let 20. století.nDiabolismus je důsledkem konfrontace bulharské poválečné literatury se západoevropským (novo)romantismem a expresionismem (fenomén je částečně znám v německém a francouzském prostředí) a bezprostředně souvisí s termíny „černý/gotický román“, „frenetická literatura“, „příšerný román/román hrůzy“ a se jmény E. T. A. Hoffmanna, E. A. Poea, T. Gautiera, S. Przybyszewského, G. Meyrinka či H. H. Ewerse. Dodnes se vede diskuse o podstatě diabolismu – zda jde o zvláštní literární směr, resp. proud (současní badatelé takovou definici spíše odmítají), anebo zda je nutné na něj pohlížet žánrově-motivicky jako na manýru opírající se o avantgardní (expresionistický) základ, na nějž jsou synkreticky (hybridně) roubovány značně nesourodé prvky přejímané z různých esteticko-ideových inspiračních zdrojů (s tímto konceptem se identifikuje i autor této studie). Již v rozmezí 20.–30. let se okruh bulharských diabolistů ustálil na čtveřici reprezentované prozaiky Svetoslavem Minkovem (1902–1966), Vladimirem Poljanovem (1899–1988), Georgim Rajčevem (1882–1947) a Čavdarem Mutafovem (1889–1954), načež v souvislosti s groteskním románem Sărceto v kartonenata kutija (1933, česky Srdce v kartonové krabici) přibylo ještě jméno Konstantina Konstantinova (1890–1970), který dílo parodující diabolistickou poetiku napsal společně s Minkovem. Tato tvorba je v českém prostředí poměrně známa díky českému výboru Půlnoční historky. Antologie bulharského diabolismu (2014).nDetailnější pozornost je věnována zvláště antecedentům diabolismu (Ilija Ivanov-Čeren [1880–1912], Vladimir K. Željazkov-Balder [1887–1912], Rajčo Konstantinov Rajčev Gorjanin-Virsaviev [1885–1959]) a pozapomenutém prozaikovi s výrazně diabolistickými estetickým cítěním Pančo Michajlovovi (1896–1965).

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60206 - Specific literatures

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2023

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Porta Balkanica

  • ISSN

    1804-2449

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    14

  • Issue of the periodical within the volume

    1-2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    22

  • Pages from-to

    43-64

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database