Tintoretto the Modernist
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378033%3A_____%2F13%3A00426180" target="_blank" >RIV/68378033:_____/13:00426180 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Tintoretto modernista
Original language description
Článek se zabývá malířem Tintorettem, jehož dílo byl jakýmsi matrixem, jehož prostřednictvím si moderní umělci i výtvarná kritika uvědomovali aktuálnost malířského přednesu a budování plastiky v obraze, což pro ně bylo často zásadnější, než vliv dobovýchmoderních - ismů. Max Dvořák chápal Tintoretta jako předchůdce modernismu. Tintoretto formoval malíře Jindřicha Pruchu, ale paradoxně jako krajináře. Jméno Tintoretta uvedl František Xaver Šalda v eseji Násilník snu (1905) o Edvardu Munchovi. Miloš Marten v Moderní revue (1910-11) publikoval studii o Tintorettovi, kde použil termín "světelný expresionismus". Emil Filla v článku o El Grekovi (1911) několikrát uvádí Tintoretta, později opět ve stati Caravaggiovo poslání (1925). Dokonalým příkladem adaptace Tintoretta pro expresionistickou malbu je volná kopie Tintorettovy Poslední večeře od významného lotyšského malíře Jekabse Kazakse (1895-1920) z roku 1920. Tintoretto byl rovněž aktuální v českém umění druhé půle třicátých let (Vladimí
Czech name
Tintoretto modernista
Czech description
Článek se zabývá malířem Tintorettem, jehož dílo byl jakýmsi matrixem, jehož prostřednictvím si moderní umělci i výtvarná kritika uvědomovali aktuálnost malířského přednesu a budování plastiky v obraze, což pro ně bylo často zásadnější, než vliv dobovýchmoderních - ismů. Max Dvořák chápal Tintoretta jako předchůdce modernismu. Tintoretto formoval malíře Jindřicha Pruchu, ale paradoxně jako krajináře. Jméno Tintoretta uvedl František Xaver Šalda v eseji Násilník snu (1905) o Edvardu Munchovi. Miloš Marten v Moderní revue (1910-11) publikoval studii o Tintorettovi, kde použil termín "světelný expresionismus". Emil Filla v článku o El Grekovi (1911) několikrát uvádí Tintoretta, později opět ve stati Caravaggiovo poslání (1925). Dokonalým příkladem adaptace Tintoretta pro expresionistickou malbu je volná kopie Tintorettovy Poslední večeře od významného lotyšského malíře Jekabse Kazakse (1895-1920) z roku 1920. Tintoretto byl rovněž aktuální v českém umění druhé půle třicátých let (Vladimí
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
AL - Art, architecture, cultural heritage
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2013
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Libellus amicorum. Beket Bukovinská
ISBN
978-80-86890-62-3
Number of pages of the result
7
Pages from-to
320-327
Number of pages of the book
335
Publisher name
Artefactum
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—