Literary Experiment in the Era of Ones and Zeros. Conceptual Tendencies in Contemporary Czec h Literature
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378068%3A_____%2F15%3A00463252" target="_blank" >RIV/68378068:_____/15:00463252 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Literární experiment v éře jedniček a nul. Konceptuální tendence v soudobé české literatuře
Original language description
Studie zkoumá konceptuální umělecké strategie – realizované v české literatuře sporadicky už v devadesátých letech 20. století, intenzivněji potom po roce 2010 – stavějící samotnou metodu tvorby (inspirovanou digitálními médii či je přímo využívající) nad výraz a tvůrčí záměr subjektu. Jedním z cílů studie je ověřit aplikovatelnost Goldsmithovy teorie konceptuálního psaní na české realizace tohoto přístupu k literatuře. Ukazuje se totiž, že Godsmithův programní konceptualismus - zdůrazňující princip apropriace - postihuje pouze část konceptuálních strategií, které v soudobé literatuře vyvěrají ze stejného zdroje, jímž je kontakt literárního diskursu a digitální kultury. Korpus českojazyčných textů vzniklých konceptuálními postupy vykazuje značnou vnitřní diverzitu zvolených metod a strategií (vedle apropirace jsou to montáž, deformace textu, glitch, alfabetizace ad.). Široký rozptyl je patrný rovněž v oblasti stylových vrstev a komunikačních intencí – reflexe digitální kultury proniká jak do textů vykazujících vysoké umělecké ambice, tak do děl situovaných na hranici popkultury. Spíše než kvaziavantgardním “směrem je konceptuální tendence v současné české literatuře spíše jedním z důsledků vlivu digitální kultury na kulturu literární.
Czech name
Literární experiment v éře jedniček a nul. Konceptuální tendence v soudobé české literatuře
Czech description
Studie zkoumá konceptuální umělecké strategie – realizované v české literatuře sporadicky už v devadesátých letech 20. století, intenzivněji potom po roce 2010 – stavějící samotnou metodu tvorby (inspirovanou digitálními médii či je přímo využívající) nad výraz a tvůrčí záměr subjektu. Jedním z cílů studie je ověřit aplikovatelnost Goldsmithovy teorie konceptuálního psaní na české realizace tohoto přístupu k literatuře. Ukazuje se totiž, že Godsmithův programní konceptualismus - zdůrazňující princip apropriace - postihuje pouze část konceptuálních strategií, které v soudobé literatuře vyvěrají ze stejného zdroje, jímž je kontakt literárního diskursu a digitální kultury. Korpus českojazyčných textů vzniklých konceptuálními postupy vykazuje značnou vnitřní diverzitu zvolených metod a strategií (vedle apropirace jsou to montáž, deformace textu, glitch, alfabetizace ad.). Široký rozptyl je patrný rovněž v oblasti stylových vrstev a komunikačních intencí – reflexe digitální kultury proniká jak do textů vykazujících vysoké umělecké ambice, tak do děl situovaných na hranici popkultury. Spíše než kvaziavantgardním “směrem je konceptuální tendence v současné české literatuře spíše jedním z důsledků vlivu digitální kultury na kulturu literární.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
AJ - Literature, mass media, audio-visual activities
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GPP406%2F12%2FP603" target="_blank" >GPP406/12/P603: Czech literature and new media</a><br>
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2015
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Třídit slova: literatura a konceptuální tendence 1949-2015
ISBN
978-80-87259-34-4
Number of pages of the result
24
Pages from-to
224-247
Number of pages of the book
528
Publisher name
Praha: tranzit.cz, 2015, s. 224-247. ISBN 978-80-87259-34-4
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—