An Iconography of a Closed Society - The Picture Series of the Desecration of the Holy Hosts by the Jews from Hostouň (Hostau)
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378068%3A_____%2F11%3A00375474" target="_blank" >RIV/68378068:_____/11:00375474 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Ikonografie uzavřené společnosti - Obrazový cyklus znesvěcení hostií Židy z Hostouně
Original language description
Studie analyzuje cyklus šesti pláten z poč. 17. století zobrazujících legendu o hostouňských a bernartických Židech, kteří měli údajně roku 1427 zhanobit sedm konsekrovaných hostií a být za tuto svatokrádež potrestáni upálením. Kromě příběhu samotného jena obrazech vymalována raně novověká městská komunita a černínská vrchnost v eucharistickém průvodu. Obrazový cyklus je možno interpretovat jednak jako svérázný epitaf zadavatelů obrazu - Kristýny Korduly Černínové rozené z Helmaku (+1635) a Protivy Černína z Chudenic (+1634) pro kapli Božího těla v Hostouni, kde byla zbudována krypta majitelů panství, jednak jako černínský testament budoucím generacím o jednotě města a vrchnosti stojící v ostré opozici proti marginalizované židovské komunitě, jejíž funkce je zde spíše symbolická a funguje jako zástupná glosa formující kolektivní identitu jednotlivých sociálních struktur většinové společnosti. Studie analyzuje jednotlivá plátna na základě raně novověké sociální ikonografie, zkoumá možn
Czech name
Ikonografie uzavřené společnosti - Obrazový cyklus znesvěcení hostií Židy z Hostouně
Czech description
Studie analyzuje cyklus šesti pláten z poč. 17. století zobrazujících legendu o hostouňských a bernartických Židech, kteří měli údajně roku 1427 zhanobit sedm konsekrovaných hostií a být za tuto svatokrádež potrestáni upálením. Kromě příběhu samotného jena obrazech vymalována raně novověká městská komunita a černínská vrchnost v eucharistickém průvodu. Obrazový cyklus je možno interpretovat jednak jako svérázný epitaf zadavatelů obrazu - Kristýny Korduly Černínové rozené z Helmaku (+1635) a Protivy Černína z Chudenic (+1634) pro kapli Božího těla v Hostouni, kde byla zbudována krypta majitelů panství, jednak jako černínský testament budoucím generacím o jednotě města a vrchnosti stojící v ostré opozici proti marginalizované židovské komunitě, jejíž funkce je zde spíše symbolická a funguje jako zástupná glosa formující kolektivní identitu jednotlivých sociálních struktur většinové společnosti. Studie analyzuje jednotlivá plátna na základě raně novověké sociální ikonografie, zkoumá možn
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AJ - Literature, mass media, audio-visual activities
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2011
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Minulostí Západočeského kraje
ISSN
0544-3830
e-ISSN
—
Volume of the periodical
46
Issue of the periodical within the volume
—
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
24
Pages from-to
108-131
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—