The Perceived Value of Education and Educational Aspirations in the Czech Republic: Changes in the Determination of Educational Aspirations between 1989 and 2003
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F09%3A00321305" target="_blank" >RIV/68378025:_____/09:00321305 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
The Perceived Value of Education and Educational Aspirations in the Czech Republic: Changes in the Determination of Educational Aspirations between 1989 and 2003
Original language description
This article analyzes changes in the determination of Czech educational aspirations from 1989 to 2003, on the basis of social origin, ability, gender and other factors. The empirical research is based on a comparison of Czech data from the "Rodina ?89" and the 2003 PISA-L surveys. The article hypothesizes that social origin had a stronger direct impact on educational aspirations in 1989, while in 2003 it had a much stronger indirect influence. The empirical results confirm this hypothesis.
Czech name
Vnímaná hodnota vzdělání a vzdělanostní aspirace v České republice: Změny v determinaci vzdělanostních aspirací v letech 1989 a 2003
Czech description
Stať se zabývá změnami v determinaci vzdělanostních aspirací v období 1989 ? 2003. Zaměřuje se zejména na vliv sociálně-ekonomického původu, schopností, pohlaví a vnímaného významu vzdělání pro životní úspěch. Analýza je založena na datech z výzkumů 15-letých žáků (Rodina 1989, PISA-L-2003). Stať potvrzuje vstupní hypotézu, podle které v roce 1989 se vliv sociálního původu na aspirace prosazoval silněji přímo, zatímco v roce 2003 byl silnější vliv nepřímý, především prostřednictvím schopností.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AO - Sociology, demography
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
Result was created during the realization of more than one project. More information in the Projects tab.
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2009
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Comparative Education Review
ISSN
0010-4086
e-ISSN
—
Volume of the periodical
53
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
US - UNITED STATES
Number of pages
28
Pages from-to
—
UT code for WoS article
262896400002
EID of the result in the Scopus database
—