All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Tintoretto the Modernist

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378033%3A_____%2F13%3A00426180" target="_blank" >RIV/68378033:_____/13:00426180 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Tintoretto modernista

  • Original language description

    Článek se zabývá malířem Tintorettem, jehož dílo byl jakýmsi matrixem, jehož prostřednictvím si moderní umělci i výtvarná kritika uvědomovali aktuálnost malířského přednesu a budování plastiky v obraze, což pro ně bylo často zásadnější, než vliv dobovýchmoderních - ismů. Max Dvořák chápal Tintoretta jako předchůdce modernismu. Tintoretto formoval malíře Jindřicha Pruchu, ale paradoxně jako krajináře. Jméno Tintoretta uvedl František Xaver Šalda v eseji Násilník snu (1905) o Edvardu Munchovi. Miloš Marten v Moderní revue (1910-11) publikoval studii o Tintorettovi, kde použil termín "světelný expresionismus". Emil Filla v článku o El Grekovi (1911) několikrát uvádí Tintoretta, později opět ve stati Caravaggiovo poslání (1925). Dokonalým příkladem adaptace Tintoretta pro expresionistickou malbu je volná kopie Tintorettovy Poslední večeře od významného lotyšského malíře Jekabse Kazakse (1895-1920) z roku 1920. Tintoretto byl rovněž aktuální v českém umění druhé půle třicátých let (Vladimí

  • Czech name

    Tintoretto modernista

  • Czech description

    Článek se zabývá malířem Tintorettem, jehož dílo byl jakýmsi matrixem, jehož prostřednictvím si moderní umělci i výtvarná kritika uvědomovali aktuálnost malířského přednesu a budování plastiky v obraze, což pro ně bylo často zásadnější, než vliv dobovýchmoderních - ismů. Max Dvořák chápal Tintoretta jako předchůdce modernismu. Tintoretto formoval malíře Jindřicha Pruchu, ale paradoxně jako krajináře. Jméno Tintoretta uvedl František Xaver Šalda v eseji Násilník snu (1905) o Edvardu Munchovi. Miloš Marten v Moderní revue (1910-11) publikoval studii o Tintorettovi, kde použil termín "světelný expresionismus". Emil Filla v článku o El Grekovi (1911) několikrát uvádí Tintoretta, později opět ve stati Caravaggiovo poslání (1925). Dokonalým příkladem adaptace Tintoretta pro expresionistickou malbu je volná kopie Tintorettovy Poslední večeře od významného lotyšského malíře Jekabse Kazakse (1895-1920) z roku 1920. Tintoretto byl rovněž aktuální v českém umění druhé půle třicátých let (Vladimí

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

    AL - Art, architecture, cultural heritage

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2013

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Libellus amicorum. Beket Bukovinská

  • ISBN

    978-80-86890-62-3

  • Number of pages of the result

    7

  • Pages from-to

    320-327

  • Number of pages of the book

    335

  • Publisher name

    Artefactum

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter