The Poetics of the “Devilish” on the Border between Terrifying Delirium and Grotesque Grin: On the Prose of Bulgarian Diabolism – Part 1
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378017%3A_____%2F23%3A00579194" target="_blank" >RIV/68378017:_____/23:00579194 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://hdl.handle.net/11104/0348124" target="_blank" >https://hdl.handle.net/11104/0348124</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Poetika „ďábelského“ na hranici mezi děsivým blouzněním a groteskním šklebem: nad prózami bulharského diabolismu – 1. část
Original language description
Studie se zamýšlí nad literárněhistorickým vymezením bulharského diabolismu, jímž se bulharská, ale i německá a česká literární věda (Thomas M. Martin, Zlatina Jeřábková) intenzivně zabývá již od 80. let 20. století.nDiabolismus je důsledkem konfrontace bulharské poválečné literatury se západoevropským (novo)romantismem a expresionismem (fenomén je částečně znám v německém a francouzském prostředí) a bezprostředně souvisí s termíny „černý/gotický román“, „frenetická literatura“, „příšerný román/román hrůzy“ a se jmény E. T. A. Hoffmanna, E. A. Poea, T. Gautiera, S. Przybyszewského, G. Meyrinka či H. H. Ewerse. Dodnes se vede diskuse o podstatě diabolismu – zda jde o zvláštní literární směr, resp. proud (současní badatelé takovou definici spíše odmítají), anebo zda je nutné na něj pohlížet žánrově-motivicky jako na manýru opírající se o avantgardní (expresionistický) základ, na nějž jsou synkreticky (hybridně) roubovány značně nesourodé prvky přejímané z různých esteticko-ideových inspiračních zdrojů (s tímto konceptem se identifikuje i autor této studie). Již v rozmezí 20.–30. let se okruh bulharských diabolistů ustálil na čtveřici reprezentované prozaiky Svetoslavem Minkovem (1902–1966), Vladimirem Poljanovem (1899–1988), Georgim Rajčevem (1882–1947) a Čavdarem Mutafovem (1889–1954), načež v souvislosti s groteskním románem Sărceto v kartonenata kutija (1933, česky Srdce v kartonové krabici) přibylo ještě jméno Konstantina Konstantinova (1890–1970), který dílo parodující diabolistickou poetiku napsal společně s Minkovem. Tato tvorba je v českém prostředí poměrně známa díky českému výboru Půlnoční historky. Antologie bulharského diabolismu (2014).nDetailnější pozornost je věnována zvláště antecedentům diabolismu (Ilija Ivanov-Čeren [1880–1912], Vladimir K. Željazkov-Balder [1887–1912], Rajčo Konstantinov Rajčev Gorjanin-Virsaviev [1885–1959]) a pozapomenutém prozaikovi s výrazně diabolistickými estetickým cítěním Pančo Michajlovovi (1896–1965).
Czech name
Poetika „ďábelského“ na hranici mezi děsivým blouzněním a groteskním šklebem: nad prózami bulharského diabolismu – 1. část
Czech description
Studie se zamýšlí nad literárněhistorickým vymezením bulharského diabolismu, jímž se bulharská, ale i německá a česká literární věda (Thomas M. Martin, Zlatina Jeřábková) intenzivně zabývá již od 80. let 20. století.nDiabolismus je důsledkem konfrontace bulharské poválečné literatury se západoevropským (novo)romantismem a expresionismem (fenomén je částečně znám v německém a francouzském prostředí) a bezprostředně souvisí s termíny „černý/gotický román“, „frenetická literatura“, „příšerný román/román hrůzy“ a se jmény E. T. A. Hoffmanna, E. A. Poea, T. Gautiera, S. Przybyszewského, G. Meyrinka či H. H. Ewerse. Dodnes se vede diskuse o podstatě diabolismu – zda jde o zvláštní literární směr, resp. proud (současní badatelé takovou definici spíše odmítají), anebo zda je nutné na něj pohlížet žánrově-motivicky jako na manýru opírající se o avantgardní (expresionistický) základ, na nějž jsou synkreticky (hybridně) roubovány značně nesourodé prvky přejímané z různých esteticko-ideových inspiračních zdrojů (s tímto konceptem se identifikuje i autor této studie). Již v rozmezí 20.–30. let se okruh bulharských diabolistů ustálil na čtveřici reprezentované prozaiky Svetoslavem Minkovem (1902–1966), Vladimirem Poljanovem (1899–1988), Georgim Rajčevem (1882–1947) a Čavdarem Mutafovem (1889–1954), načež v souvislosti s groteskním románem Sărceto v kartonenata kutija (1933, česky Srdce v kartonové krabici) přibylo ještě jméno Konstantina Konstantinova (1890–1970), který dílo parodující diabolistickou poetiku napsal společně s Minkovem. Tato tvorba je v českém prostředí poměrně známa díky českému výboru Půlnoční historky. Antologie bulharského diabolismu (2014).nDetailnější pozornost je věnována zvláště antecedentům diabolismu (Ilija Ivanov-Čeren [1880–1912], Vladimir K. Željazkov-Balder [1887–1912], Rajčo Konstantinov Rajčev Gorjanin-Virsaviev [1885–1959]) a pozapomenutém prozaikovi s výrazně diabolistickými estetickým cítěním Pančo Michajlovovi (1896–1965).
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60206 - Specific literatures
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Porta Balkanica
ISSN
1804-2449
e-ISSN
—
Volume of the periodical
14
Issue of the periodical within the volume
1-2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
22
Pages from-to
43-64
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—