“Ryvology” or How Was the Band Hoboes Modern in the Development of Czech “Tramping” Songs?
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378033%3A_____%2F24%3A00602489" target="_blank" >RIV/68378033:_____/24:00602489 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.folkoveprazdniny.cz/kolokvium-2024-cesty-hudby-v-generacich" target="_blank" >https://www.folkoveprazdniny.cz/kolokvium-2024-cesty-hudby-v-generacich</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
“Ryvologie” aneb Čím byli Hoboes ve vývoji české trampské písně moderní?
Original language description
Od počátku 60. let začaly v českém trampském prostředí vznikat písně, které se v mnohém odlišovaly od trampského repertoáru předchozích desetiletí. Jedněmi z prvních takových tvůrců byli bratři Jiří (Wabi) a Mirko (Miki) Ryvolové a jejich skupina Hoboes. Pro nově pojatý okruh tvorby se vžilo označení moderní trampská píseň. Článek shrnuje charakteristiku trampské písně předchozích období a zkoumá, jaké předpoklady a charakteristické rysy nesla tvorby bratrů Ryvolů, aby inspirovala a naplnila nové označení. Zjišťujeme, že inovační vklad nepřinášely jen vlivy swingové hudby a domácí tvorba divadel malých forem počínaje Osvobozeným divadlem, ale že nové písně nevznikaly ani zcela izolovaně od širšího kulturního dění včetně dobové beatové a populární hudby. Atributy modernosti nových trampských písní byly naplněny v oblasti zvukové, rytmické a harmonické i z hlediska obsahu a poetiky písňových textů.
Czech name
“Ryvologie” aneb Čím byli Hoboes ve vývoji české trampské písně moderní?
Czech description
Od počátku 60. let začaly v českém trampském prostředí vznikat písně, které se v mnohém odlišovaly od trampského repertoáru předchozích desetiletí. Jedněmi z prvních takových tvůrců byli bratři Jiří (Wabi) a Mirko (Miki) Ryvolové a jejich skupina Hoboes. Pro nově pojatý okruh tvorby se vžilo označení moderní trampská píseň. Článek shrnuje charakteristiku trampské písně předchozích období a zkoumá, jaké předpoklady a charakteristické rysy nesla tvorby bratrů Ryvolů, aby inspirovala a naplnila nové označení. Zjišťujeme, že inovační vklad nepřinášely jen vlivy swingové hudby a domácí tvorba divadel malých forem počínaje Osvobozeným divadlem, ale že nové písně nevznikaly ani zcela izolovaně od širšího kulturního dění včetně dobové beatové a populární hudby. Atributy modernosti nových trampských písní byly naplněny v oblasti zvukové, rytmické a harmonické i z hlediska obsahu a poetiky písňových textů.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Od folkloru k world music: Cesty hudby v generacích
ISBN
978-80-907033-9-1
ISSN
2336-565X
e-ISSN
—
Number of pages
22
Pages from-to
154-175
Publisher name
Městské kulturní středisko Náměšť nad Oslavou
Place of publication
Náměšť nad Oslavou
Event location
Náměšť nad Oslavou
Event date
Jul 30, 2024
Type of event by nationality
WRD - Celosvětová akce
UT code for WoS article
—