The Czech Republic: Structural Growth of Inequality in Access to Higher Education
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F07%3A00085541" target="_blank" >RIV/68378025:_____/07:00085541 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
The Czech Republic: Structural Growth of Inequality in Access to Higher Education
Original language description
The chapter addresses a hypothesis according to which inequality in access to higher education did not decrease during socialism, while it has grown during the post-communist transformation. The analysis revealed that the only significant change that occurred during socialism was a decrease of inequality between men and women. It also confirmed a significant growth in the effect of class background on the odds of making the transition between secondary and tertiary education after 1989.
Czech name
Česká republika: Strukturní růst nerovností v přístupu ke vzdělání
Czech description
V kapitole jsme formulovali obecnou hypotézu předpokládající, že fáze neměnných nerovností za socialismu byla vystřídána obdobím prohlubujících se nerovností během post-socialistické transformace. Analýza ukázala, že jedinou významnou změnou během socialistického režimu byl pokles nerovností mezi muži a ženami a dále to, že po r. 1989 nerovnosti v šancích na překonání přechodu mezi středním a terciárním vzděláním se prohlubují.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
AO - Sociology, demography
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/1J%2F005%2F04-DP2" target="_blank" >1J/005/04-DP2: Unequal access to education: the extent, sources, social and economic consequences, policy strategies.</a><br>
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2007
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Stratification in Higher Education: A Comparative Study
ISBN
0-8047-5462-4
Number of pages of the result
26
Pages from-to
374-399
Number of pages of the book
—
Publisher name
Stanford University Press
Place of publication
Stanford
UT code for WoS chapter
—