Pathos in Czech Thinking about Art and Aesthetics in the First Half oh the 1940s
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378068%3A_____%2F14%3A00440121" target="_blank" >RIV/68378068:_____/14:00440121 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Patos v českém umění, poezii a umělecko-estetickém myšlení čtyřicátých let 20. století
Original language description
Kniha sleduje dosud zcela nezpracované a nezhodnocené téma ?patosu?, ?afektu? a ?patičnosti? v českém umění a umělecko-estetickém myšlení první poloviny 40. let 20. století, zejména na texty a osud pozoruhodných, ale dosud zcela opomíjených teoretiků umění Růženy Vackové a Pavla Kropáčka. Uvažování o patosu je zde zároveň rekonstrukcí vztahu mezi estetickým a umělecko-historickým uvažováním o umění, rekonstrukcí afektivně-emocionální zkušenosti s uměním a (est)etickým postojem ve válečných letech, s patosem odboje proti násilí i za cenu utrpení a oběti. Výchozí myšlenkou je existence vztahu mezi utrpením a aktivitou, praxí a patosem, pasivitou a passion jako aktivními silami jednání i uměleckého tvoření. Pozornost se soustředí na napětí mezi patosem intimity a patosem veřejného v poezii Josefa Palivce, Jiřího Ortena, Milady Součkové, Jiřiny Haukové ad., a na výtvarné dílo malířů jako Václav Chad, Václav Hejna, Čestmír Kafka, Vlastimil Beneš, Rudolf Veverka a autorů Skupiny 42 nebo dram
Czech name
Patos v českém umění, poezii a umělecko-estetickém myšlení čtyřicátých let 20. století
Czech description
Kniha sleduje dosud zcela nezpracované a nezhodnocené téma ?patosu?, ?afektu? a ?patičnosti? v českém umění a umělecko-estetickém myšlení první poloviny 40. let 20. století, zejména na texty a osud pozoruhodných, ale dosud zcela opomíjených teoretiků umění Růženy Vackové a Pavla Kropáčka. Uvažování o patosu je zde zároveň rekonstrukcí vztahu mezi estetickým a umělecko-historickým uvažováním o umění, rekonstrukcí afektivně-emocionální zkušenosti s uměním a (est)etickým postojem ve válečných letech, s patosem odboje proti násilí i za cenu utrpení a oběti. Výchozí myšlenkou je existence vztahu mezi utrpením a aktivitou, praxí a patosem, pasivitou a passion jako aktivními silami jednání i uměleckého tvoření. Pozornost se soustředí na napětí mezi patosem intimity a patosem veřejného v poezii Josefa Palivce, Jiřího Ortena, Milady Součkové, Jiřiny Haukové ad., a na výtvarné dílo malířů jako Václav Chad, Václav Hejna, Čestmír Kafka, Vlastimil Beneš, Rudolf Veverka a autorů Skupiny 42 nebo dram
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
AJ - Literature, mass media, audio-visual activities
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA408%2F09%2F0590" target="_blank" >GA408/09/0590: Picture, gesture, memory: the 'pathos formula' in Czech art, literature and artistic-aesthetic thought of the 20th century</a><br>
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2014
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
9788025711156
Number of pages
374
Publisher name
Argo
Place of publication
Praha
UT code for WoS book
—