All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Perceived Value of Education and Educational Aspirations in the Czech Republic: Changes in the Determination of Educational Aspirations between 1989 and 2003

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F09%3A00321305" target="_blank" >RIV/68378025:_____/09:00321305 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    The Perceived Value of Education and Educational Aspirations in the Czech Republic: Changes in the Determination of Educational Aspirations between 1989 and 2003

  • Original language description

    This article analyzes changes in the determination of Czech educational aspirations from 1989 to 2003, on the basis of social origin, ability, gender and other factors. The empirical research is based on a comparison of Czech data from the "Rodina ?89" and the 2003 PISA-L surveys. The article hypothesizes that social origin had a stronger direct impact on educational aspirations in 1989, while in 2003 it had a much stronger indirect influence. The empirical results confirm this hypothesis.

  • Czech name

    Vnímaná hodnota vzdělání a vzdělanostní aspirace v České republice: Změny v determinaci vzdělanostních aspirací v letech 1989 a 2003

  • Czech description

    Stať se zabývá změnami v determinaci vzdělanostních aspirací v období 1989 ? 2003. Zaměřuje se zejména na vliv sociálně-ekonomického původu, schopností, pohlaví a vnímaného významu vzdělání pro životní úspěch. Analýza je založena na datech z výzkumů 15-letých žáků (Rodina 1989, PISA-L-2003). Stať potvrzuje vstupní hypotézu, podle které v roce 1989 se vliv sociálního původu na aspirace prosazoval silněji přímo, zatímco v roce 2003 byl silnější vliv nepřímý, především prostřednictvím schopností.

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AO - Sociology, demography

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    Result was created during the realization of more than one project. More information in the Projects tab.

  • Continuities

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Others

  • Publication year

    2009

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Comparative Education Review

  • ISSN

    0010-4086

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    53

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    US - UNITED STATES

  • Number of pages

    28

  • Pages from-to

  • UT code for WoS article

    262896400002

  • EID of the result in the Scopus database